TY - BOOK ID - 949574 TI - Evalueren in het geschiedenisonderwijs PY - 2001 VL - 11 SN - 9030171847 PB - Deurne Wolters Plantyn DB - UniCat KW - Evaluatietechnieken KW - Geschiedenis KW - Onderwijs. KW - Secundair onderwijs. KW - Didactics of secundary education KW - Didactics of history KW - evaluatie (onderwijs) KW - Didactic evaluation KW - geschiedenis KW - didactiek KW - Geschiedenis ; secundair onderwijs ; evaluatie KW - #SBIB:37H0 KW - Academic collection KW - evalueren KW - geschiedenisonderwijs KW - 484.4 KW - evaluatie KW - onderwijs KW - resultaten KW - 691 KW - 485.610 KW - 900.21 KW - Didactiek KW - Evaluatie KW - Onderwijs KW - Onderwijsdoelen KW - 485.6 KW - Toetsen KW - evalueren (ler) KW - geschiedenis : didactiek (ler) KW - Geschiedenis ; secundair onderwijs KW - 485.55 KW - Evalueren KW - Geschiedenisonderwijs KW - evaluatietechniek KW - 072292.jpg KW - geschiedenis: didactiek secundair onderwijs KW - Pedagogie KW - didactiek secundair onderwijs - evaluatie KW - Pedagogie en didactiek KW - Geschiedenis - vakdidactiek KW - Geschiedenis - Maatschappijleer KW - #BSCH: vak : geschiedenis KW - #BSCH: vak: didactiek UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:949574 AB - De evaluatie van leerlingen via goed doordachte toetsen is voor de leerkracht geschiedenis een allesbehalve eenvoudige opdracht. Dit Cahier wil met concrete voorbeelden aantonen hoe leerkrachten hun toetsvragen kunnen optimaliseren. Het boek opent met enkele beschouwingen over de didactische functie van de evaluatie en de noodzakelijke correlatie tussen leersituatie en toetsing. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de kenmerken en aan de voor- en nadelen van de verschillende vraagvormen (open vragen en de belangrijkste vormen van gesloten vragen). Daaropvolgend wordt de problematiek behandeld van de keuze van de vraagvorm, de kenmerken die iedere toets moet bezitten en de beoordeling van de resultaten. Ten slotte wordt een reeks gesloten vragen aangeboden die afgestemd zijn op specifieke onderwijsdoelen voor het vak geschiedenis. De theoretische inzichten worden zoveel mogelijk geïllustreerd met geselecteerd toetsmateriaal uit een relatief groot aantal Vlaamse ASO en TSO scholen, waardoor het geheel is afgestemd op de reële klaspraktijk. ER -