Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
A landmark of Italian neorealism, and often cited as one of the greatest films ever made, Roberto Rossellini's portrait of life under the Nazi occupation remains remarkable for its immediacy, tension and power.Made in extraordinarily straitened circumstances immediately after the liberation of Rom, the film follows Manfredi (Marcello Pagliero), a partisan leader, as he attempts to evade the Gestapo by enlisting the help of Pina (Anna Magnani), fiancée of a fellow member of the underground resistance, and Don Pietro (Aldo Fabrizi), the priest due to oversee her marriage. Both Fabrizi and Magnani were well known comedic actors and perform magnificently against type.Shot both on the ravaged streets of the city and in the studio, Rome, Open City seamlessly blends sequences reminiscent of dcoumentary with more conventional dramatic scenes notable for their pace, precise staging and affectingly naturalistic performances. The power of this extraordinary film remains undiminished. This ground-breaking film is the first part of Rossellini's celebrated War Trilogy (followed by Paisà and Germany Year Zero).
World War, 1939-1945 --- World War, 1939-1945 --- Underground movements --- German Occupation of Italy (1943-1945) --- World War (1939-1945) --- Italy --- History
Choose an application
À la fin du XIXème siècle, Giovanni Episcopo (Aldo Fabrizi), employé administratif modeste, rencontre un soir Giulio Wanzer (Roldano Lupi), un aventurier qui lui propose de changer de vie. Mais Wanzer est un escroc flamboyant qui se prépare à tisser autour d’Episcopo une toile néfaste. Adapté du roman éponyme de Gabriele D’Annunzio, Le Crime de Giovanni Episcopo plonge dans une Rome insolite, entre nappes de brouillard inquiétantes et ruelles mal famées. Aldo Fabrizi incarne ici un petit fonctionnaire soumis et humilié pour le plaisir par une classe bourgeoise dont le faussaire Wanzer est l’emblème. Au départ, l’arrivée de ce dernier représente pour Episcopo une promesse d’émancipation et fait souffler un vent d’air frais dans sa vie si routinière. Mais rapidement, la comédie devient grinçante puis bascule dans le tragique. Empruntant autant à L’Ange bleu de Von Sternberg qu’au Dernier des hommes de Murnau, Lattuada laisse ici libre cours à son amoour de la littérature russe (en 1947, il réalisera Le Manteau d’après Gogol) et explore l’un de ses thèmes favoris, celui de la solitude de l’individu dans une société qui ne profite qu’aux riches (Mafioso, Les Adolescentes, Bandit). Notons que le scénario du film est co-signé par le jeune Federico Fellini (et Suso Cecchi d’Amico).
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|