ID - 3374423 TI - Press pauze : ruimte creƫren voor open exploreren AU - Gombeir, Dirk AU - Bosman, Luk AU - De Bisschop, Katrin AU - E.a. PY - 2011 VL - 2 SN - 9789033485756 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - didactische processen KW - Didactics KW - Education and state KW - Education KW - Philosophy KW - Educational evaluation KW - 37.001 KW - #gsdbP KW - didactiek KW - lerarenopleiding KW - motivatie KW - pedagogiek KW - 454.23 KW - lerarenopleidingen KW - zelfreflectie KW - 691 KW - Pedagogie KW - 484 KW - 489.4 KW - Didactiek KW - Lerarenopleiding KW - Pedagogiek KW - 454 KW - 454.2 KW - Lerarenopleiding : CVO KW - Reflecteren KW - Leraren KW - Leerkrachten KW - 371.213 KW - 120121.jpg KW - Leraren ; opleidingen KW - 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs KW - Filosofie van opvoeding en onderwijs KW - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding KW - Pedagogie en didactiek KW - Didactische principes KW - didactiek ; algemeen KW - PXL-Education 2015 KW - lerarenberoep KW - didactische evaluatie KW - Zelfontdekkend leren KW - Onderwijsvernieuwing KW - Didactische werkvormen KW - Onderwijspraktijk KW - Identiteitsontwikkeling KW - Didactische werkvorm KW - Leraar KW - Directie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3374423 AB - Je staat als leraar voor de klas, of je bent docent of lector in een lerarenopleiding? Dan bij jij doorgaans druk doende met leerdoelen, lesvoorbereidingen en handboeken. En je worstelt altijd weer met het nare gevoel zelden of nooit tijd te vinden om even pas op de plaats te maken: er komen altijd weer nieuwe, andere uitdagingen op je af. Waar het echt om draait, het lesgeven en het jongeren aansteken met jouw passie voor het vak: waardevolle dingen die helaas ondergesneeuwd geraken onder alle administratieve geklooi waarmee je ieder ogenblik in orde moet zijn. Een verstikkende situatie ... Dit boek nodigt je uit even stil te vallen : het geeft je de kans om de pauzeknop in te drukken. 'Press pauze' en laat je uitdagen om op tegendraadse en verrassende wijze te kijken naar het eigen didactische handelen. Wat we jou aanreiken is geen afgerond verhaal, geen set van didactische handvatten die je voortaan zo en niet anders moet gebruiken. We gaan ervan uit dat jij ervaringsdeskundige bent, dat het aan jou is te pakken te krijgen wat je aan wil vangen met wat je in dit boek vindt. De kern van ons verhaal bestaat uit een set van 'kaarten' die een veelheid aan getuigenissen, vragen, voorbeelden, citaten, ... bevatten die jou 'anders' naar de eigen praktijk willen laten kijken. Wie ben jij als leraar of lerarenopleider? Wat wil jij bereiken met jouw didactische aanpak? Hoe kijk jij naar jouw leerlingen of studenten? Waar is het jou echt om te doen? Het zijn vragen die centraal staan in alles wat jij iedere dag onderneemt met jonge, ambitieuze mensen. Hoog tijd om je er opnieuw met volle aandacht mee in te laten. Grijp deze kans ... ER -