Narrow your search

Library

KDG (3)

UCLL (3)

DocAtlas (2)

Odisee (2)

Arteveldehogeschool (1)

DB (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

UAntwerpen (1)

VIVES (1)


Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2022 (1)

2021 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Hoe de straat de school binnendringt : denken vanuit de pedagogische driehoek van de thuiscultuur, de schoolcultuur en de straatcultuur
Author:
ISBN: 9789461644022 9461644027 Year: 7201 Publisher: Amsterdam Van Gennep

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stedelijke jongeren groeien op in verschillende leefwerelden. Op straat, in de stedelijke volkswijken, krijgen zij macho-masculiene codes mee: de bescherming van de eigen 'eer', 'respect', het voorkomen van gezichtsverlies en de perceptie van de vrouw als lustobject. Deze codes van de straat conflicteren met de leefwereld van de school, waar feminien-softe codes als zelfreflectie, zelfexpressie, zelfevaluatie en zelfontplooiing steeds belangrijker zijn geworden. Hierdoor onstaat een pijnlijke pedagogische mismatch. Stedelijke jongeren met een straatsocialisatie en suburbane docenten met een burgersocialisatie houden elkaar in een wurggreep. De gevolgen: overlastgevend gedrag in de klas, een lager onderwijsniveau en een grotere kans op voortijdig schoolverlaten. Hoewel er veel over deze jongeren te doen is, signaleert socioloog Iliass El Hadioui dat er weinig overlap is tussen het wetenschappelijk debat, het publieke debat en de dagelijkse praktijk in het begeleiden van stedelijke jongeren. Hij wil dit met 'Hoe de straat de school binnendringt' doorbreken. Daartoe vertaalt hij sociologische en sociaal-pedagogische inzichten naar het publieke denken over het zogenaamde deviante gedrag van sommige stedelijke jongeren. Hij breekt met het zo dominante etnische discours waarin alle sociale problemen gedefinieerd lijken te worden als 'integratieproblemen'. En hij pleit voor een mentale en praktische 'switch' binnen het onderwijs. Opdat ook stedelijke jongeren met een straatsocialisatie gelijke kansen krijgen en docenten weer toekomen aan de inhoudelijke kennisoverdracht.


Book
Grip op de mini-samenleving : over de zoektocht van leerlingen en professionals naar gelijke kansen bineen een stedelijke schoolcultuur
Author:
ISBN: 9789461645579 Year: 2022 Publisher: [Amsterdam] : Van Gennep,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe slagen docenten en publieke professionals er in grip te krijgen in de mini-samenleving van de klas en alle leerlingen deelgenoot te laten worden van de sociale en onderwijskundige inclusie? Voor publieke professionals vormt het zoeken naar houvast in een 'vloeibare' samenleving een grote uitdaging. Dat geldt niet in de laatste plaats voor docenten die de opdracht hebben leider te zijn in de mini-samenleving van de klas binnen een stedelijke schoolcultuur. Hoe slagen zij er in grip te krijgen in deze mini-samenleving en alle leerlingen deelgenoot te laten worden van de sociale en onderwijskundige inclusie in de klas? En wat hebben ze daarvoor nodig van hun collega's en schoolleiders? In dit vervolg op het eerdere Switchen en klimmen, waar de mismatch tussen sociale en culturele codes in het beroepsonderwijs en beroepenveld centraal staat, gaat stads- en onderwijssocioloog Iliass El Hadioui in dit boek dieper in op het belang van een goed collectief functioneren van de stedelijke klas. Op basis van systematisch wetenschappelijk onderzoek onder bijna tweeduizend docenten op 41 scholen in zes steden biedt deze studie zowel inzicht in de concrete mechanismen die ten grondslag liggen aan kansenongelijkheid binnen de lessen, als in de wereld van de coulissen-ruimte achter het podium van de klas waar docenten zich soms professioneel eenzaam voelen. Iliass El Hadioui houdt daarom een pleidooi voor professionele intimiteit en de versterking van het gemeenschappelijk geloof in eigen kunnen binnen het professionele team, de zogenaamde teacher collective efficacy. Het boek eindigt met de vier leidende principes voor schoolleiders om deze laatste transformatie te bewerkstelligen. De belangrijkste is het smeden van responsieve coalities tussen de onderwijswetenschappen en de onderwijspraktijk.


Book
Switchen en klimmen : over het switchgedrag van leerlingen en de klim op de schoolladder in een grootstedelijke omgeving
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789461644923 9461644922 Year: 2021 Publisher: Alkmaar Uitgeverij van Gennep

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de 'mini-samenleving' van een schoolklas in een grootstedelijke omgeving kunnen de sociale en culturele codes van leerlingen en docenten van elkaar verschillen. Bij zo?n mismatch bestaat het risico dat leerlingen de switch naar de schoolladder niet of onvoldoende maken en dat succes bij de klim uitblijft. Wat maakt dat leerlingen de stap naar de schoolladder gaan zetten en deze met succes gaan beklimmen?https://vangennep-boeken.nl/product/switchen-en-klimmen

Listing 1 - 3 of 3
Sort by