Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De rouwende school : handboek voor kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs en mbo
Author:
ISBN: 9789077179116 Year: 2011 Publisher: Heeze In de Wolken

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer een kinderdagverblijf of school geconfronteerd wordt met een (plotseling)verlies, zijn er vaak vragen hoe er gehandeld moet worden. Dit praktische boek van Riet Fiddelaers-Jaspers biedt houvast bij zon emotionele en vaak verwarrende gebeurtenis. Het bevat een protocol, een checklist, werkvormen en informatie over in te zetten middelen. Wat het boek bijzonder maakt, is dat deze feitelijke informatie doorweven is met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Dat maakt dat de inhoud de lezer ook kan raken


Book
Mijn troostende ik : Kwetsbaarheid én kracht van rouwende jongeren
Author:
ISBN: 9043508055 Year: 2004 Publisher: Kampen Ten Have

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Omgaan met dood en rouw op school

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Kind --- Onderwijs --- Dood --- Rouwen --- Verliesverwerking


Book
Ben je hier of ben je daar? : mijn werk- en herinneringsboek
Author:
Year: 2009 Publisher: Heeze In de Wolken

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Ben je hier of ben je daar?' is een werk- en herinneringsboek voor jongeren vanaf 12 tot ongeveer 23 jaar die iemand door de dood verloren hebben. Er zijn tekeningen en gedichten van jongeren zelf in opgenomen. Via allerlei werkvormen kunnen jongeren aan de slag met hun verlieservaring. Het is ook zeer geschikt om binnen individuele rouwbegeleiding te gebruiken

Keywords

Rouwen --- Verliesverwerking --- Jongere


Book
Gedeeld verdriet : het opzetten en begeleiden van rouwgroepen voor kinderen
Author:
ISBN: 9789055737470 Year: 2007 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer kinderen een verlies in het gezin meemaken verandert er nogal wat in hun leven. Thuis worden veel dingen anders; de sfeer is niet meer hetzelfde, er is verdriet, er is een lege stoel aan tafel, vertrouwde rituelen worden aangepast, taken herverdeeld. Daarbij zijn kinderen geneigd om zich verantwoordelijk te voelen voor hun verdrietige ouder(s) en soms zelfs voor de gang van zaken thuis. Kinderen vinden het vaak fijn om naar school te gaan omdat in tegenstelling tot thuis in de schoolomgeving weinig veranderd is. Daarnaast biedt school afleiding en ontmoeten ze er hun vriendjes. Maar de veranderingen thuis en hun emotionele betrokkenheid met het verlies maakt het hen moeilijk zich te kunnen concentreren. Soms kelderen de schoolprestaties en moet het kind zelfs een jaartje overdoen, soms halen ze betere resultaten omdat ze proberen afleiding te vinden in het leren. Een tweede belangrijk aspect dat de school belangrijk maakt is dat ze behoefte hebben aan erkenning voor het verlies. De meeste kinderen willen in de klas niet hardop op hun verlies aangesproken worden maar ze willen wel merken dat hun leerkracht weet wat er aan de hand is. Het gaat om subtiele erkenning. Waar ze behoefte aan hebben is dat de leerkracht rekening houdt met de situatie, er begrip voor heeft dat het af en toe niet lukt met leren en huiswerk maken en snapt dat sommige onderwerpen in de les extra moeilijk zijn.INHOUDInleiding, woord vooraf.1/ In de groep: de rouwgroep (functies van de rouwgroep, begeleiden van de rouwgroep, zorg voor de begeleiders, opzet van de training 'Gedeeld verdriet') - Theoretische achtergrond van rouw bij kinderen (rouwtaken, signalen en gedrag van rouwende kinderen herkennen) - Opzet en indeling van de map - Literatuur (achtergrondliteratuur en materialen, literatuur voor kinderen, bronvermelding, materialen).2/ Organisatie: voorbereiding: stappenplan, bijlagen bij het stappenplan, totaaloverzicht van de oefeningen.3/ Algemeen: werken met de praatstok, groepsafspraken, de zorgenboom, doodspin....4/ Oefeningen rouwtaak 1: beseffen dat iemand echt dood is.5/ Oefeningen rouwtaak 2: omgaan met een warboel aan gevoelens.6/ Oefeningen rouwtaak 3: verder leven met het gemis én met je herinneringen.7/ Oefeningen rouwtaak 4: je pakt het leven weer op met die ander in je hart.Bijlagen


