Narrow your search
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Inleiding tot de theoretische paedagogiek
Author:
Year: 1926 Publisher: Kampen Kok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Denken over onderwijs
Author:
ISBN: 9789460362149 Year: 2015 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe zit dat toch met ‘doen’ en ‘nadenken’? Als het over onderwijs gaat kun je het zo vertalen: ‘Hoe geef ik goed les?’ Die vraag past bij doen. ‘Waarom doe ik het op deze manier?’ sluit aan bij nadenken.&#13;&#13;Dit boek gaat over de tweede vraag. Nadenken leidt tot een visie en toont altijd meer kanten. Je kunt vanuit verschillende perspectieven kijken naar hetzelfde. Dat maakt je visie rijker. Je wordt er een betere leerkracht van. Je ‘doet’ het dus ook beter.&#13;&#13;Aan de hand van een aantal vragen worden onderwijs en leraarschap onderzocht:&#13;&#13;* wat is goed werk en wat is vakmanschap?&#13;* wat is ethiek en wat heeft ethiek te maken met goed onderwijs?&#13;* hoe geef je vorm aan samenwerking met collega’s?&#13;* welke rol spelen idealen in je werk?&#13;* wat is bildung en welke rol speelt bildung in onderwijs?&#13;* wat is kritisch denken?&#13;* wat zal er anders worden in het leren in de 21e eeuw?&#13;* en wat is het doel van ons onderwijs eigenlijk?&#13;&#13;Tenslotte worden praktische oefeningen aangereikt die kunnen helpen bij het reflecteren op deze vragen.&#13;&#13;Dit boek is allereerst geschreven voor onderwijsmensen. Maar het is ook relevant voor ouders die een aanzienlijk deel van de opvoeding van hun kinderen toevertrouwen aan professionals.


Book
Beknopte theoretische pedagogiek.
Author:
ISBN: 9001529003 Year: 1979 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The researchED guide to education myths : en evidence-informed guide for teachers
Author:
ISBN: 9781912906390 Year: 2020 Publisher: Melton John Catt Educational

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Grondslagen van de wetenschappelijke pedagogiek : modern en postmodern
Authors: ---
ISBN: 9789053526002 Year: 2010 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
The researchED guide to education myths : en evidence-informed guide for teachers
Author:
ISBN: 9781912906390 Year: 2020 Publisher: Melton John Catt Educational

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Theoretische orthopedagogiek
Authors: ---
ISBN: 9001758711 Year: 1985 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Cirkelen rond Kolb : begeleiden van leerprocessen
Author:
ISBN: 902441704X Year: 2005 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jeroen Hendriksen gaat in op de verschillende invalshoeken die Kolb geïnspireerd hebben tot zijn belangrijke publicatie Experiential Learning. De fascinatie van de auteur voor ervaringsleren was daarbij het uitgangspunt. Befaamde onderzoekers als Dewey, Lewin, Piaget, maar ook de humanistische psychologie met Maslow, Rogers en Perls en de pedagogiek van Paolo Freire zijn inspiratiebronnen voor Kolb. In Cirkelen rond Kolb worden ze in hun samenhang uitgewerkt en aangevuld met veel nieuwe inspirerende werkvormen en oefeningen.&#13;&#13;Jeroen Hendriksen besteedt ook aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren en legt een link tussen ervaringsleren toen en organisatieleren nu. Cirkelen rond Kolb is leerboek en oefenboek tegelijk. Spelenderwijs wordt de lezer meegenomen in de boeiende wereld van het ervaringsleren. Theoretische impulsen en oefeningen wisselen elkaar af. Zo ontstaat een rijk palet aan mogelijkheden voor manager, trainer, opleider, consultant, personal coach en docent om zelf vorm te geven aan nieuwe leerimpulsen.&#13;&#13;U vindt in dit boek: de originele leerstijlentest van Kolb, reflectieoefeningen, didactische suggesties, teamdiagnose-instrumenten, oefeningen voor doeners, bezinners, dromers en beslissers.


Book
Theorie en praxis : een inleiding in het pedagogische grondprobleem
Authors: ---
ISBN: 9789038210926 Year: 2007 Volume: 11 Publisher: Gent Academia


Book
Zonde van de tijd : zeven opstellen over opvoeding.
Author:
ISBN: 9789066657489 9066657480 Year: 2006 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

oed hebben de psychosociale gevolgen en de omgevingsfactoren op de therapietrouwheid bij jongeren tussen 12 en 18 jaar met diabetes type 1? Wat kunnen wij als hulpverlener doen om deze therapietrouwheid te bevorderen.Methode:Wij hebben ervoor gekozen om een literatuurstudie te doen aangevuld met een kwalitatief onderzoek bij jongerenmet diabetes type . Op die manier willen we nagaan hoe jongeren de begeleiding van hun omgeving en hulpverleners ervaren. Dit kwalitatief onderzoek is opgebouwd aan de hand van enquêtevorming. Met de resultaten van deze enquêtes in combinatie met de reeds gedane literatuurstudie hebben wij ervoor gekozen deze informatie te verwerken tot een brochure gericht naar de algemene verpleegkundigen.Resultaat: Uit de literatuurstudie blijkt dat jongeren die gediagnosticeerd zijn met deze aandoening gevoeliger zijn voor het ontwikkelen van mentale problemen. De meest voorkomende hierbij zijn stress, angst, eetstoornissen en depressie. De mate waarin deze kunnen voorkomen is afhankelijk van de copingsstrategie van de jongeren. De enquêtes tonen aan dat jongeren bij de diagnosestelling vooral emoties tonen van verdriet, angst en boosheid. Wanneer tijdens de verdere begeleding van de jongeren hier niet verder op wordt ingegaan kan dit leiden tot het ontwikkelen van mentale problemen.Conclusie:Vanuit de literatuurstudie en de resultaten van de enquêtes kan geconcludeerd worden dat bepaalde jongeren ontevreden zijn over de psychosociale begeleiding. Bij de enquêtes wordt er vermeld dat de mentale druk vaak heel zwaar is en hier onvoldoende aandacht wordt aan besteed en kunnen de psychosociale gevolgen van diabetes type 1 de therapietrouwheid beïnvloeden? Er kan vastgesteld worden dat dit zeker wel het geval is.

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by