TY - BOOK ID - 3408251 TI - Autisme en de grenzen van de bekende wereld : wat we van autisme kunnen leren over de wereld om ons heen PY - 2013 VL - 31 SN - 9789044129403 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - Autisme. KW - waarnemingsstoornissen KW - autisme KW - ontwikkelingspsychologie KW - Developmental psychology KW - personen met een mentale beperking KW - zintuigelijke indrukken KW - Social policy and particular groups KW - Asperger's syndrome KW - Patients KW - Language KW - Autism KW - 462.4 KW - Spiritualiteit KW - zintuigen KW - Non-verbale communicatie KW - Autistische kinderen KW - Autisme KW - autismespectrumstoornis (ASS) KW - Autismespectrumstoornis UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3408251 AB - In dit boek is Olga Bogdashina op zoek naar de grenzen van de bekende wereld. Ze doet dit door kenmerken van autisme te beschrijven waar we tot nu toe geen redelijke verklaringen voor kunnen geven. En toch zijn deze kenmerken vaak genoemd door hoogfunctionerende personen met autisme. Ook worden ze genoemd door kunstenaars en door alternatieve wetenschappers. Niet alleen door wetenschappers van nu. Ze zijn ook terug te vinden in werken van oudere generaties. In een interview bij het verschijnen van zijn boek Hallucinaties (2012) zegt Oliver Sacks: De aandacht voor de psychologie van generaties geleden is alleen maar logisch. In sommige opzichten denk ik dat ze nooit geƫvenaard zijn.In dit scherpzinnige boek onderzoekt Olga Bogdashina oude en nieuwe theorieƫn van zintuiglijke waarneming en communicatie bij autisme. Aan de hand van beschrijvingen van taalwetenschap, filosofie, neurowetenschappen, psychologie, antropologie en kwantummechanica kijkt ze hoe de zintuigen eenieder een persoonlijke blik op de wereld verschaffen.Olga Bogdashina stelt vastgestelde opvattingen over wat normaal of wat abnormaal is aan de kaak. Je hebt altijd wel mensen die zeggen dat mensen met autisme niet genoeg voelen. Bogdashina beweert het tegenovergestelde: Ze voelen te veel. Door de waaroms en de hoes van de zintuigen en de rol van taal in beeld te brengen leert Bogdashina hoe we de vermogens die onze kennis aanscherpen, kunnen ontwikkelen. Het zijn juist mensen met autisme die hier een intermediaire rol kunnen spelen. Dergelijke vreemde krachten schuilen in alle mensen, maar de meeste lijken er niet goed op afgestemd te zijn. De ondertitel van dit boek Wat we van autisme kunnen leren over de wereld om ons heen krijgt hiemee zijn volle betekenis. ER -