Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Workshops van 23 kunstenaars om zelf aan de slag te gaan met kunst, met aandacht voor ontdekken en experimenteren met nieuwe vormen.
Didactics of the arts --- fine arts --- artists [visual artists] --- workshops [seminars] --- expression --- Kunsttechnieken --- Kunsttechnieken. --- kunsteducatie --- fine arts [discipline] --- 456.7 --- cultuureducatie --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding --- kunsteducatie.
Choose an application
Als je cultuuronderwijs wilt geven moet je iets weten over cultuur. Cultuur² biedt daarom een theorie die inzicht geeft in wat cultuur is, welke bouwstenen van cultuur je kunt onderscheiden en hoe die met elkaar samenhangen. Het biedt een fundamenteel denkkader voor cultuuronderwijs waar een gemeenschappelijke taal uit voortvloeit. Deze taal werkt in alle leergebieden. De student krijgt de handvatten aangereikt, die nodig zijn om een visie te ontwikkelen en op stage of school passend cultuuronderwijs te maken. Hoe methodes en materiaal geschikt kunnen worden gemaakt voor cultuuronderwijs in de stageklas bijvoorbeeld..
Didactics of the arts --- cultuur --- didactiek --- cultuureducatie --- KHCA --- #SBIB:37H0 --- Culturele vorming ; onderwijs --- #SBIB:316.334.1O360 --- #SBIB:316.7C316 --- Culturele vorming --- Cultuureducatie --- Omgevingsonderwijs --- 476.4 --- Pedagogie --- Onderwijssociologie: curriculum: algemeen --- Vormingswerk --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- 456.7 --- kunsteducatie --- kunstonderwijs --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding
Choose an application
Cultuur InZicht is in de eerste plaats bedoeld om de competenties te verwerven die nodig zijn om cultuureducatie in het onderwijs op een inspirerende en deskundige manier te verzorgen. Daarnaast levert het boek bouwstenen om aanvullende competenties te verwerven die nodig zijn om op een school het vormingsgebied cultuureducatie te kunnen coördineren.
Didactics of the arts --- Didactics of secundary education --- cultuureducatie --- lerarenopleiding --- #PBIB:+115.15 --- basisonderwijs --- geschiedenis --- didactiek --- 476.4 --- 456.7 --- basisonderwijs (ler) --- competentie (ler) --- cultuur --- 478.9 --- 082308.jpg --- Cultuureducatie --- Cultuur : Educatie en onderwijs --- didactiek basisonderwijs - geschiedenis --- Culturele vorming --- Onderwijs --- Competenties --- Competentiegericht onderwijs --- Cultuur --- Jeugdculturen --- Jeugd --- Lerarenopleiding --- Competentie --- Jeugdcultuur --- Toerisme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere
Choose an application
Uitgave voor (toekomstige) leerkrachten en onderwijsprofessionals over creativiteit in relatie met kunst en onderwijs.S. MuldersInspirerende uitgave over creativiteit in relatie met kunst en onderwijs. Het is de praktische uitwerking van een Nederlands onderzoek ('Didactiek van de 21e eeuw' of afgekort 'D21') naar cultuureducatie, 21e-eeuwse vaardigheden en schoolvisie in het basisonderwijs. Opgebouwd uit drie delen: deel 1 is gericht op het 'Waarom', het belang van dit boek. Deel 2 : het 'Wat-deel?' is het meest theoretisch en geeft op (een aantal van) de vragen die in deel 1 ontstaan zijn, antwoord. Het laatste en grootste deel van de uitgave zoomt in op het 'Hoe' en is sterk praktijkgericht: hoe ontwerp je bijvoorbeeld leersituaties die ruimte bieden voor creativiteit? De tekst is goed te begrijpen en wordt veelvuldig ondersteund door quotes, afbeeldingen en praktijkvoorbeelden - telkens neergezet in grijstinten afgewisseld met oranje tinten. Deze rijke uitgave is zeer geschikt voor (toekomstige) leerkrachten en onderwijsprofessionals die buiten de lijntjes durven te kleuren en creativiteit hoog in het vaandel hebben staan.© NBD Biblion
Didactics of the arts --- muzische vorming --- kunstonderwijs --- kunstopvoeding --- Kunst --- Creatief denken --- Creativiteit --- Leerproces --- Basisonderwijs --- 21st century skills --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leerpsychologie --- Didactiek --- Klassenmanagement --- Probleemoplossend denken --- Kunstzinnige vorming --- didactiek --- 477 --- 477.6 --- 642 --- Kunsteducatie --- Kunstonderwijs --- Basisonderwijs - Muzische vorming --- Kunst ; kinderen. --- 456.7 --- kunsteducatie --- cultuureducatie --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding --- Leerplichtonderwijs - Basisonderwijs: Muzische vorming
Choose an application
Stoere verhalen over kunst is niet zomaar een boek over kunst. In dit boek word je uitgedaagd om te verwoorden wat je ziet. Niets is fout. Alles mag. In elk hoofdstuk staat een kunstenaar met een bekend kunstwerk centraal (waaronder werk van Picasso, Frida Kahlo en Duchamp), gevolgd door een verhaal dat is geïnspireerd op het besproken kunstwerk. Ook leuke wetenswaardigheden over de kunstenaar en het werk ontbreken niet. Aan het eind van ieder hoofdstuk staat een opdracht om zelf mee aan de slag te gaan. De kunstwerken zijn een mix van klassiek en modern, waaronder beelden, schilderijen, installaties, graffiti en toegepaste kunst. Als het boek uit is, zul je details in de kunstwerken hebben ontdekt die je in eerste instantie waarschijnlijk niet waren opgevallen. Zo leer je steeds beter kijken en wordt kunst nog leuker!