Book
Gedeeld verdriet : het opzetten en begeleiden van rouwgroepen voor jongeren
Author:
ISBN: 9789055737488 Year: 2006 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren waren tot voor kort misschien wel de minst erkende groep wanneer het om rouw ging. Onderzoek over rouw bij volwassenen en kinderen was al jaren beschikbaar, er waren bestaande trainingsprogramma's en er waren vele boeken geschreven voor deze doelgroepen. Er was echter nog weinig onderzoek gedaan naar adolescenten met een verlieservaring, er waren geen trainingsprogramma's beschikbaar en ook in de jeugdliteratuur was het thema verlies dun gezaaid. Nu is het zo dat jongeren ook zelf bijdragen aan de onbekendheid van hun rouw. Vaak laten ze zich aan de buitenkant heel anders kennen en zien we niet wat er van binnen werkelijk gebeurt. Rouwende jongeren proberen vaak krampachtig te doen alsof er niets aan de hand is. In het begin hebben ze deze houding nodig om zich staande te houden, om de emoties te kunnen hanteren. Na verloop van tijd merken ze dat ze zichzelf vastgezet hebben in deze rol en dat het heel lastig is om er weer uit te komen.Wanneer jongeren een verlies in het gezin meemaken verandert er nogal wat in hun leven. Thuis worden veel dingen anders; de sfeer is niet meer hetzelfde, er is verdriet, er is een lege stoel aan tafel, vertrouwde rituelen worden aangepast, taken herverdeeld. Daarbij zijn veel jongeren geneigd om zich verantwoordelijk te voelen voor de gang van zaken thuis en voor het welbevinden van de overige gezinsleden. Jongeren vinden het vaak fijn om naar school te gaan omdat in tegenstelling tot thuis in de schoolomgeving weinig veranderd is. Daarnaast biedt school afleiding en ontmoeten ze er hun vrienden. Maar de veranderingen thuis en hun emotionele betrokkenheid met het verlies maakt het hen moeilijk zich te kunnen concentreren. In gesprekken die we met jonge mensen voeren, horen we hoe moeilijk het is om de gedachten bij de les te houden. Ze hebben moeite om zichzelf bij elkaar te houden, alsof ze elk moment als een puzzeltje kunnen instorten, 'falling apart'. Ze voelen een diepe en intense leegte van binnen. Soms kelderen de schoolprestaties na een verlies en moet de jongere zelfs een jaartje overdoen. Anderen proberen zoveel afleiding te vinden in het studeren dat ze juist hogere resultaten halen. Een tweede belangrijk aspect dat we van jongeren horen, is dat ze op school behoefte hebben aan erkenning voor het verlies. Bij de meeste jongeren gaat die roep om erkenning niet zo ver dat ze er in de klas expliciet aandacht voor willen hebben, het gaat meer om subtiele erkenning: ze bedoelen dat docenten rekening willen houden met de situatie, er begrip voor hebben dat het af en toe niet lukt om huiswerk te maken, snappen dat sommige onderwerpen in de les extra moeilijk zijn.


Multi
Ruimte voor verdriet : omgaan met kinderen in verliessituaties
Authors: ---
ISBN: 9077343660 9077343881 9033458241 9030623330 9058381943 9789077343845 9077343849 9789077343852 9077343857 9789077343869 9077343865 9789077343890 907734389X 9789077343913 9077343911 9789077343876 9077343873 9789077343821 9077343822 9789077343838 9077343830 9020813781 9789033458248 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen ervaren vaak verlies. Tijdens het spel leren kinderen omgaan met verliezen door bijvoorbeeld niet op te geven en nogmaals te proberen: misschien lukt het de volgende keer beter. Kinderen worden echter ook geconfronteerd met ingrijpend verlies waardoor hun leven kan veranderen: ouders die scheiden, het verdriet bij de eerste schooldag, een vriendje dat kanker krijgt of een (groot)ouder die sterft.Een kind leert omgaan met deze betekenisvolle verliezen, soms alleen, soms met de steun van anderen. In een vertrouwde en veilige omgeving zoals thuis of op school kan een volwassene het kind uitnodigen om stil te staan bij het gemis. Ruimte voor verdriet geeft een leidraad welke woorden te gebruiken, hoe om te gaan met gevoelens en gedachten, hoe het kind doorheen de verwerking te begeleiden.De auteurs hebben, vanuit hun jarenlange praktijk in het omgaan met kinderen met een verlieservaring, deze leidraad opgesteld. Het is een weg die door het kind kan bewandeld worden samen met ouders, leerkrachten, opvoeders en hulpverleners

