TY - BOOK ID - 5631502 TI - De hulpverlening rond het kind met sociaal-emotionele problemen PY - 1998 SN - 9035220242 9789035220249 PB - Maarssen Elsevier De Tijdstroom DB - UniCat KW - Emotionele stoornissen KW - Jeugdpsychologie. KW - Jeugdpsychotherapie. KW - Kinderpsychologie. KW - Kinderpsychotherapie. KW - Jeugd. KW - Psychotherapie KW - Kinderen en jeugd KW - Provincie West-Vlaanderen KW - Emotioneel gestoorde kinderen en kleuters KW - Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) KW - 159.922.7 KW - 616.891 KW - Geestelijke gezondheidszorg KW - Jeugdpsychiatrie KW - Emotionaliteit KW - Jeugdpsychologie KW - Kinderpsychiatrie (psychiatrie (kinder)) KW - Kinder- en jeugdpsychiatrie KW - Kinderpsychologie KW - sociaal-emotionele problemen KW - kinderpsychotherapie KW - Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) KW - psychotherapie KW - Psychologie KW - 607.25 KW - 615.851 KW - Sociale ontwikkeling KW - Diagnostiek KW - Welzijnswerk (hulpverlenen, hulpverlening, hulpvraag, social support) KW - Kinderen KW - Onderzoek KW - Ontwikkelingsstoornissen KW - Systeem- en communicatietheorie KW - Therapie KW - ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) KW - angststoornissen KW - echtscheiding KW - gedragstherapie KW - humanistische psychologie KW - hypnotherapie KW - incest KW - kinderen KW - kindermishandeling (kinderverwaarlozing) KW - kinderpsychiatrie KW - kinderpsychologie KW - leerstoornissen KW - ontwikkelingsstoornissen KW - patiënt-therapeut-relatie KW - persoonlijkheidsstoornissen KW - pesten KW - psychodiagnostiek KW - psychotherapie (psychische therapie) KW - systeemtherapie KW - Soins de santé mentale KW - Emotivité KW - Pédopsychiatrie KW - jeugdpsychotherapie KW - (zie ook: orthopedagogiek) KW - (zie ook: groeistoornissen) KW - Kind KW - Jeugd KW - Media KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie KW - Jongere UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:5631502 AB - Ongeveer vanaf het midden van deze eeuw zijn de hulpverleningsmogelijkheden voor kinderen en jongeren met sociaal-emotionele problemen in belangrijke mate toegenomen. Vooral sinds de jaren zeventig zien we een snelle toename van het hulpverleningsaanbod. Psychotherapie voor deze leeftijdsgroep staat allang niet meer gelijk aan de klassieke psychoanalyse. De auteur beschrijft de genoemde ontwikkelingen in samenhang met de veranderingen in het denken binnen de belangrijkste stromingen in de psychologie. Zo ontstaat een duidelijk beeld van de diverse psychotherapeutische behandelingsvormen in het algemeen en de therapeutische mogelijkheden voor kinderen, jeugdigen en hun opvoeders in het bijzonder. Theoretische beschouwingen worden praktisch onderbouwd met casusbesprekingen. Hulpverlening aan kinderen, jongeren en hun opvoeders behelst meer dan enkel psychotherapie. Daarom wordt ook uitvoerig ingegaan op onder andere het leren luisteren naar kinderen, de relatie tussen psychodiagnostiek en psychotherapie, factoren die de ontwikkeling van kinderen kunnen bedreigen en vroegtijdige onderkenning van ontwikkelingsstoornissen. Het boek is vooral bestemd voor (toekomstige) hulpverleners die met kinderen en hun ouders in de geestelijke gezondheidszorg werken en voor hen die als leerkracht werkzaam zijn. Gedacht wordt aan groepsleiders, verpleegkundigen, paramedici, pedagogisch werkers en leraren in het reguliere en het speciaal onderwijs. Henk Westerveld behaalde in 1984 het doctoraalexamen in de klinische kinder- en jeugdpsychologie. Hij werkt als psycholoog bij een regionale gezondheidsdienst en in het speciaal onderwijs. Ook heeft hij ervaring als leraar, als auteur van cursusmateriaal en een reeks artikelen over veel voorkomende problemen bij kinderen en jeugdigen, waarvan een publicatie in boekvorm in voorbereiding is. ER -