TY - BOOK ID - 32765996 TI - Praktijkboek activerend hoger onderwijs PY - 2009 SN - 9789020988192 PB - Leuven LannooCampus DB - UniCat KW - Hoger onderwijs KW - Didactiek. KW - Activerend onderwijs. KW - Hoger onderwijs. KW - Didactics KW - HO (hoger onderwijs) KW - higher education KW - didactiek KW - Higher education KW - 371.012 KW - 378 KW - #KVHB:Didactiek KW - #KVHB:Hoger onderwijs KW - 371.3 KW - hoger onderwijs KW - onderwijskunde KW - activerend onderwijs KW - onderwijs KW - 489.4 KW - 378.1 KW - Activerende didactische werkvormen KW - Begeleid zelfstandig leren KW - Curricula KW - Toetsen KW - begeleid zelfstandig leren KW - didactisch proces KW - leeromgeving KW - lesgeven KW - 489 KW - Didactiek ; hoger onderwijs KW - Lesgeven KW - 37.02 KW - Didactiek KW - Doceren : hoger onderwijs KW - Hoger onderwijs; Vlaanderen KW - Onderwijskwaliteit KW - Onderwijsstrategieën KW - activerend hoger onderwijs KW - evaluatietechniek KW - studiemateriaal KW - 101538.jpg KW - Hoger onderwijs ; didactiek KW - 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs KW - Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs KW - 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) KW - Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) KW - Hoger onderwijs. Universitair onderwijs KW - hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs KW - organisatie van het hoger onderwijs KW - Didactiek (hoger onderwijs) KW - Hoger onderwijs; algemeen KW - Education [Higher ] KW - Practice KW - Conseils pratiques, recettes, trucs, etc. KW - Didactische werkvormen KW - hoger onderwijs : didactiek (ler) KW - zelfstandig leren (ler) KW - departement Gezondheidszorg 10 KW - onderwijsinnovatie KW - Opvoeding en onderwijs KW - Studiebegeleiding KW - Leeromgeving KW - Opvoeding KW - Onderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:32765996 AB - De visie op (hoger) onderwijs is fundamenteel veranderd. Vandaag worden studenten zelf verantwoordelijk gesteld voor hun leerproces. Leren kan immers maar gebeuren op een (inter)actieve manier. Het is niet langer de docent die als expert beslist wat en hoe studenten leren. Wel moet hij een krachtige leeromgeving creëren die actief en coöperatief leren oproept en waarbinnen hij zelf optreedt als coach van de student. Activerend hoger onderwijs daadwerkelijk realiseren in de dagdagelijkse onderwijspraktijk is niet evident. Dit boek wil docenten daartoe de nodige handvatten aanreiken. Naast tips en tricks, gebaseerd op de meest recente theoretische inzichten, gaat er veel aandacht naar voorbeelden en volledig uitgewerkt illustratiemateriaal. Niet alleen het eigenlijke activerende lesgeven komt daarbij aan bod. De auteur gaat ook uitvoerig in op de uitwerking van (groeps)opdrachten en ondersteunend cursusmateriaal en op de keuze voor een gepaste klassieke dan wel alternatieve toetsmethode. Een activerend vormgegeven opleidingsonderdeel komt uiteraard maar tot zijn recht binnen een goed gestructureerd en uitgebalanceerd opleidingscurriculum ER -