Keywords

#PBIB:+105.99 --- Dood --- Verdriet --- didactisch materiaal --- dood --- kanker --- kinderen en rouw --- prentenboeken --- rouw --- verdriet --- verliesverwerking --- 418.7 --- afscheid nemen --- psychologie --- 415.3 --- 605.91 --- Dementie --- Dood(Kinderen en dood) --- Echtscheiding --- Troosten --- Verlies (emotie) --- Ziek zijn --- kinderen --- kwaadaardige gezwellen --- rouwverwerking --- spelen --- troost --- 476.1 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Didactisch materiaal --- Huisdier --- Kanker --- Kind --- Kinderen en dood --- Kleuteronderwijs --- Psychologie van leven en dood --- Rouw / rouwverwerking --- Rouw --- Rouwproces --- Sterven en dood (dood) --- Verdriet bij kinderen --- Verdriet om verlies --- Verhuizen --- Verlies --- Verliesverwerking --- Verloren lopen --- Ziekte --- 418.7 ) Begeleiding van nabestaanden --- overlijden --- rouwen --- scheiden --- verlies --- ziek --- 393.7 --- 616.052 --- Communicatie --- Gezin --- Kinderen --- Patiënten --- Psychologie --- 478.8 --- Dood : basisonderwijs --- Dood : kleuteronderwijs --- Kanker : kinderen --- Verdriet : kinderen --- Verlies : hulpverlening --- Verliessituaties --- 063076.jpg --- 063077.jpg --- 063078.jpg --- Rouwproces ; kinderen --- didactische set --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Omgaan met verdriet --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Uitvoerende functies --- Oncologie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Rouwproces) --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Differentiatie --- Didactiek. --- Basisonderwijs. --- #PBIB:+108.31 --- Lezen --- JB BODE --- emoties --- grootouders --- 433.7 --- 433.75 --- 471.44 --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Lager onderwijs --- kinderboeken --- Grootouders --- Jeugdboeken 6 jaar --- Sterven --- kind en dood --- verhalen ; kleuters --- Dood ; verhalen --- Dood en kinderen ; verhalen --- Grootouders ; verhalen --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Voorleesverhalen ; basisonderwijs --- Dood - prentenboek --- Dood; kinderen --- Grootouders - prentenboek --- Jeugdboeken --- Prentenboeken --- Rouwproces : kinderen - prentenboek --- 062954.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- gevoelens --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Sociale en emotionele opvoeding --- 063074.jpg --- Kanker (Leukemie) --- 062955.jpg --- Kanker (Oncologie) --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het lager onderwijs --- ziektebeleving --- emotionele opvoeding --- 700 Pedagogie --- 772 Basisonderwijs --- differentiatie --- verschillen --- 474.23 --- basisonderwijs --- didactiek --- differentiërend onderwijs --- 454.23 --- 474.21 --- Ervaringsgericht onderwijs --- Evaluatie --- Klasdoorbrekend werken(Klasoverschrijdend werken) --- Omgaan met verschillen --- Taakgericht taalonderwijs --- Diversiteit --- Evaluatie (Beoordeling) --- Klasdoorbrekend werken --- Taakgericht onderwijs --- evaluatie --- Differentiatie ; lagere school --- Differentiërend onderwijs ; basisonderwijs --- 450.46 --- 061173.jpg --- Differentiatie: lagere school --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- #KVHB:Kinderpsychologie --- #KVHB:Rouwproces --- #KVHB:Verlieskunde --- (kind) --- 174.5 --- Emoties (Gevoelens) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Ontwikkeling van kinderen --- Rouw (verlies) --- 418.7 )* PSYCHOLOGIE VAN LEVEN EN DOOD --- sociaal-emotionele opvoeding --- Begeleiding --- Emoties --- Kinderen met emotionele en psychosociale problemen --- Veranderingen --- Verdriet ; kinderen --- Rouwproces : kinderen --- Troost --- 062953.jpg --- rouwbeleving --- verlies (psychologie) --- PXL-Education 2017 --- voorleesboek --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Oncology. Neoplasms --- Dutch literature --- ziek zijn (themawoord fictie) --- kanker (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- ouders-kind relatie --- Philosophical anthropology --- Psychology --- Age group sociology --- Educational sciences --- psychologie van leven en dood --- Teaching --- interculturaliteit --- interculturele opvoeding --- multiculturele samenleving --- intercultureel onderwijs --- grootouders (themawoord fictie) --- verdriet (themawoord fictie) --- dood (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- opa's (themawoord fictie) --- Grootouders. --- Kinderen en dood. --- Kleuters. --- Rouwproces ; kinderen. --- afscheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Grootvaders --- Sociale opvoeding --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Kleuters --- Rouwen --- Moeders --- Jeugd --- ziekte --- 684.94 --- boekillustraties --- jeugdboeken --- kinderboekillustraties --- non-fiction --- ziek zijn --- JB VANM --- het boek, boekillustratie --- Patiënten --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Grootvader --- Grootouder --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Kleinkind --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Kleuter --- Emotie --- Moeder --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics --- Jongere


