Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Educational sciences --- theoretische pedagogiek --- historische pedagogiek
Choose an application
Hoe zit dat toch met ‘doen’ en ‘nadenken’? Als het over onderwijs gaat kun je het zo vertalen: ‘Hoe geef ik goed les?’ Die vraag past bij doen. ‘Waarom doe ik het op deze manier?’ sluit aan bij nadenken. Dit boek gaat over de tweede vraag. Nadenken leidt tot een visie en toont altijd meer kanten. Je kunt vanuit verschillende perspectieven kijken naar hetzelfde. Dat maakt je visie rijker. Je wordt er een betere leerkracht van. Je ‘doet’ het dus ook beter. Aan de hand van een aantal vragen worden onderwijs en leraarschap onderzocht: * wat is goed werk en wat is vakmanschap? * wat is ethiek en wat heeft ethiek te maken met goed onderwijs? * hoe geef je vorm aan samenwerking met collega’s? * welke rol spelen idealen in je werk? * wat is bildung en welke rol speelt bildung in onderwijs? * wat is kritisch denken? * wat zal er anders worden in het leren in de 21e eeuw? * en wat is het doel van ons onderwijs eigenlijk? Tenslotte worden praktische oefeningen aangereikt die kunnen helpen bij het reflecteren op deze vragen. Dit boek is allereerst geschreven voor onderwijsmensen. Maar het is ook relevant voor ouders die een aanzienlijk deel van de opvoeding van hun kinderen toevertrouwen aan professionals.
School management --- pedagogiek --- opvoeding --- theoretische pedagogiek
Choose an application
#KVHB:Pedagogie --- #GSDBP --- pedagogiek --- Educational sciences --- theoretische pedagogiek
Choose an application
Didactics --- Educational sciences --- kritische pedagogiek --- didactiek --- theoretische pedagogiek --- onderwijsonderzoek
Choose an application
Educational sciences --- pedagogiek --- postmodernisme (filosofie) --- wetenschapsfilosofie --- theoretische pedagogiek
Choose an application
Didactics --- Educational sciences --- kritische pedagogiek --- didactiek --- theoretische pedagogiek --- onderwijsonderzoek
Choose an application
Orthopedagogics --- theoretische pedagogiek --- orthopedagogiek --- #GSDBP --- Orthopedagogiek --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- Handboeken en inleidingen.
Choose an application
Jeroen Hendriksen gaat in op de verschillende invalshoeken die Kolb geïnspireerd hebben tot zijn belangrijke publicatie Experiential Learning. De fascinatie van de auteur voor ervaringsleren was daarbij het uitgangspunt. Befaamde onderzoekers als Dewey, Lewin, Piaget, maar ook de humanistische psychologie met Maslow, Rogers en Perls en de pedagogiek van Paolo Freire zijn inspiratiebronnen voor Kolb. In Cirkelen rond Kolb worden ze in hun samenhang uitgewerkt en aangevuld met veel nieuwe inspirerende werkvormen en oefeningen. Jeroen Hendriksen besteedt ook aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren en legt een link tussen ervaringsleren toen en organisatieleren nu. Cirkelen rond Kolb is leerboek en oefenboek tegelijk. Spelenderwijs wordt de lezer meegenomen in de boeiende wereld van het ervaringsleren. Theoretische impulsen en oefeningen wisselen elkaar af. Zo ontstaat een rijk palet aan mogelijkheden voor manager, trainer, opleider, consultant, personal coach en docent om zelf vorm te geven aan nieuwe leerimpulsen. U vindt in dit boek: de originele leerstijlentest van Kolb, reflectieoefeningen, didactische suggesties, teamdiagnose-instrumenten, oefeningen voor doeners, bezinners, dromers en beslissers.
Educational systems. Teaching systems --- didactische processen --- ervaringsleren --- theoretische pedagogiek --- Kolb, David
Choose an application
Educational sciences --- theoretische pedagogiek --- pedagogiek --- kritische pedagogiek --- Enseignement (Activité) --- Onderwijs (Activiteit) --- Teaching --- Winfried Böhm --- opvoedkunde --- 432 --- 431 )* PEDAGOGIEK --- pedagogie --- opvoeding --- onderwijs --- Onderwijskunde --- Onderwijs --- Opvoedkunde --- Opvoeding --- #gsdbP --- theoretische opvoedkunde --- Education --- Philosophy --- C6 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
oed hebben de psychosociale gevolgen en de omgevingsfactoren op de therapietrouwheid bij jongeren tussen 12 en 18 jaar met diabetes type 1? Wat kunnen wij als hulpverlener doen om deze therapietrouwheid te bevorderen.Methode:Wij hebben ervoor gekozen om een literatuurstudie te doen aangevuld met een kwalitatief onderzoek bij jongerenmet diabetes type . Op die manier willen we nagaan hoe jongeren de begeleiding van hun omgeving en hulpverleners ervaren. Dit kwalitatief onderzoek is opgebouwd aan de hand van enquêtevorming. Met de resultaten van deze enquêtes in combinatie met de reeds gedane literatuurstudie hebben wij ervoor gekozen deze informatie te verwerken tot een brochure gericht naar de algemene verpleegkundigen.Resultaat: Uit de literatuurstudie blijkt dat jongeren die gediagnosticeerd zijn met deze aandoening gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van mentale problemen. De meest voorkomende hierbij zijn stress, angst, eetstoornissen en depressie. De mate waarin deze kunnen voorkomen is afhankelijk van de copingsstrategie van de jongeren. De enquêtes tonen aan dat jongeren bij de diagnosestelling vooral emoties tonen van verdriet, angst en boosheid. Wanneer tijdens de verdere begeleding van de jongeren hier niet verder op wordt ingegaan kan dit leiden tot het ontwikkelen van mentale problemen.Conclusie:Vanuit de literatuurstudie en de resultaten van de enquêtes kan geconcludeerd worden dat bepaalde jongeren ontevreden zijn over de psychosociale begeleiding. Bij de enquêtes wordt er vermeld dat de mentale druk vaak heel zwaar is en hier onvoldoende aandacht wordt aan besteed en kunnen de psychosociale gevolgen van diabetes type 1 de therapietrouwheid beïnvloeden? Er kan vastgesteld worden dat dit zeker wel het geval is.
Verpleegkunde --- Pedagogiek en onderwijskunde --- handboeken en inleidingen. --- cultuurfilosofie --- Educational sciences --- Philosophy and psychology of culture --- theoretische pedagogiek --- pedagogiek --- 430.4 --- Hoofdzonden --- Normen --- Opvoeding --- Waarden --- Filosofische pedagogie --- Handboeken en inleidingen.
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|