Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Om tegemoet te komen aan de complexe noden van mensen in armoede, is zowel generalistisch als specialistisch sociaal werk nodig. Maar hoe organiseer je dat binnen één organisatie? In deze paper presenteren we de resultaten van een PWO project uitgevoerd aan de Vives Hogeschool. Dit PWO project beoogde door middel van case studies binnen de West-Vlaamse centrumsteden inzicht te bieden in hoe OCMW’s balanceren tussen generalistisch en specialistisch sociaal werk, welke uitdagingen dit creëert en hoe OCMW’s hiermee omgaan.De resultaten van dit onderzoek tonen dat de kijk op ‘generalistisch sociaal werk’ – als een basishouding of een specifieke taakinvulling– tot verschillende organisatiestructuren kan leiden. In heel wat OCMW’s zien we een omslag van een specialistische structuur naar wijkgerichte teams met een generalistische taakinhoud. Deze nieuwe manier van werken stelt hoge verwachtingen ten aanzien van hulpverleners. In de bestudeerde cases staat de cliënt steeds centraal: de reorganisatie moet ertoe leiden dat de cliënt beter geholpen wordt. Dit onderzoek toont echter dat deze cliënten de structuurverandering eerder niet voelen – hetzij indirect: de cliënt wil vooral een hulpverlener die luistert en hiervoor de tijd neemt, en net dit komt door de reorganisatie soms verder onder druk te staan. Als organisatie investeren in de hulpverleners en randvoorwaarden opdat zij hun job kunnen doen vanuit de basishouding en principes die ‘werkzaam’ zijn volgens cliënten, is dan ook cruciaal.
Choose an application
Zijn jongeren die een open, tolerante houding hebben tegenover homoseksualiteit over het algemeen ook flexibeler in hun opvattingen over sekserollen van mannen en vrouwen? Gaat homofobie automatisch gepaard met ‘klassieke’ opvattingen over mannen en vrouwen? In dit kwalitatief onderzoek werd nagegaan op welke manier jongeren zich uitlaten over holebi’s. Hierbij werd bijzondere aandacht besteed aan de relatie tussen hun attitude tegenover holebiseksualiteit en de betekenis die zij toekennen aan de concepten van mannelijkheid en vrouwelijkheid en aan de traditionele man-vrouw rolpatronen.
Age group sociology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- jeugd --- rolpatronen --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- gender --- jongerencultuur --- Heterosexuality --- Homosexuality --- Gender roles --- Youth --- Masculinity --- Education --- Attitudes --- Féminité --- Book --- Flanders --- Belgium
Choose an application
Choose an application
Wat goede hulpverlening is, is vandaag niet meer zo duidelijk. Dienen we strikt de procedures en regels te volgen om ‘goed te werken’ of moeten we blijven handelen vanuit de eigen ervaring en expertise? En wanneer we het over kwaliteit van hulpverlening hebben, wordt dan in eerste instantie gedacht aan wat er gebeurt op de werkvloer, tijdens het direct contact met de cliënt? Dit primaire proces verloopt niet in een sociaal vacuüm, maar wordt beïnvloed door de organisatie en de maatschappelijke context waarin het hulpverleningsproces plaatsvindt. Hoe beïnvloeden deze contexten dan het primaire proces? Deze vragen waren de inzet van ons onderzoek. Vanuit een constructivistische benadering kozen we er voor om kwaliteit van hulpverlening te reconstrueren door de perceptie van cliënt, hulpverlener en beleid op kwaliteit van hulpverlening centraal te stellen in het onderzoek. Op micro-, meso en macro-niveau kwamen er een aantal relevante factoren naar voor die een invloed uitoefenen op kwaliteit.
Choose an application
Het OCMW van Ieper wil intensief in te zetten op het bestrijden van kinderarmoede in haar werkingsgebied. Eén van de actiepunten is het in kaart brengen van kinderarmoede in Ieper en de perceptie van de doelgroep op hun eigen leefwereld en de bestaande hulpverlening. Hiertoe werd een onderzoek uitgevoerd met als doelstelling het opstellen van tien beleidsaanbevelingen voor de stad en het OCMW van Ieper die aanzet geven tot concrete structurele acties in de bestrijding van kinderarmoede.
