TY - BOOK ID - 7123379 TI - Clio gaat vreemd : een leerlijn voor de ontwikkeling van 'historisch onderzoekend handelen' in het secundair onderwijs, met vakoverschrijdende aanzetten PY - 2006 SN - 9054872241 9789054872245 PB - Brussel VUBPRESS DB - UniCat KW - Historische kritiek. KW - Higher education KW - Pupil counseling. Pupil guidance KW - European Union KW - Didactics of secundary education KW - geschiedenisonderwijs KW - Didactics of history KW - Research on teaching KW - Geschiedenis ; secundair onderwijs KW - 081151.jpg KW - geschiedenis KW - didactiek KW - secundair onderwijs KW - 485.6 KW - didactiek secundair onderwijs - geschiedenis, maatschappijleer KW - Geschiedenis KW - Secundair onderwijs KW - Vakoverschrijdend werken KW - Onderzoeksvaardigheden KW - Leerlijnen KW - Historisch onderzoek KW - 485.55 KW - Onderzoeksvaardigheid KW - Leerlijn KW - Geneeskunde KW - Techniek (wetenschap) KW - Atlas KW - Museum UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:7123379 AB - Een actuele (vak)didactische en praktijkgerichte verkenning, bedoeld voor leerkrachten en docenten geschiedenis, pedagogisch begeleiders/adviseurs, (vak)didactici, leerkrachten talen, kunstgeschiedenis en public relations, en iedereen met belangstelling voor het ontwikkelen en stimuleren van 'onderzoekscompetentie'. Competentieontwikkeling, zelfgestuurd leren, vakoverschrijdend onderwijzen, coöperatief leren, projectwerk, portfolio, zelfevaluatie, reflectie, vrije ruimte: deze termen sturen ook in Vlaanderen de actuele onderwijsdiscussies en worden ingezet bij een sociaal-constructivistische invulling van onderwijzen en leren. Dit boek bundelt een aantal voorbeelden uit de Vlaamse onderwijspraktijk die focussen op de ontwikkeling van 'onderzoekscompetentie' op het niveau van het secundair onderwijs. De casussen werden vakoverschrijdend opgezet, met geschiedenis als ankervak. Vandaar de titel: Clio gaat vreemd. Uit de praktijk blijkt immers dat de vaardigheden die samen de historische methode uitmaken, ook buiten het vak op brede basis worden gehanteerd. Er is echter nood aan een duidelijke leerlijn voor de ontwikkeling van onderzoekscompetentie. Die lijn moet lopen van de eerste tot en met de derde graad. De lesuitwerkingen die in dit boek worden voorgesteld, komen daaraan tegemoet. De lijn wordt doorgetrokken tot in het eerste jaar hoger onderwijs, waar dan een elektronische leeromgeving wordt aangewend. Het gehele opzet is ingebed in de ontwikkeling van een historische attitude, gericht op bewust - en dus onderzoekend - en verantwoord maatschappelijk handelen. Dat stelt immers de ontwikkeling van historisch besef voorop én vergt een holistische leeraanpak. ER -