TY - BOOK ID - 3290241 TI - Geef me veerkracht : over onderwijs aan langdurig zieke kinderen PY - 2010 SN - 9789058266903 PB - Leuven Davidsfonds DB - UniCat KW - Zieke kinderen KW - Onderwijs. KW - Didactics KW - professionaliteit KW - leraren-leerling relatie KW - onderwijs aan zieke kinderen KW - zieke kinderen KW - didactiek KW - 605.2 KW - chronische ziekten KW - pediatrie KW - ziekenhuisscholen KW - 451.9 KW - Ziekenhuisscholen KW - chronische aandoeningen KW - 460 KW - 463.9 KW - Onderwijs KW - Pediatrie KW - Zieke kinderen-onderwijs KW - Ziekenhuisonderwijs KW - Individueel onderricht KW - Langdurig zieke kinderen ; onderwijs KW - Zieke kinderen ; onderwijs KW - 460.9 KW - 613.47 KW - Zieke kinderen; onderwijs KW - C6 KW - onderwijs KW - #gsdbP KW - kindergeneeskunde KW - Onderwijs Belgie : Overige KW - Orthopedagogiek KW - Overige groepen KW - Opvoeding, onderwijs, wetenschap KW - Onderwijs aan zieke kinderen KW - Zieke KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - Kind KW - ouder KW - 184 Kinderrechten en Onderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3290241 AB - Kinderen hebben recht op onderwijs. Maar wat als ze lichamelijk of geestelijk zwaar ziek zijn en niet meer naar school kunnen? Hoe belangrijk kan onderwijs - thuis of in een ziekenhuisschool - dan zijn? Trouwens: welke voorzieningen en hulpmiddelen bestaan er voor de schoolse ondersteuning van langdurig zieke kinderen? In een ziekenhuisschool tillen gedreven mensen deze kinderen boven zichzelf uit door een systematische begeleiding en door de inzet van ICT. Dit boek bundelt inzichten en tips van vooraanstaande experts en ervaringsdeskundigen. Geef me veerkracht is een opsteker voor al wie betrokken is bij de schoolcarrire van zieke kinderen. Geschreven vanuit de overtuiging dat ziek zijn geen belemmering hoeft te zijn voor de ontwikkeling van een kind. Vol inspiratie voor hulpverleners en beleidsverantwoordelijken om de kwaliteit van de zorg te optimaliseren. Met getuigenissen van leerlingen, leerkrachten en ouders. Speciaal voor dit boek selecteerde An Smeyers, lerares beeldende vorming Prachtige tekeningen en gedichtjes van langdurig zieke kinderen. In deze uitgave - een initiatief van de ziekenhuisschool van het UZ Leuven - gaan verschillende auteurs dieper in op het geven van onderwijs aan langdurig zieke kinderen. De in totaal dertien bijdragen werden geschreven door verschillende experts en ervaringsdeskundigen, van kinderpsychiaters tot docenten. Na enkele inleidende hoofdstukken en getuigenissen (van een kind, een stagiair enzovoort) volgen artikelen over erg uiteenlopende onderwerpen: de dertigjarige geschiedenis van de ziekenhuisschool, het begeleiden van chronisch zieke kinderen, de samenwerking tussen de ziekenhuisschool en de jeugdpsychiatrie, het optimaal inzetten van moderne informatie- en communicatietechnologien enzovoort. Ten slotte krijgt de lezer een overzicht van waar hij in Vlaanderen terecht kan voor hulp en is er informatie over het Fonds Ivens-Boons. Dat alles wordt verlucht met tekeningen door kinderen van de Leuvense Kunstacademie. Een praktisch En boeiend boek voor al wie betrokken is bij de schoolcarrire van zieke kinderen en jongeren. ER -