Digital
Gedeeld verdriet : het opzetten en begeleiden van rouwgroepen voor kinderen
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Budel Damon DALA Film

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer kinderen een verlies in het gezin meemaken verandert er nogal wat in hun leven. Thuis worden veel dingen anders; de sfeer is niet meer hetzelfde, er is verdriet, er is een lege stoel aan tafel, vertrouwde rituelen worden aangepast, taken herverdeeld. Daarbij zijn kinderen geneigd om zich verantwoordelijk te voelen voor hun verdrietige ouder(s) en soms zelfs voor de gang van zaken thuis. Kinderen vinden het vaak fijn om naar school te gaan omdat in tegenstelling tot thuis in de schoolomgeving weinig veranderd is. Daarnaast biedt school afleiding en ontmoeten ze er hun vriendjes. Maar de veranderingen thuis en hun emotionele betrokkenheid met het verlies maakt het hen moeilijk zich te kunnen concentreren. Soms kelderen de schoolprestaties en moet het kind zelfs een jaartje overdoen, soms halen ze betere resultaten omdat ze proberen afleiding te vinden in het leren. Een tweede belangrijk aspect dat de school belangrijk maakt is dat ze behoefte hebben aan erkenning voor het verlies. De meeste kinderen willen in de klas niet hardop op hun verlies aangesproken worden maar ze willen wel merken dat hun leerkracht weet wat er aan de hand is. Het gaat om subtiele erkenning. Waar ze behoefte aan hebben is dat de leerkracht rekening houdt met de situatie, er begrip voor heeft dat het af en toe niet lukt met leren en huiswerk maken en snapt dat sommige onderwerpen in de les extra moeilijk zijn


Book
Om alles wat er niet meer is : jongeren over achterblijven na zelfdoding
Authors: ---
ISBN: 9789078434108 Year: 2008 Publisher: Kampen Averbode Ten Have Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deel een van dit boek bestaat uit 16 hoofdstukken met blokjes (interview)tekst van steeds bij naam genoemde jongeren die een nabij persoon door zelfdoding verloren, aangevuld met toepasselijke (song)teksten, met achtergrondinfo van de samenstelsters en met kleurrijke schilderijen en gedichten van de jongeren zelf. Het eerste hoofdstuk presenteert de 51 betrokken jongeren. Daarna komen aspecten aan de orde als het vernemen van de doodstijding, doodsoorzaak, of die (achteraf) wel of niet klopte, en hoe dat langzaam doordringt. Wat was er aan de hand voordat het gebeurde (verslaving, depressie)? Was er wel of geen afscheidsbericht? Had ik maar iets anders of iets niet gedaan. Dan volgen hoofdstukken gevoelens, de uitvaart en 'Herinneringen/houden van/missen'. 'Veel is veranderd, ik ook' kan leiden tot 'Troost en een luisterend oor', maar ook tot 'Vervelende reacties'. Deel een sluit af met hoe het verder gaat met familie, vrienden en zorgen, op school en met professionele hulp (en lotgenotencontact). Deel twee is een werkboek voor lotgenoten: jongeren die achterblijven na zelfdoding


Book
Veelkleurig verdriet : afscheid nemen in verschillende culturen
Authors: --- ---
ISBN: 9067551260 Year: 2000 Publisher: 's-Hertogenbosch KPC Groep

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer een kind overlijdt is dat zeer ingrijpend voor de omgeving. De dood van een kind druist in tegen het gevoel dat kinderen niet horen te sterven, maar dat ze juist een belofte voor de toekomst zijn. Door de verwarring die ontstaat in de periode rond de dood van een kind is het voor gezins- en familieleden van een overleden kind en de omgeving. Daarvoor is inzicht nodig in de tradities rond rouw en rituele in het getroffen gezin. Veelkleurig verdriet laat zien hoe verschillend en hoe overeenkomstig er wordt gerouwd in diverse (christelijke, joodse, chinese, islamitische hindoeïstische) reliegies/culturen. Kennis over de gebruiken van deze culturen kan leiden tot meer begrip en respect voor elkaars achtergrond en samen rouwen helpt het verdriet een beetje te verlichten. Dit boek is bedoeld voor volwassenen die op professionele wijze te maken hebben met kinderen, met name in het primair onderwijs. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by