Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

Odisee (2)

UCLL (2)

AP (1)

Hogeschool Gent (1)

KDG (1)

PXL (1)

Thomas More Mechelen (1)

VIVES (1)

VUB (1)


Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2017 (1)

2016 (1)

2006 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Orthopedagogisch groepswerk : methodiekgericht werken in de praktijk
Author:
ISBN: 9789035228696 9035228693 Year: 2006 Publisher: Maarssen Maarssen Elsevier gezondheidszorg Reed Business Information

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Orthopedagogisch groepswerk : methodiekgericht werken in de praktijk
Author:
ISBN: 9789036813679 Year: 2016 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Zie mij, niet mijn stoornis : een orthopedagogisch leefklimaat voor jongeren met ADHD en PDD-NOS in de 24-uurs zorg
Authors: ---
ISBN: 9789088500985 Year: 2017 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke rol kunnen professionals vervullen in het slagen van de behandeling van jongeren die vanwege hun stoornis, ADHD en PDD-NOS, op een gegeven moment zijn aangemeld voor een behandeling in een residentiële instelling? De geplaatste jongeren hebben door hun stoornis veelal negatieve ervaringen in het verleden opgedaan. Ze zijn vaak niet begrepen of botsten keer op keer op hun eigen tekortkomingen. Het lijkt er soms sterk op dat ze langzaam het gevoel hebben gekregen dat ze uit een stoornis bestaan. De ontwikkelde 'Zie-mij-methodiek', die in dit boek centraal staat, richt zich dan ook expliciet op de stoornis en het omgaan daarmee met als doel het versterken van het zelfvertrouwen van de jongeren. Met concrete voorbeelden uit het dagelijkse leven van de jongeren wordt de lezer meegenomen in hoe pedagogisch medewerkers in en rondom de leefgroep(en) de jongeren proberen te leren omgaan met hun stoornis. Door op hun eigen ervaringen te reflecteren leren de jongeren hun gedragsproblemen herkennen, erkennen en verkennen die voortkomen uit hun stoornis en doen zij vaardigheden op om in toekomstige situaties adequaat hiermee om te gaan. Het boek maakt zichtbaar dat een specifiek gecreëerd orthopedagogisch leefklimaat in een residentiële groep bijdraagt aan een uiteindelijke resultaat van een behandeling. Behandeling kan niet effectief zijn als een veilig en stabiel leefklimaat die aansluit bij de doelgroep als basisvoorwaarde ontbreekt. Niet alleen de pedagogisch medewerker als persoon is hierbij bepalend, ook het gehele team die gezamenlijk een methodiek toepast is hierbij cruciaal. Aandacht voor dit deel van het werk vergroot de professionaliteit van pedagogisch medewerkers en draagt bij aan de kwaliteit van zorg

Listing 1 - 3 of 3
Sort by