Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Begin 1998 telde Leuven 741 straten waarvan er 178 de naam van een bekende of minder bekende man dragen, en slechts 13 de naam van een vrouw. De Stedelijke Emancipatieraad nam daarom het initiatief om een advies aan het College van Burgemeester en Schepenen te richten voor meer vrouwennamen als straatnaam. Het bijeenzoeken van informatie over interessante vrouwenfiguren die een band met Leuven hebben, resulteerde uiteindelijk in dit boek. Daarin zijn een zestiental portretten opgenomen van vrouwen die in verschillende perioden van de geschiedenis actief waren in kunst, politiek, godsdienst, onderwijs, vrouwenbeweging, zaken. We noemen er slechts enkele: Isala Van Diest, Lisette Delepierre, Rita Demeester. Naast deze portretten is ook een hoofdstuk opgenomen over vindplaatsen in België (bibliotheken, documentatiecentra) en op internet voor informatie over vrouwenfiguren.
Feminism --- Feminists --- Women's studies --- gender --- vrouwengeschiedenis --- History of Belgium and Luxembourg --- Diest, Van, Isala --- Cardijn, Jeanne --- Belpaire, Marie-Elisabeth --- Delepierre, Lisette --- Demeester, Rita --- Lefèvre, Marguerite --- Piron, Marie --- Louvain --- Belgium --- 949.32 LEUVEN --- geschiedenis --- Leuven (Arrondissement) --- vrouwen --- #SBIB:011.GIFT --- #SBIB:316.346H20 --- 141.7 --- 929 <493> --- 657 Vrouwenemancipatie --- #A0002A --- 141.7 Stelsels met betrekking tot de menselijke gemeenschap --- Stelsels met betrekking tot de menselijke gemeenschap --- Social reformers --- Female studies --- Feminist studies --- Women --- Women studies --- Education --- Emancipation of women --- Feminist movement --- Women's lib --- Women's liberation --- Women's liberation movement --- Women's movement --- Social movements --- Anti-feminism --- 929 <493> Biografie. Genealogie. Heraldiek--België --- Biografie. Genealogie. Heraldiek--België --- 949.32 LEUVEN Geschiedenis van België: hertogdom Brabant; provincie Brabant--(reg./lok.)--LEUVEN --- Geschiedenis van België: hertogdom Brabant; provincie Brabant--(reg./lok.)--LEUVEN --- Positie van de vrouw in de samenleving: algemeen --- Study and teaching --- Curricula --- Emancipation --- Bel, van, Maria --- Artois, Joanna Maria --- Eynde, Vande, Stephanie --- Roesmaele, Van, Antonia --- Vrouwen --- Biografieën --- Straatnamen --- Leuven --- Vrouwenemancipatie --- Gelijke kansen --- Eynde, Vanden, Stephanie --- 938.1 --- Straatnamen--Leuven --- Vrouwen--biografieënverzamelingen --- Geschiedenis van België: hertogdom Brabant--provincie Brabant--(reg./lok.)--LEUVEN --- Vlaams-Brabant Leuven --- Vrouw --- Biografie --- Straatnaam --- Boekdrukkunst --- Film (cinematografie) --- Literatuur --- Noorwegen --- Kafka, Franz --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- History --- Saints --- Information management --- Catholic Church --- Artists --- Musicians --- Entrepreneurs --- Writers --- Socialism --- Protest movement --- Women's movements --- Biographical details --- Book
Choose an application
Help, ik word gepest... Een zin die niemand graag hoort, want achter deze zin zit een heel verhaal verscholen dat een enorme impact heeft op het leven van deze persoon. Je hoort het wel vaker, leerlingen uit het secundair onderwijs die gepest worden. Iets wat vaak vergeten wordt is de invloed van dit pestgedrag op de betrokken leerlingen. Niet enkel op het slachtoffer, maar ook op de pester, eventuele meelopers en omstaanders. Dit zijn vaak de dingen die we niet horen of zien. Daarom ben ik in dit onderzoek op zoek gegaan naar de invloed van pestgedrag in het secundair onderwijs in Vlaanderen op de betrokken leerlingen. We bekijken dit pestgedrag in het secundair onderwijs vanuit verschillende perspectieven: -vanuit uitgevoerde onderzoeken -vanuit de literatuur -door de ogen van de leerkrachten -door de ogen van de leerlingen
Choose an application
Choose an application
LGBT, een afkorting die ondertussen vrij bekend is geraakt, maar waar staat het voor? De letters "L" en "G" zijn algemeen gekend, ze staan voor "lesbisch" en "gay". De "B" (biseksueel) kent al iets meer misvattingen, maar de letter "T", voor transgender, is voor velen nog een ongekend concept alhoewel hier wel veel uitgesproken meningen over bestaan. In Vlaanderen gaan vrijwel alle jongeren naar school, het is dus onvermijdelijk dat hier ook LGBT-leerlingen tussen zitten, en dus ook transgender leerlingen. Wanneer de term al voor vrij veel mensen ongekend is, hoe doen deze ongekende leerlingen het dan? Dit onderzoek spitst zich toe op de beleving van het Vlaamse onderwijs door transgender jongeren. Door middel van interviews met transgender leerlingen, en een literatuurstudie, wordt in dit onderzoek de huidige schoolervaring van transgender leerlingen in kaart gebracht. Op basis hiervan worden richtlijnen geformuleerd om deze schoolervaring te verbeteren.
Choose an application
In dit artikel hebben we onderzocht hoe literaire leerinhouden gebruikt kunnen worden in Italiaanse lessen in het volwassenenonderwijs. De empirische observatie dat literatuur niet voorkomt in het Italiaanse curriculum, maar wel populair is onder cursisten, was het uitgangspunt. Uit literatuuronderzoek weten we dat zelfgestuurd leren als didactische methode het leerproces van de volwassen leerling verbetert. We onderzochten drie fragmenten van korte verhalen uit handboeken Italiaans als vreemde taal en onderzochten hoe deze leerinhouden gebruikt kunnen worden voor zelfgestuurd leren. Vervolgens zijn we uitgegaan van een compleet kort verhaal om lesinhoud te ontwikkelen die volwassen lerenden helpt taalvaardiger te worden door in te spelen op hun leervragen, hun creativiteit te ontwikkelen en een beroep te doen op hun probleemoplossend vermogen. We hebben laten zien dat bestaande handboeken zich lenen voor een didactische aanpak gebaseerd op zelfgestuurd leren. Het is dan aan de leerkracht om de activiteiten uit te breiden en de leerinhoud achteraf te consolideren. Een compleet kortverhaal kan ook in de klas worden gebruikt binnen het leerproces van de volwassen lerende: we hebben ons gebaseerd op Com'è cambiato il caffè di provincia om activiteiten uit te werken die de vaardigheden van cursisten aanscherpen en hun taalvaardigheid verbeteren. Ons onderzoek toont aan dat literatuur - in dit geval het kortverhaal - een plaats heeft in het curriculum voor Italiaans in het volwassenenonderwijs en dat literaire leerinhouden goed toepasbaar zijn in een zelfgestuurde leeromgeving. Het zou interessant zijn om literatuur op te nemen in het curriculum voor Italiaans, zoals al het geval is in de leerplannen voor moderne vreemde talen in het secundair onderwijs.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|