TY - BOOK ID - 495510 TI - Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg AU - Tsakitzidis, Giannoula AU - Van Royen, Paul AU - Standaard Uitgeverij PY - 2012 SN - 9789034194572 PB - Antwerpen Standaard DB - UniCat KW - aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt KW - Didactics of medicine KW - HO (hoger onderwijs) KW - Didactics of higher education KW - gezondheidszorg KW - methoden van het sociaal werk KW - samenwerkingsverbanden KW - didactische werkvormen KW - Didactic strategies KW - Hygiene. Public health. Protection KW - Multidisciplinair team KW - Samenwerking KW - 603.4 KW - paramedische beroepen KW - teambuilding KW - competenties KW - beroepsprofielen UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:495510 AB - Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg bestaat uit drie delen die het proces volgen waarin een module interprofessioneel leren samenwerken tot stand kan komen. Dit boek is in de eerste plaats geschreven voor alle studenten binnen de deelnemende gezondheidszorgopleidingen en hun docenten. Maar ook voor andere opleiders en verantwoordelijken in de gezondheidszorg is het een welkome hulp bij de uitwerking van eigen programma’s of de hertaling van de boodschappen naar hun eigen context of setting van ‘samenwerken’. Het eerste deel legt de fundamenten voor de ontwikkeling van een onderwijsprogramma ‘interprofessioneel samenwerken’. De auteurs gaan in op de link tussen interprofessioneel leren en de praktijk van samenwerken in de gezondheidszorg. Daarna belichten ze het thema samenwerken en teambuilding in al zijn aspecten. Tot slot krijgt de lezer een inventaris en analyse van de verschillende vormen van samenwerken in de preventieve, curatieve en palliatieve zorgsituaties.Deel 2 behandelt de bouwstenen van de modules interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg (IPSIG). De lezer vindt er een uitgebreide bespreking van de te bereiken competenties en de beroepsprofielen van de deelnemende disciplines.In het derde deel geven de auteurs een overzicht van de didactische aspecten van de IPSIG-modules. Leer- en werkvormen, een overzicht van de toetsing en de evaluatie van de module zelf komen aan bod. ER -