Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (4)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

KBR (1)

Thomas More Kempen (1)


Resource type

dissertation (4)

book (2)

audio (1)


Language

Dutch (5)

English (1)


Year
From To Submit

2018 (2)

2017 (1)

2014 (1)

2013 (1)

2012 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Krak
Authors: ---
Year: 2013 Publisher: Antwerpen Koor en Stem

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Pluis het uit! : portfolio leerling
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789082009620 9789082009637 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Koor&Stem vzw


Dissertation
Co-teaching, in verband met het lesonderwerp. : Welke vorm van co-teaching is het meest nuttig, afhankelijk van de situatie en de leerstof?
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Vorselaar : Thomas More Kempen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In onze bachelorproef gaan wij het hebben over het gebruik van de verschillende vormen van co-teaching die we op een nuttige manier kunnen inzetten tijdens een bepaalde les. Zo zullen we zien dat niet elke vorm zich kan lenen aan elk te behandelen lesonderwerp en niet in elke klas te verwezenlijken valt.

Keywords


Dissertation
Iedereen kansrijk : een onderzoek naar hoe een muzikaal project de integratie van kansarmen kan bevorderen.
Authors: --- --- ---
Year: 2012 Publisher: Leuven Lemmensinstituut

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Flow is the way to go
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2018 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Flow is the way to go Flow als state of being om het leerproces te stimuleren bij leerlingen tijdens de pianoles. Flow wordt vaak omschreven als ‘de optimale ervaring’ en hangt samen met het geluksgevoel. Als je in de flow bent, ervaar je een gevoel van opwinding en van genot. Het ontstaat wanneer een persoon een activiteit uitvoert voor zichzelf en waarbij lichaam en geest volledig één zijn met de activiteit. De term ‘flow’ werd voor het eerst ingevoerd door Csikszentmihalyi (1975), een Amerikaanse psycholoog. Hij zegt dat iedere flowervaring een positieve invloed heeft op het leerproces van het individu en dat onze vaardigheden zich na deze ervaring ook verder ontwikkeld hebben. Deze masterproef is een illustratie van hoe een leraar een “state of flow” kan faciliteren bij de leerlingen tijdens de pianoles. Het eerste deel van deze masterproef is een literatuurstudie waarin het eerste hoofdstuk een toelichting is van de betekenis van flow. In dit hoofdstuk wordt de definitie en de evolutie van flow behandeld. Alsook worden de voorwaarden omschreven die flow mogelijk maken. Tevens worden er binnen dit hoofdstuk enkele andere typische elementen van flow toegelicht. Het tweede hoofdstuk is een weergave van enkele onderzoeken van flow binnen de muziekwereld. Het laatste hoofdstuk behandelt de instrumentale didactiek, daar het onderzoek verricht werd tijdens de pianoles. Na deze drie hoofdstukken staat er een conclusie omschreven. Deze conclusie bevat een samenvatting van de literatuurstudie die de basis heeft gevormd voor mijn activiteiten tijdens het praktijkonderzoek. Het tweede deel is een neerslag van het praktijkonderzoek. In dit onderzoek kregen drie leerlingen een individuele muziekles van twintig minuten per week gedurende één schooljaar. Doordat er een leerling verhuisd is, kon het onderzoek enkel verdergezet worden met de overige twee leerlingen. Hierdoor was ik in de mogelijkheid om deze leerlingen nu wekelijks een halfuur les te geven. De lessen werden onderverdeeld in vier cycli bestaande uit telkens vijf lessen. Iedere cyclus had zijn eigen doel en na afloop van een cyclus werd er een conclusie geformuleerd waarin de belangrijkste elementen meegenomen werden naar de volgende cyclus. De conclusie werd geformuleerd aan de hand van (1) de zelfevaluatie van de leraar, (2) een interview met de leerlingen en (3) de ingevulde kijkwijzer. De kijkwijzer werd opgesteld volgens de gedragsindicatoren van Custodero (2002) en kon worden ingevuld aan de hand van de video-opnames van de lessen. Deze drie databronnen werden op het einde van iedere cyclus telkens geanalyseerd en met elkaar vergeleken. Daarom kunnen we hier spreken over datatriangulatie. Het resultaat van dit onderzoek is een weergave van welke pedagogische aanpak en/of welke lesactiviteit een positief gevolg heeft gehad op het faciliteren van een state of flow bij de leerlingen tijdens de pianoles. In het derde en laatste deel van de masterproef, namelijk het besluit, wordt het praktijkonderzoek gelinkt aan de literatuurstudie. Op basis hiervan worden belangrijke bevindingen en richtlijnen belicht over hoe je een state of flow kan faciliteren bij leerlingen tijdens de pianoles.