E-books --- Poverty --- Belgium --- Ieper (Belgium) --- Poor children
Choose an application
De socialisatie van holebi's gebeurt binnen een heteronormatieve leefsfeer. Voor holebi-jongeren is het lastig om niet stigmatiserende betekeniskaders te vinden en te integreren in hun identiteitsontwikkeling. Dit kan uiteindelijk bijdragen tot het door holebi's overnemen van homonegatieve ideeën en normen met betrekking tot holebi-seksualiteit (i.e.geïnternaliseerde homonegativiteit). De beeldvorming rond holebi-seksualiteit is tevens meer uitgesproken mannelijk dan vrouwelijk. De mannelijke homoseksuele leefwereld is explicieter aanwezig dan de vrouwelijke lesbische leefwereld. Een biseksuele leefwereld is in ieder geval onzichtbaar. Dit kan leiden tot minder identificatiemogelijkheden voor vrouwen.In dit onderzoeksproject stellen we ons de vraag hoe het discours van hetero- en holebi-jongeren beïnvloed wordt door stereotiepe en heteronormatieve waarden en normen in de samenleving. In welke mate verschilt het discourstussen holebi- en heterojongeren? In welke mate verschilt dit discours al naargelang het geslacht van de respondenten?Dit onderzoeksproject is kwalitatief van aard. We zullen werken met focusgroepen om het discours van jongeren in kaart te brengen. Speciale aandacht wordt besteed aan de genderdynamieken die een rol spelen in het discours dat tijdens de gesprekken ontstaat. Audiovisueel materiaal dat aansluit bij de wereld van jongeren wordt gebruikt om de discussie op gang te brengen
Age group sociology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- jeugd --- rolpatronen --- holebi's --- gender --- jongerencultuur --- Flanders --- Belgium --- #KVHB:Holebi's --- #KVHB:Rolpatronen --- #KVHB:Seksuele psychologie --- 315.2 --- 329 --- etnisch-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- homoseksualiteit --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- 316.344 --- 316.346 --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Holebi's : gelijke kansen --- Holebi's en gender --- Homoseksualiteit --- Gelijke kansen --- Holebi's --- Rollenpatronen --- S20090375.JPG --- man-vrouw relatie --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- Sociaal Beleid --- 301.17 --- 159.91 --- 392.63 --- E-books --- Seksualiteit --- Biseksualiteit --- Lesbische meisjes --- Man-vrouwrelatie --- Relatie man - vrouw --- Onderzoek --- Gender --- Jeugd --- Rolpatroon --- Erotiek --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Jongere --- Onderzoek (wetenschap) --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual)
Choose an application
Fonds Suzan Daniel (FSD)
Social stratification --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- onderzoeksprojecten --- familieparticipatie --- sociale netwerken --- holebi's --- sociale stratificatie --- Flanders --- Belgium --- #KVHB:Familiale en seksuele psychologie --- #KVHB:Holebi's --- Netwerken 519.876.3 --- Sociaal beleid 304:32 --- 315.2 --- gelijke kansen --- netwerken --- vriendschap --- 316.344 --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Holebi's : gelijke kansen --- homoseksualiteit --- lesbiennes --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- 392.63 --- Developmental psychology --- Social psychology --- Sociology of minorities --- Age group sociology --- Sexology --- Homoseksualiteit --- Holebi's --- Netwerken --- Holebi --- Netwerk (ict) --- Erotiek --- Netwerk (relationeel) --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- Family --- Homosexuality --- Organizations --- Participation --- Relationships --- Friendships --- Book
Choose an application
In dit onderzoeksrapport worden verschillen en gelijkenissen nagegaan tussen de schoolloopbaan van holebi-jongeren en heterojongeren met het oog op het in kaart brengen van hinderpalen en succesfactoren
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- schoolcultuur --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- schoolprestaties --- holebi's --- onderwijssociologie --- heteroseksualiteit --- Flanders --- Holebi's --- Schoolloopbaan --- Emancipatiebeleid --- Onderwijs --- Academic collection --- #KVHB:Schoolloopbaan --- Diversiteit --- Loopbaan 658.312 --- Onderwijs 37 --- onderwijs --- gelijke kansenbeleid --- homoseksualiteit --- jeugdwerk --- leerlingenbegeleiding --- 316.344 --- 316.4 --- 371.2 --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Holebi's : gelijke kansen --- Gelijke kansen --- S20090078.JPG --- schoolloopbaan --- 301.17 --- 392.63 --- 371.21 --- E-books --- Holebi --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual)
Listing 1 - 10 of 24 | << page >> |
Sort by
|