Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Alle rode wat-kaders met kennis en gele hoe-kaders met strategieën van de leerwerkboeken van jaar 1 en 2 worden gebundeld in de Trajectwijzer. Op een overzichtelijke manier heeft de leerling een samenvatting van alle kennis van de hele eerste graad. Die must-have dient voor de leerlingen als een houvast waarnaar ze kunnen teruggrijpen tijdens hun verdere schoolcarrière.
Nederlandse taal ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- 485.1 --- Nederlands --- leerboeken --- Nederlandse taal- en letterkunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Nederlands ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- A-stroom --- 1e graad secundair onderwijs --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2019 --- Nederlandse taalkunde --- handboeken secundair onderwijs --- didactiek van het Nederlands --- Dutch language --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- didactiek --- didactiek secundair onderwijs - Nederlandse taal en letterkunde --- #BSCH: vak: Nederlands
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Vanuit de titel 'betrokkenheid van leerlingen bij evaluaties' werd de volgende onderzoeksvraag gesteld: 'verhogen de leerresultaten voor leerlingen van de tweede graad bij evaluaties in het vak Nederland?'.
Choose an application
Het tekort aan ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie binnen de scholen is een probleem dat zowel door bekende politici als pedagogen de aandacht krijgt. Hieruit kunnen we afleiden dat er zo snel mogelijk een oplossing gevonden moet worden om dit probleem te kunnen oplossen. Wanneer zowel de school als de leraar alle nodige aandacht aan deze kwestie besteedt en de ouders zelf gaat aanspreken in de eigen taal, denken we dat dit op te lossen valt. Zo kan je bijvoorbeeld brieven die naar de ouders toe gericht zijn, vertalen zodat de taalbarrière wegvalt. Ook kan men informele ouderavonden organiseren voor alle ouders zodat de ‘grote’ cultuurverschillen verminderen en om de drempel tussen school en ouders te verlagen.
Choose an application
Het tekort aan ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie binnen de scholen is een probleem dat zowel door bekende politici als pedagogen de aandacht krijgt. Hieruit kunnen we afleiden dat er zo snel mogelijk een oplossing gevonden moet worden om dit probleem te kunnen oplossen. Wanneer zowel de school als de leraar alle nodige aandacht aan deze kwestie besteedt en de ouders zelf gaat aanspreken in de eigen taal, denken we dat dit op te lossen valt. Zo kan je bijvoorbeeld brieven die naar de ouders toe gericht zijn, vertalen zodat de taalbarrière wegvalt. Ook kan men informele ouderavonden organiseren voor alle ouders zodat de ‘grote’ cultuurverschillen verminderen en om de drempel tussen school en ouders te verlagen.
Choose an application
De laatste jaren is het duidelijker geworden dat de opmars van technologie een enorme invloed heeft gehad op de jongeren. Zo gaan de jongeren sneller naar sociale media grijpen of plaatsnemen voor een beeldscherm. Uit een recent onderzoek blijkt dat de jongeren tot wel drie keer meer voor, achter of op hun scherm zitten in vergelijking met de jaren 90, tot wel zes uur per dag. Met andere woorden, ze besteden te veel tijd voor hun scherm terwijl er verwacht wordt dat de jongeren toch minstens één uur per dag lichaamsbeweging uitoefenen. Het wordt steeds moeilijker om de jongeren weg te trekken uit hun leefwereld, waar de technologie centraal staat, en ze gaan motiveren om actief te gaan bewegen. De scholen zouden hiervoor een oplossing kunnen bieden, de jongeren krijgen les lichamelijke opvoeding en de accommodatie op de school is meestal geschikt om te kunnen sporten. Zo kunnen we zien dat er de laatste jaren door middel van subsidies van de overheid, er meer en meer wordt ingezet om sport na school te promoten. Toch zien we nog altijd verontrustende cijfers als we kijken naar overgewicht onder jongeren. Een zeer bepalende rol is die van de leerkracht lichamelijke opvoeding, die zicht heeft op de ontwikkeling van de leerlingen tijdens de lessen LO. Door sporten na school aan te bieden en samen te werken met sportclubs heeft de leerkracht veel invloed op gezondheid van de leerlingen. Leerlingen die kampen met overgewicht of leerlingen die minder actief bewegen kunnen bijvoorbeeld doorverwezen worden naar een sportclub of krijgen de kans om te sporten na school. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat meer bewegen wel degelijk positief is voor de gezondheid. Bestaand onderzoek erkent dat er krachtig bewijs bestaat dat regelmatig actief bewegen leidt tot veranderingen in de hersenstructuur en een verbetering van de doorbloeding in de hersenen (Collard, Boutkan, Grimberg, Lucassen, & Breedveld, 2014). Regina Guthold en Leanne Riley (2019) stellen vast dat de gezondheid wordt verbeterd door regelmatig te bewegen, zoals een verbeterde hart- en longfunctie, minder kans op obesitas tot een cognitieve functie, waardoor het makkelijker wordt om te leren. Als blijkt dat dit leidt tot betere schoolprestaties door meer actief te gaan bewegen, gaan de jongeren dan gemotiveerd zijn om meer te gaan bewegen? Dat lijkt mij een zeer interessant onderwerp om meer over op te zoeken.
Choose an application
Traject Nederlands Nederlands voor de A-stroom, doorstroom- en dubbele finaliteit Traject Nederlands biedt de juiste handvaten aan om leerlingen te motiveren voor het vak Nederlands. Jij zit zelf aan het stuur en bepaalt de klemtoon van je lessen door te kiezen uit het aanbod aan lesmateriaal. Het uitgetekende leerpad zorgt ervoor dat je leerlingen zich de Nederlandse taal eigen maken en er mee aan de slag durven gaan. Ontdek Traject Nederlands voor de A-stroom > Ontdek Traject Nederlands voor de 2de graad > Waarom werken met Traject Nederlands? Haalbare differentiatie voor élke leerling, met de mogelijkheid tot zelfstandig en zelfsturend leren Sterke focus op het Nederlands en literatuur als onderwerp van opdrachten Meerdere versies per leerjaar bieden ondersteuning aan elke leerling Aandacht voor gestructureerd noteren vanaf leerjaar 3 Doelgerichte en uitdagende communicatieve opdrachten Uitgekende en didactisch doordachte leerlijn doorheen de jaren Inclusief Opstap Taalscreening met remediëring voor de 1ste graad
Nederlands --- 1e graad secundair onderwijs --- A-stroom --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|