TY - BOOK ID - 61531379 TI - De herziene taxonomie van Bloom in de klas : een inspiratieboek voor de leraar AU - Rombaut, Eef AU - Molein, Ingrid AU - Van Severen, Tine PY - 2020 SN - 9789463372596 9463372598 PB - Kalmthout Pelckmans Pro DB - UniCat KW - Eindtermen KW - Secundair onderwijs KW - Vlaanderen KW - Leerdoelen KW - Objectives of teaching KW - Didactics of secundary education KW - eindtermen KW - 450.45 KW - leerplannen KW - secundair onderwijs KW - leerplanontwikkeling KW - onderwijsvernieuwing KW - didactische principes KW - PXL-Education 2020 KW - Onderwijshervorming KW - Taxonomie van Bloom KW - Didactiek KW - didactiek KW - Secundair onderwijs . Vlaanderen KW - onderwijshervormingen KW - 370.02 KW - Doelstellingen KW - Onderwijsontwikkeling KW - leerdoelen KW - onderwijshervorming KW - Eindterm KW - Leerdoel KW - Emigratie KW - leraarschap KW - Primary education KW - Secondary education KW - Flanders KW - Eindtermen ; secundair onderwijs ; Vlaanderen UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:61531379 AB - Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. Om de communicatie tussen overheid, onderwijsnetten, leerkrachten en leerlingen optimaal af te stemmen, werd ervoor gekozen om de eindtermen en leerplannen uit te schrijven op basis van de herziene taxonomie van Bloom, door Krathwohl & Anderson.De herziene taxonomie van Bloom analyseert in zes delen hoe je als leerkracht lessen kan ontwerpen zodat je leerlingen eindtermen en leerplandoelen kunnen bereiken. De originele editie van De taxonomie van Bloom in de klas werd in deze nieuwe versie aangevuld met twee domeinen: het affectieve en het psychomotorische domein.Deel 1 De herziene taxonomie van Bloom, wat betekent dat? Op basis van de herziene taxonomie zijn eindtermen en leerplandoelen operationeel en evalueerbaar geformuleerd. Het is belangrijk de verschillende onderdelen van de taxonomie te leren kennen en de samenhang ertussen te begrijpen.Deel 2 Het cognitieve domein. Zowel de cognitieve processen als de soorten kennis van het cognitieve domein komen grondig aan bod.Deel 3 Het affectieve domein. In dit deel wordt duidelijk waarom affectieve doelen niet te evalueren maar na te streven zijn.Deel 4 Het psychomotorische domein. Het psychomotorische domein is gebaseerd op de coördinatie en ontwikkeling die nodig zijn bij de uitvoering van vaardigheden, handelingen en bewegingen.Deel 5 Het lesontwerp met de taxonomie. In deel 5 vind je praktische voorbeelden en didactische tips om op een kwaliteitsvolle manier lessen te kunnen ontwerpen in functie van de leer- , instructie-, evaluatie- en afstemmingsvraag.Deel 6 Eindtermen en leerplannen: waarom dit kader gebruiken? Wat houdt de onderwijshervorming in? Hoe en waarom kwam ze tot stand?Dit boek is een onmisbare inspiratiegids, een aanrader voor iedereen die met de nieuwe eindtermen en leerplannen aan de slag gaat.(https://www.pelckmansuitgevers.be/de-herziene-taxonomie-van-bloom-in-de-klas.html#gref) ER -