Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Participatie in onderwijs, ook voor kansarme leerlingen en ouders
Author:

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kansarmoede en onderwijs : een verkenning
Author:

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Werken aan een zinvol sanctiebeleid
Author:

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Als de grens bereikt is: Het verwijzen van leerlingen die hulp nodig hebben

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Smart Kids in wonderland : een eigentijdse kijk op leren
Authors: --- ---
ISBN: 9789030196716 9789030198918 Year: 2009 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De huidige generaties jongeren groeien op in een leefwereld waarin multimedia, het internet en games een alsmaar prominentere plaats innemen. Op tal van manieren worden ze er uitgedaagd tot consumeren en leren, tot het onafgebroken verzinnen van antwoorden en oplossingen op reële en virtuele probleemsituaties die in een razendsnel tempo naar hen toe worden geventileerd.Twitterend en gsm-end slaan deze jongeren aan het netwerken, blijven ze anyplace, anywhere en anyhow in contact, helpen elkaar bij het à la carte te voorschijn toveren van kwinkslagen die hen moeten redden uit de talloze patstellingen waarmee onze eigentijdse, aan informationoverload lijdende samenleving hen alsmaar blijft overrompelen. Een hyperactieve samenleving dus, die hen onophoudelijk kansen biedt tot verkennen, ontdekken, experimenteren... maar ook oogt als een hyperrealistische jungle waaruit zij zich keer om keer hands-on moeten zien te 'redden'


Book
Coach zijn van beginnende (en andere) leraren.
Authors: --- ---
ISBN: 9030117834 Year: 2002 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten die hun eerste stappen zetten in het onderwijs, kunnen dankbaar gebruikmaken van de ervaringen en de deskundigheid van collega's die al langer in functie zijn. Voorwaarde is dat die collega's over de vaardigheden beschikken om de nieuwkomers te coachen. En ook leerkrachten of andere personeelsleden die een nieuwe taak toebedeeld krijgen, kunnen vaak rijkelijk profiteren van de kennis van meer ervaren collega's. Ook wie al langer aan de slag is als leraar, kan veel voordeel halen uit de 'luisterende aanwezigheid' van zo'n collega-coach. Dit boek beschrijft en bespreekt op een praktijkgerichte manier hoe coaching in al deze situaties kan verlopen.


Book
Identiteit ontwikkelen : leer-kracht waarderen in eigentijds onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789030196495 Year: 2008 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek reikt kaders, handvatten en hefbomen aan die leraren en scholen helpen om aansluiting te vinden bij de eigentijdse leerhouding van jongeren. Het pleit ervoor leercontexten te enten op reële uitdagingen en probleemsituaties; om jongeren te laten leren aan de werkelijkheid. Een boek dat ruimte wil geven aan leer-krachtig leren, aan rijk en veelzijdig leren, aan leren dat jongeren in hun diepste zijn beroert, dat een appèl doet aan alle vermogens en talenten waarover zij beschikken, ... Door jongeren mogelijkheden toe te spelen om te snuffelen en te proeven, te exploreren en te experimenteren, ... leren ze de werkelijkheid, anderen en zichzelf ten volle kennen. Zo komen we tot identiteitsontwikkelend onderwijs. Daarbij worden beslissende keuzes uitgesteld tot aan het kantelmoment waarop jongeren doorheen alles wat ze hebben verkend, ondernomen en doorleefd in staat zijn voor zichzelf richting uit te zetten. Een inspirerend boek vol verfrissende ideeën dat, ondanks de scherpe analyse van wat er mis gaat in het klassieke onderwijs, het vertrouwen in de leer-kracht van jongeren en leraren niet verliest.


Book
Jongeren aanspreken op hun leer-kracht : over de praktijk van zelfsturend leren in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9033441128 9789033441127 Year: 1998 Publisher: Leuven/Amersfoort Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs gaan ervan uit dat jongeren 'mee'krijgen start bij een aanpak die hen uitdaagt de verantwoordelijkheid voor het leren meer in eigen handen te nemen. In plaats van zelf voortdurend het voortouw te nemen, kunnen leraren er zich beter op toeleggen de lerenden aan te zetten tot zelfsturend en samenwerkend leren. Daartoe bestaan er heel wat methodieken en strategieën die zij gaandeweg in de eigen klaspraktijk kunnen inbouwen. Om duidelijk aan te geven dat deze gereedschappen in alle vakken kunnen worden ingezet, is de tekst verrijkt met en reeks concrete illustraties uit de klaspraktijk.

Keywords

Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Onderwijskunde. --- zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- Teaching --- Educational psychology --- higher education --- didactiek --- Didactic strategies --- Klassenmanagement --- Orde houden ; onderwijs --- #PBIB:+110.62 --- #PBIB:1999.2 --- #A9902A --- 454 --- Klasgebeuren --- Onderwijsbeleid --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Onderwijsleergesprek --- Schoolteams --- Vlaanderen --- Zelfsturend leren --- leren --- onderwijsbeleid --- zelfsturend leren --- 371.395 --- 454.22 --- Leerling --- Leren --- Zelfstudie --- 484.21 --- Onderwijs --- klassenmanagement (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- 371.3 --- 454.2 --- Klassebeheer --- Ordeproblemen ; onderwijs --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- Zelfstandig leren --- 484.2 --- E100088.jpg --- leerkrachten-leerlingen --- leerpsychologie --- secundair onderwijs --- #gsdbP --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Zelfstandig werk --- Didactiek; algemeen --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- (zie ook: interactief leren) --- 371.22 --- 159.95 --- 371.1 --- 371.21 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 489 --- didactisch proces --- onderwijs --- 371.32 --- Leermethoden --- Studiemotivatie (demotivatie van leerlingen, leermotivatie, schoolmotivatie) --- 454.21 ) Zelfsturend leren --- Onderwijsmethoden --- 691 --- Hoger onderwijs; algemeen --- Pedagogie en didactiek --- 484 --- kwaliteitsbewaking --- leerkracht --- management --- studentenbegeleiding --- zelfstandig leren --- Didactiek --- Relatie leraar - leerling --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen en jeugd --- Kinderpsychologie --- Zelfgestuurd onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- Jeugd --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Emigratie --- Leermethode --- Jeugdpsychologie --- Jongere


Book
Coach zijn van beginnende (en andere) leraren
Authors: --- ---
ISBN: 9789030117834 Year: 1999 Publisher: Diegem Kluwer Editorial

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een naslagwerk voor hen die vandaag of morgen in de job van coach stappen, maar daarbij nog nauwelijks in de mogelijkheid verkeerden zich op dat gebied bij te scholen of te laten ondersteunen.


Book
Coach zijn van beginnende en andere leraren
Authors: --- ---
Year: 1999 Publisher: Diegem : Kluwer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek werd geschreven vanuit een vormingsprogramma over coachingsvaardigheden; De auteurs vertrekken van de vaststelling dat beginnende leraren te veel aan hun lot worden overgelaten. Het is een zegen wanneer de school voor hen een coach aanstelt die zorgt voor coördinatie inzake 'startbegeleiding'. Maar ook wie al langer aan de slag is als leraar, kan veel voordeel halen uit de 'luisterende aanwezigheid' van zo'n collega-coach.

Listing 1 - 10 of 28 << page
of 3
>>
Sort by