TY - BOOK ID - 3092080 TI - Diversiteit op de pabo : sekseverschillen in motivatie, curriculumperceptie en studieresultaten AU - Geerdink, Gerda AU - Garant PY - 2007 SN - 9789044121926 PB - Antwerpen Apeldoorn Garant DB - UniCat KW - Lerarenopleiding KW - algemeen KW - 472.7 KW - lerarenopleidingen KW - basisonderwijs KW - diversiteit KW - sekseverschillen KW - curriculum KW - motivatie KW - Diversiteit KW - Leraren basisonderwijs KW - Motivatie KW - Sekseverschillen KW - Studenten KW - opleiding KW - Leraren ; opleidingen ; Nederland KW - Sekseverschillen ; onderwijs KW - de onderwijzer en zijn opleiding KW - De onderwijzer en zijn opleiding KW - algemeen. KW - Teacher education. Teacher's profession KW - PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) KW - lerarenopleiding KW - gender KW - Netherlands KW - Teachers KW - Education KW - Choice of study KW - Primary education KW - Career choice KW - Book KW - Sex differences UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3092080 AB - Mannelijke studenten zijn al jaren een minderheidsgroep op de pedagogische academie basisonderwijs (pabo) en een relatief groot deel van hen verlaat de opleiding ongediplomeerd. Een gevolg hiervan is dat er steeds minder mannelijke leerkrachten in het primair onderwijs werken en dat vrouwen getalsmatig domineren. Deze verschuiving, meestal aangeduid als de feminisering van het (primair) onderwijs, lijkt zich in de hele westerse wereld te voltrekken. Waarom mannelijke studenten minder of later dan vrouwelijke studenten de eindstreep op de pabo halen is nog nauwelijks onderzocht. Dit boek start met de vraag of er op de pabo zelf processen plaatsvinden die er aan bijdragen dat de studieresultaten van mannelijke studenten slechter zijn dan die van vrouwelijke studenten. De feminisering van het primair onderwijs heeft naast wetenschappelijke ook politieke en maatschappelijke belangstelling en wordt in de samenleving doorgaans als een ongewenste ontwikkeling gezien. ER -