456.7 --- kunsteducatie --- cultuureducatie --- kijken --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding --- Kunst. --- Didactics of the arts --- Art --- kunst --- Banksy --- Kahlo, Frida --- Hokusai --- Duchamp, Marcel --- Picasso, Pablo --- Saint-Phalle, de, Niki --- Kandinsky, Vasili Vassileevich --- Caravaggio --- Monet, Claude --- Kusama, Yayoi --- Balla, Giacomo --- Claesz., Pieter --- Rembrandt --- Rietveld, Gerrit --- Giacometti, Alberto --- Kandinsky, Wassily
Choose an application
kinderen van 4-8 jaar
basisonderwijs --- beeldopvoeding --- didactiek --- kleuteronderwijs --- kunstzinnige vorming --- 456.7 --- 477 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Beeldhouwkunst --- Beeldopvoeding --- Brillen --- Kind --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kunst op school --- Kunst --- Kunsteducatie --- Kunstenaar --- Kunstzinnige vorming --- Museumbezoek --- Tentoonstellingen --- Treinen --- Kinderen en kunst --- Kunstonderwijs --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs ; Nederland --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- Kunst : basisonderwijs --- Kunst: kleuters --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Kunstzinnige opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Beeldeducatie
Choose an application
Hardop kijken met voetnoten' is de samenvoeging van twee succesvolle boeken over kunstbeschouwing van Ad de Visser: 'Hardop kijken' en 'Kunst met voetnoten'. Beide boeken zijn voor deze nieuwe editie volledig herzien, de illustraties zijn geactualiseerd en de twee delen zijn aan elkaar geschreven. Het resultaat is een rijk geïllustreerde, toegankelijke en brede inleiding in de kunstbeschouwing. In het eerste deel (het voormalige Hardop kijken) biedt Ad de Visser een heldere methode om de uiterlijke verschijningsvormen van kunstwerken systematisch te onderzoeken. Aan de hand van veel voorbeelden laat hij zien hoe we beeldaspecten van kunstwerken kunnen analyseren, benoemen en vooral onderling vergelijken op het gebied van onder meer materiaal, techniek, licht, kleur en plaatsing. In het tweede deel (voorheen Kunst met voetnoten) worden juist de inhoud en de betekenis van de kunstwerken aan de orde gesteld. Ad de Visser geeft in heldere bewoordingen een uiteenzetting van de iconografie en van de opsporing van verborgen inhouden en overdrachtelijke betekenissen, veelal afkomstig uit de klassieke mythologie, christelijke motieven, historie en literatuur. De twee delen vullen elkaar goed aan en verschijnen nu voor het eerst samen in één boek.
