TY - BOOK ID - 600911 TI - Vloeibare waarden : politiek, zorg en onderwijs in de laatmoderne maatschappij AU - De Dijn, Herman AU - Pelckmans PY - 2014 SN - 9789028976870 9789086871391 PB - Kalmthout Kampen Pelckmans Klement DB - UniCat KW - Political philosophy. Social philosophy KW - Philosophy and psychology of culture KW - Education and sociology KW - Education--Sociologie KW - Education--Sociology KW - Educational sociology KW - Enseignement et sociologie KW - Enseignement et société KW - Individualism KW - Individualisme KW - Maatschappij en onderwijs KW - Onderwijs en maatschappij KW - Onderwijs en sociologie KW - Onderwijs--Sociologie KW - Onderwijssociologie KW - Problèmes sociaux dans l'éducation KW - Social problems in education KW - Sociale problemen in het onderwijs KW - Society and education KW - Sociologie [Onderwijs] KW - Sociologie de l'éducation KW - Sociologie et enseignement KW - Sociologie van het onderwijs KW - Sociology [Educational ] KW - Sociology of education KW - Société et enseignement KW - # BIBC : Academic collection KW - 37.001 KW - #GGSB: Filosofie KW - #GGSB: Onderwijs KW - 304.9 KW - Filosofie van opvoeding en onderwijs KW - Kritiek en projectie van de situatie in de maatschappij. KW - Maatschappijkritiek KW - Maatschappijkritiek. KW - 37.001 Filosofie van opvoeding en onderwijs KW - #gsdb5 KW - Kritiek en projectie van de situatie in de maatschappij KW - Culture KW - Philosophy KW - Education KW - Filosofie KW - Onderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:600911 AB - In 1994 analyseerde Herman De Dijn de postmoderne tijd in zijn bekende boek Hoe overleven we de vrijheid? (vier herdrukken). Twintig jaar later gaat hij na hoe de post- of laatmoderne tijd intussen geëvolueerd is. De mentaliteitsverandering die twintig jaar geleden zichtbaar werd, maar die De Dijn toen niet voor zeker hield, heeft zich intussen helemaal doorgezet. De ideologie die intussen dominant is geworden in politiek en media, is die van de individuele zelfbeschikking, het daarmee samenhangende maatschappelijke ‘pluralisme' en een alomvattende beheersingsmentaliteit. Maar meer en meer worden de neveneffecten hiervan op mens en samenleving duidelijk en groeit het verzet. De Dijn analyseert de ideologie en haar neveneffecten in diverse terreinen, vooral zorg en onderwijs, en streeft daarbij naar objectiviteit, maar niet naar vrijblijvendheid; niet positie kiezen is geen optie. (flaptekst) ER -