Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Academic collection --- #PBIB:2003.1 --- #PBIB:gift 2003 --- 607.33 --- conditionering --- experimentele psychologie --- gedragstherapie --- leertheorie --- modificatie --- psychopathologie --- Gedragstherapie --- #psyc:gift 1996 --- #KVHB:Gedragstherapie --- 615.84 --- Psychotherapie --- Psychopathologie --- Inleidingen
Choose an application
Willy Lens, Eddy Van Avermaet en Paul Eelen doceren sedert vele jaren een inleidende cursus psychologie voor eerstejaarsstudenten in diverse universitaire studierichtingen aan de K.U.Leuven (o.a. Economie, Toegepaste Economische Wetenschappen, Pedagogische Wetenschappen, Rechten en Criminologie). Vanuit de overtuiging dat ze samen meer weten en kunnen dan elk afzonderlijk, vatten zij enkele jaren geleden het plan op om hun afzonderlijke cursussen te integreren. Na een tweetal jaren proefdraaien met voorlopige teksten beslisten de auteurs nu hun tekst op de markt te kunnen brengen als een "Inleiding tot de psychologie". In vergelijking met andere, in het bijzonder met populaire Amerikaanse inleidende boeken, is dit boek qua bereik én beperkter én uitgebreider. Amerikaanse boeken geven doorgaans een inleiding in elk van de deeldomeinen van de psychologie, met daarnaast ook vaak een hoofdstuk over de biologische basis van het gedrag en met één of meer hoofdstukken over toepassingsgebieden. Terzelfder tijd bestaat de belangrijkste beperking van Amerikaanse boeken er vaak in dat veel van de behandelde onderwerpen slechts oppervlakkig-encyclopedisch worden aangekaart. De auteurs van de *Inleiding tot de psychologie* gaven bewust de voorkeur aan een boek met minder onderwerpen, maar met meer diepgang. Het eerste hoofdstuk situeert de psychologie als wetenschap. Tegen de achtergrond van een bespreking van haar historische wortels worden eerst de belangrijkste theoretische benaderingen in de psychologie voorgesteld. Het tweede deel van het hoofdstuk schetst de belangrijkste onderzoeksmethoden die in de psychologie gehanteerd worden. Het derde deel tenslotte verschaft een gestructureerde taxonomie van de deelgebieden van de psychologie. Al vormt dit hoofdstuk slechts een inleiding op het boek, toch zal de student er vermoedelijk meest profijt uit halen wanneer hij het opnieuw - en met meer begrip - doorneemt nadat alle andere hoofdstukken de revue gepasseerd zijn. In de volgende vijf hoofdstukken komen een aantal belangrijke algemeen psychologische thema's aan bod: waarneming, leerproces, geheugen, motivatie en emotie. Deze hoofdstukken proberen een geïntegreerd en gefundeerd overzicht te bieden van theorie en onderzoek met betrekking tot elk van de behandelde thema's. Bij de selectie van deelthema's was diepgang voor de auteurs een doorslaggevender criterium dan volledigheid. Daarnaast bestaat de fundamentele psychologie ook uit een aantal andere basispijlers. Twee hoofdstukken zijn gewijd aan belangrijke deelonderwerpen uit de sociale psychologie: sociale- en zelfperceptie en sociale beïnvloeding. Daarna wordt een inleiding gegeven in de differentiële psychologie of de psychologie van de persoonlijkheid via een bespreking van verschillen in vaardigheden en persoonlijkheid. De psychopathologie van het gedrag tenslotte vormt het onderwerp van het laatste hoofdstuk. Al is dit boek in de eerste plaats geschreven voor een eerstejaars universitair publiek, toch kan het met de nodige didactische ondersteuning ook zinvol gebruikt worden in andere vormen van hoger onderwijs. Tenslotte nog dit: *Inleiding tot de psychologie* werd geschreven door drie auteurs, waarbij ieder de verantwoordelijkheid nam voor bepaalde gedeelten. Elk hoofdstuk werd echter ook uitvoerig becommentarieerd door de andere auteurs, zodat men terecht kan zeggen dat het een boek is 'met' drie auteurs.
didactische processen --- psychologische scholen --- waarneming --- beïnvloeding --- emoties --- conditionering --- sociale vaardigheden --- geheugen (mensen) --- medische genetica --- motivatie --- psychologie --- Psychology --- 159.9 <036> --- Academic collection --- #psyc:gift 1996 --- #SBIB:15G --- #SBIB:004.GIFTSOC --- #KVHB:Algemene psychologie --- 411 --- 411 )* PSYCHOLOGIE - INLEIDINGEN --- 159.9 --- Emoties --- Geheugen --- Geschiedenis --- Methodiek --- Motivatie --- Onderwijsleerprocessen --- Persoonlijkheid --- Psychologie --- Psychopathologie --- Waarneming --- algemene psychologie --- geheugen --- identiteit --- psychopathologie (geestesziekte) --- sociale netwerken --- sociale psychologie --- zelfbeoordeling --- zintuigen (receptoren) --- e080071.jpg --- 159.9 <036> Psychologie--Gidsen. Inleidingen --- 159.9 <036> Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851}--Gidsen. Inleidingen --- Psychologie--Gidsen. Inleidingen --- Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851}--Gidsen. Inleidingen --- Psychologie - Inleidingen - Hand- en leerboeken --- (zie ook: pedagogiek, psychiatrie) --- (zie ook: sociologie) --- departement Gezondheidszorg --- onderzoeksmethoden --- perceptie --- leerprocessen --- behoeften --- persoonlijkheidspsychologie --- Man --- Volwassene
Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|