TY - BOOK ID - 31202099 TI - Vitamines voor groei : Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie AU - Vansteenkiste, Maarten AU - Soenens, Bart PY - 2021 SN - 9789462922860 PB - Leuven : Acco, DB - UniCat KW - opvoedingsstijlen KW - Accomplissement de soi (Psychologie) KW - Actualización de sí mismo (Psicología) KW - Développement personnel (Psychologie) KW - Growth [Personal ] KW - Personal growth KW - Plénitude (Morale) KW - Réalisation de soi (Psychologie) KW - Réalisation de soi -- Méthodes KW - Réalisation personnelle (Psychologie) KW - Self-actualization (Psychology) KW - Self-improvement KW - Self-realization (Psychology) KW - Zelfactualisering (Psychologie) KW - Zelfrealisatie (Psychologie) KW - Épanouissement de soi (Psychologie) KW - Jeugdpsychologie KW - 416.1 KW - Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) KW - Opvoeding (Pedagogie) KW - Zelf-determinatie KW - ontwikkelingspyschologie KW - welbevinden KW - Zelf-determinantie KW - zelf-determinatie KW - Algemene kinder- en jeugdpsychologie KW - algemene kinder- en jeugdpsychologie KW - Ontwikkelingspsychologie ; kinderen KW - Ontwikkelingspsychologie ; kinderen. KW - zelf-determinatie theorie KW - opvoeding KW - Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) KW - Kinderpsychologie KW - Opvoeding KW - identiteitsontwikkeling KW - #KVHB:Opvoeding KW - #KVHB:Ontwikkelingspsychologie KW - Ontwikkelingspsychologie KW - Motivatie KW - Autonomie KW - Verbondenheid KW - kinderpsychologie KW - jeugdpsychologie KW - ontwikkelingspsychologie KW - 37 KW - jongeren KW - kinderen KW - Developmental psychology KW - Educational systems. Teaching systems KW - autonomie KW - motivatie KW - Ontwikkelingspsychologie ; jongeren KW - PXL-Education 2016 KW - opvoedingsondersteuning KW - sociale psychologie KW - #gsdbP KW - opgroeien KW - jeugd KW - Identiteitsontwikkeling UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:31202099 AB - De ontwikkeling van kinderen en jongeren staat in onze snel evoluerende maatschappij onder druk. Het is voor kinderen niet vanzelfsprekend om een stevig verankerd intern kompas op te bouwen dat hun persoonlijke interesses en overtuigingen weerspiegelt. Ook ouders worden op de proef gesteld om hun kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. In dit boek betogen de auteurs, op basis van de Zelf-Determinatie Theorie, dat de psychologische behoeftes aan autonomie, competentie en verbondenheid de cruciale vitamines zijn voor groei. Door in deze vitamines te voorzien voeden ouders, leerkrachten en hulpverleners de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer echter deze behoeftes ondermijnd worden, vertraagt hun groei en wordt psychopathologie in de hand gewerkt. De auteur licht toe hoe kinderen die deze vitamines krijgen nieuwsgierig en geboeid door het leven gaan. Bovendien luisteren ze eerder uit vrije wil dan omdat het moet. De auteur besteedt eveneens aandacht aan de manier waarop ouders, maar ook hulpverleners, een motiverende rol kunnen spelen in de opvoeding en hoe ze in deze broodnodige vitamines van groei voor hun kroost kunnen voorzien. ER -