Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met deze verschillen tussen leerlingen (in de klas) en om iedere leerling in de klas maximale leerkansen te kunnen bieden, is differentiatie wenselijk. Deze praktijkgerichte literatuurstudie richt zich op de effectiviteit en efficiëntie van die didactische werkvormen die zich focussen op het ontwikkelen van maximale leerkansen voor alle leerlingen. Er zijn twee manieren om met verschillen tussen de leerlingen in de klas om te gaan. Enerzijds door op maat van kleine groepen en/of individuen onderwijs te geven (divergeren), anderzijds door diversiteit samen te brengen (convergeren), zodat de verschillen tussen de leerlingen complementair werken. Het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende didactische werkvormen die er vandaag voorhanden zijn om differenti?rend te werken en de wijze waarop deze kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen.Online worden uitgewerkte praktijkvoorbeelden aangereikt.Dit boek levert informatie vanuit wetenschappelijke literatuur en voorbeelden vanuit re?le klassen aan voor het vormgeven van een leeromgeving die aan de slag gaat met de mogelijkheden van ?lke leerling.OVER DE AUTEURSCatherine Coubergs is als doctoraatsstudent verbonden aan de Vakgroep Educatiewetenschappen, Vrije Universiteit Brussel.Katrien Struyven, Nadine Engels, Wouter Cools en Kristine De Martelaer zijn als (vak)didactici betrokken bij de specifieke lerarenopleiding aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij zijn tevens verbonden aan respectievelijk de faculteiten Psychologie en Educatiewetenschappen, Lichamelijke opvoeding en Kinesitherapie en/of het Interfacultair Departement Lerarenopleiding.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/binnenklasdifferentiatie-9789033491948
Differentiatie --- Onderwijs. --- Primary education --- didactische werkvormen --- differentiële opvoeding --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- Research on teaching --- Differentiatie ; onderwijs --- PBIB --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Didactiek --- Peerevaluatie --- co-teaching --- contractwerk --- differentiatie --- hoekenwerk --- werkvormen --- 454.23 --- didactiek --- 474.23 --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- 37.02 --- Werkvormen --- Convergente differentiatie --- Divergente differentiatie --- Diversiteit --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- didactisch proces --- onderwijs --- onderwijsdifferentiatie --- onderwijsongelijkheid --- Onderwijsonderzoek --- Lager onderwijs --- PXL-Central Office 2014 --- onderwijskunde --- Zorgverbreding --- Didactische werkvorm
Choose an application
Het bieden van differentiatie in leerstof en aanpak is een van de grootste uitdagingen in de onderwijspraktijk, zeker in het basisonderwijs waar alle niveaus nog bij elkaar zitten. Dit boek biedt praktische handvatten om met differentiatie in de klas aan de slag te gaan. Leerlingen verschillen in de manier waarop ze het best leren en ze verschillen in wat ze al kunnen en weten. Daardoor is niet iedere methode voor alle leerlingen even geschikt. Differentiatie komt tegemoet aan die verschillen. Die diversiteit kan men ook benutten: zo kunnen leerlingen ook van elkaar leren. Stap-voor-stap wordt deze methode uitgewerkt: eerst wordt aandacht besteed aan de diverse verschillen tussen leerlingen, dan aan de didactische toepassingen, vervolgens aan diverse praktische tips voor de lespraktijk, aan evaluatie van het leerproces en aan de bijdrage van de diverse betrokkenen. Afgesloten wordt met inspirende modellen en verwante concepten. Met een duidelijke inhoudsopgave en een lijst met referenties. Drie schrijfsters zijn verbonden aan Vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en één is coördinator van het Brussels Expertisenetwerk Onderwijs van de Universitaire Associatie Brussel. Voor leerkrachten basis- en voortgezet onderwijs. © NBD Biblion
Differentiatie --- Onderwijs. --- Secondary education --- Primary education --- didactische werkvormen --- differentiële opvoeding --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- Research on teaching --- SO (secundair onderwijs) --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Differentiatie ; secundair onderwijs --- 454.23 --- Binnenklasdifferentiatie --- differentiatie --- 474.23 --- #PBIB:+105.50 --- binnenklasdifferentiatie --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Didactische principes --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Aids and devices --- Study and teaching --- Curricula --- Belgium --- Teaching methods --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- Onderwijsonderzoek --- Didactische werkvormen --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- onderwijsstrategie --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsfilosofie --- Leerprocessen --- Klassenmanagement --- Didactisch principe --- Leerproces
Choose an application
Choose an application
Leerlingen, die verschillen nogal wat van elkaar. Hoe zorg je dan voor maximale leerkansen voor elke leerling? Met binnenklasdifferentiatie!Binnenklasdifferentiatie in de praktijk maakt het haalbaar om ieders leer-kracht te realiseren. Het boek zet je op weg met een stapsgewijze aanpak, creatieve tips en suggesties.Beschrijvingen uit de klaspraktijk in basisonderwijs en secundair onderwijs maken het differentiëren levensecht. Het BKD-leer-krachtmodel vormt de rode draad. Toch kan je elk hoofdstuk ook apart raadplegen. Zo laat dit boek ook differentiatie toe bij de lezer.Geef je les? Volg je een lerarenopleiding? Of begeleid je pedagogisch-didactische processen op school? Dan is dit boek een bron van inspiratie voor jou.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463796798/Binnenklasdifferentiatie-in-de-praktijk
Differentiatie ; onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- leraren-leerling relatie --- Differentiatie --- Binnenklasdifferentiatie --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- pedagogiek --- Zorgverbreding --- Didactische werkvormen --- differentiatie --- klassen --- leerwinst --- leerprocessen --- hoekenwerk --- contractwerk --- 454.23 --- Basisonderwijs. --- Binnenklasdifferentiatie. --- Differentiatie ; onderwijs. --- Differentiatie. --- Secundair onderwijs. --- contractwerk. --- differentiatie. --- hoekenwerk. --- klassen. --- leerprocessen. --- leerwinst. --- Didactische principes. --- Didactische principes --- Research on teaching --- Primary education --- differentiële opvoeding --- didactische werkvormen --- lager onderwijs --- Leermethoden --- Leermotivatie --- Leerprocessen --- Onderwijskunde --- Diversiteit --- leerproces --- Leeromgeving --- Evaluatie --- Handelingsplannen --- Lager onderwijs --- didactische principes --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische werkvorm --- Leermethode --- Leerproces --- Handelingsplan --- Inclusie --- Maatwerk --- Didactics --- Secondary education --- Handelingsgericht werken
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|