Keywords


Dissertation
Beyond the Senses: Het ontwikkelen van een multimodale aanpak in de begeleidingsklas piano
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2018 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef tracht een antwoord te vinden op de vraag hoe ik (de leraar) een multimodale aanpak kan ontwikkelen in de les pianobegeleiding. Het eerste deel betreft een literatuurstudie waarin het informatieverwerkingsproces in kaart wordt gebracht om vervolgens het begrip 'multimodaliteit' te kaderen in functie van dat proces. Bij het onderzoeken naar hoe de informatie wordt opgenomen door de zintuigen, blijkt dat een multimodale aanpak ook enige kennis vereist over de presentatie van informatie, wat ons brengt bij het begrip ‘multimedia’. Ten slotte wordt de leercontext pianobegeleiding onderzocht waaruit duidelijk wordt dat musiceren in de context begeleidingspraktijk meer kan zijn dan het instuderen van partituren. Het begrip ‘senso-motoriek’ toont aan dat er drie belangrijke modaliteiten te onderscheiden zijn in muziekonderwijs: de visuele en auditieve modaliteit die in functie staan van de motorische handelingen, de motorische modaliteit. In het tweede deel wordt het praktijkonderzoek beschreven. Het onderzoek vond plaats in de pianobegeleidingsklas in het eerste jaar van de middelbare graad van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Lier. De onderzoeksmethode was ‘action research’, een cyclisch proces waarbij plannen, uitvoeren, observeren en reflecteren centraal staan om de eigen praktijk te verbeteren. De principes van ‘action research’ sluiten goed aan bij het ontwikkelen van een multimodale aanpak waarbij er vertrokken wordt vanuit het perspectief van de leraar. In totaal waren er drie cycli. In de eerste cycli werd er gefocust op het ontwikkelen van tools die de leraar deed reflecteren over het al dan niet multimodaal voorstellen van de lesinhoud. In de tweede cycli waren alle tools compleet en werd het leerproces van de leerling in kaart gebracht om te controleren hoe de mono- of multimodale inhoud werd opgevangen. In de laatste cycli werden de principes van multimodaal leren overgebracht naar de stagementor, die vervolgens zelf de tools uitprobeerde. De resultaten uit het literatuuronderzoek werden vervolgens gekoppeld aan het praktijkonderzoek. Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen tijdens het verwerken van een multimodale inhoud, de voorkeur geven aan een bepaalde modaliteit of genoodzaakt zijn om te focussen op een bepaalde modaliteit om de succeservaring te verhogen. De multimodale inhoud wordt niet effectiever verwerkt indien deze niet is aangepast aan het leerproces van de leerling. Daarnaast zijn herhaling en automatisatie belangrijke factoren bij het leerproces. De leerlingen uit mijn praktijk gaven de voorkeur aan de visuele modaliteit en hadden extra aandacht nodig bij de motorische modaliteit. Daarnaast bleef de auditieve modaliteit op het niveau van de controle van wat er gespeeld werd. Het doel van de multimodale aanpak in mijn praktijk was de auditieve modaliteit op een niveau brengen waarbij de auditieve controle niet meer centraal staat maar waarbij de leerlingen aandacht schenken aan expressie, klank, naar elkaar luisteren, enzoverder. Bovendien is gebleken dat tools nooit de complexiteit van een les kunnen bevatten maar wel de mogelijkheid bieden om gericht te kunnen werken rond het onderzoeksthema en de leerlingen te evalueren op basis van de gekozen modaliteiten.

Keywords

Listing 1 - 6 of 6
Sort by