TY - BOOK ID - 556005 TI - Regie in de klas : omgaan met veranderende relaties tussen leerkracht en leerling AU - Faseur, Geert AU - Van Nooten, Marie-Rose PY - 2013 VL - *1 SN - 9789057183386 PB - Brussel ASP DB - UniCat KW - Initial didactic situation KW - lerarenberoep KW - leraren-leerling relatie KW - Educational psychology KW - competenties KW - Didactic strategies KW - Classroom management KW - Handbooks, manuals, etc. KW - #PBIB:+110.10 KW - 454.22 KW - Leerkracht-leerlinginteractie KW - Relatie leraar-leerling KW - Leerkrachtvaardigheden KW - Onderwijsstijlen KW - Onderwijsstrategieën KW - onderwijsstijlen KW - relatie leraar-leerling KW - 691 KW - Onderwijs : Didactiek : Algemeen KW - Pedagogie en didactiek KW - Klassenmanagement KW - Lager onderwijs KW - Secundair onderwijs KW - Lerarenopleiding KW - Relatie leraar - leerling UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:556005 AB - Anno 2013 zijn de relaties tussen leerkracht en leerling minder afgelijnd dan vroeger. Ook het leren en de onderwijsprocessen zijn niet meer als voorheen. Jongeren zijn bovendien kritischer en mondiger geworden en beleven de afstand tussen hen en de lesgever als minder groot. De overdracht van leerinhouden en het bijbrengen van attitudes blijkt in de praktijk moeizamer te verlopen door deze veranderende verhoudingen. Regie in de klas wil zowel de beginnende als de ervaren leerkracht inzicht geven in de manier waarop hij de groeiende diversiteit en complexiteit binnen de klas en binnen de schoolmuren in handen kan nemen. Het boek laat nadenken, durft diepe karrensporen te verlaten en biedt praktische werkmiddelen aan. Daardoor kan de leerkacht met toenemend vertrouwen als regisseur van zijn klaspraktijk groeien. Zijn medespeler, de leerling, krijgt hier de rol van performer: hij is actief en wordt uitgedaagd om aan het leerproces deel te nemen. Groeien in sociale autonomie is het uiteindelijke doel van het leertraject. Leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs of uit de lerarenopleiding kunnen hier nieuwe, werkbare impulsen en inzichten ontdekken om met leerlingen de voorgestelde competenties in te oefenen. Het bereiken van deze competenties wordt theoretisch onderbouwd. De beeldspraak van de regisseur en de performer is dus meer dan een leuke invalshoek. ER -