Art --- philosophy of art --- kunstbeschouwing --- kunstgeschiedenis --- Art appreciation --- Visual perception --- 7.01 --- Kunsttheorie ; kunstbeschouwing --- Optics, Psychological --- Vision --- Perception --- Visual discrimination --- Appreciation of art --- Art criticism --- Themes, motives --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Subjects --- Psychological aspects --- Analysis, interpretation, appreciation --- Kunst --- Didactics of the arts --- Aesthetics of art --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Reception of art --- Reception --- 456.7 --- kunstkritiek --- kunsteducatie --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding
Choose an application
Kunstonderwijs is sinds jaar en dag het lelijke eendje op school. Leerkrachten die er (tegen de stroom in) voor blijven vechten, worden veelal overstemd door holle slogans over de achteruitgang van ons onderwijs ? lees: het economische rendement ervan. Voor leerlingen die niet artistiek aangelegd zijn, klinkt het, is kunsteducatie nutteloos tijdverlies. Nochtans onderschrijven experts het belang ervan voor de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen en jongeren. In 'Mogen we nog verwonderd zijn?' breken verschillende ervaringsdeskundigen en artiesten een lans voor het kunstonderwijs. De meerwaarde én de noodzakelijkheid ervan wordt geduid vanuit antropologische, psychologische, pedagogische, neurobiologische en filosofische hoek. Daarnaast bevat het boek ontroerende persoonlijke getuigenissen en een visie over hoe kunsteducatie op de lagere en middelbare school er zou kunnen uitzien. Een inspirerend pleidooi voor verwondering en een aanrader voor iedereen die begaan is met humaniserend onderwijs. Het boek bevat bijdragen van Dirk De Wachter, Hans Schmidt, Kris Rutten en Ronald Soetaert, Rik Pinxten, Roger Standaert, Filip Verneert, Juliette Taquet, Brigitte Dekeyzer, Judith Wambacq en Bart Devaere, en interviews met Nic Balthazar, Michaël Borremans, Alain Platel, Arne Sierens en Willem Vermandere. https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/mogen-we-nog-verwonderd-zijn
Kunstonderwijs --- Kunstzinnige vorming --- Kunstzinnige vorming ; onderwijs --- onderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Verwondering --- 775 Kunstonderwijs --- Sociology of cultural policy --- Didactics of the arts --- art appreciation --- cultuurbeleid --- cultuureducatie --- onderwijsonderzoek --- kunstopvoeding --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- Primary education --- Secondary education --- #SBIB:316.334.1O363 --- #SBIB:316.334.1O364 --- #SBIB:316.7C313 --- Onderwijssociologie: curricula van lager onderwijs --- Onderwijssociologie: curricula van middelbaar onderwijs --- Cultuurbeleid: regionaal --- kunstonderwijs --- kunsteducatie --- 456.7 --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding --- Kunsteducatie --- Cultuureducatie
Choose an application
Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken
#PBIB:+116.14 --- C3 --- erfgoed --- kunstwetenschap --- 700.7 --- kunsteducatie --- methodiek --- 456.7 --- Kunsteducatie --- Erfgoededucatie --- Kunstonderwijs --- sociaal-cultureel werk --- kunst --- kunstonderwijs --- Hein George --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- Csikszentmihaly Mihaly --- Kolb David --- Gardner Howard --- Parsons Michael --- 373.67 --- 456.8 --- Kunst : Kunsteducatie : algemeen --- Kunst en cultuur --- Expressievakken; algemeen - Lichamelijke opvoeding --- 374 --- cultureel erfgoed --- Erfgoededucatie. --- Didactics of the arts --- cultuureducatie --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Art --- Study and teaching --- Cultural property --- Protection --- PXL-Education 2015 --- didactiek van de kunst --- erfgoededucatie --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunst --- Erfgoed --- Kunsten --- Methodiek --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- cultureel erfgoed. --- kunsteducatie.
Choose an application
Een aantal partners in de cultuur-, jeugd- en onderwijssector verzamelden knowhow over het opzetten en promoten van culturele activiteiten voor kinderen tussen 0 en 12 jaar. Aangevuld met literatuurstudie leverden ze een nieuw praktijkgericht inspiratieboek 'XS. Over kinderen, cultuur en communicatie'. Boordevol tips, frisse ideeën en good practices. Gebaseerd op onderzoek met/over kinderen en de collectieve kennis van het brede veld.
kind --- cultuur --- communicatiefunctie --- Cultuurparticipatie. --- Jeugd en cultuur. --- cultuurbeleid --- cultuureducatie --- cultuurparticipatie --- kinderen --- Sociology of cultural policy --- Children's art --- History and criticism --- Children --- Education --- Handbooks, manuals, etc. --- Books and reading --- #gsdbS --- #FARO gidsen_publiekswerking --- #PBIB:+115.14 --- cultuurcommunicatie --- 497 --- 000 --- 308.4 --- 456.7 --- Communicatie --- Cultuur --- Cultuurparticipatie --- Kinderen --- Kunst --- Media --- communicatie --- Cultuurbeleid --- Cultuur : Cultuureducatie : algemeen --- cultuurbeleid, culturele raden, cultuurpact --- Wetenschap; algemeen --- Sociologie van de jeugd --- Expressievakken; algemeen - Lichamelijke opvoeding --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- Kunsten --- Kinderen en jeugd --- Praktijk --- Sociologie --- Kind --- Toerisme --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Jongere
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|