Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Ouderschap is meer dan alleen opvoeden; het is een complex proces van continue interactie tussen ouder, kind en omgeving. In de huidige tijd wordt vanuit de omgeving steeds meer van ouders verwacht. Dit vraagt aandacht voor positief ouderschap. Immers, positief ouderschap vormt de basis voor positief opvoeden en voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren. Opvallend is dat er nog weinig onderzoek is gedaan naar factoren die van invloed zijn op positief ouderschap en de manier waarop ouders hun ouderschap beleven.Er is in de media, politiek en wetenschap wel regelmatig aandacht voor opvoeden. De vraag is of deze aandacht ouders helpt of dat het hen juist in de weg zit: worden ouders daadwerkelijk gesteund door de voortdurende aandacht voor het onderwerp ‘opvoeden’, of maken we ouders hiermee alleen maar onzeker? Is het überhaupt mogelijk om te spreken over effectieve opvoedtips of is de werkelijkheid hiervoor te complex? Wat betekent aandacht voor ouderschap voor professionals, media en politiek? (Bron: website swpbook.com)
Ouderschap --- Opvoeding --- 432 --- opvoeding --- Theorethische opvoedkunde --- 37 --- ouders-kind relatie --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- gezinspedagogiek --- ouderschap
Choose an application
Ouders van nu zijn méér dan alleen opvoeders. Ouders ontwikkelen zich onder andere ook in hun relatie, werk, vrije tijd, en in hun sociale contacten. Soms hebben ouders behoefte aan een klankbord of hulp of zijn ze even de regie over hun leven kwijt. In Meer dan opvoeden staat beschreven vanuit welke grondslagen, perspectieven en werkwijzen sociaal werkers en pedagogen hierbij ondersteuning kunnen bieden. Door aan te sluiten bij de eigen kracht van ouders en gebruik te maken van hun sociale netwerk, kunnen sociaal werkers en pedagogen (preventief) handelen, waarbij ingestoken wordt op de diverse rollen van ouders. In Meer dan opvoeden beschrijven uiteenlopende opvoed- en ontwikkelingsdeskundigen recente ontwikkelingen en bewezen praktijkvoorbeelden in hun vakgebied. Het boek biedt kennis en inzicht in de vraag hoe de sociaal werker en pedagoog zich kunnen verbinden en verhouden tot ouders. Daarbij gebruikmakend van de krachten en mogelijkheden van deze ouders en werkend vanuit een kritische, reflectieve en onderzoekende houding op het eigen handelen. In het werken met ouders richt de begeleiding zich ook op de sociale en maatschappelijke doelen van ouderschap en opvoeden. Wetenschappelijk onderzoek laat immers zien dat juist de sociale context in belangrijke mate medebepalend is voor hoe kinderen zich ontwikkelen. Het boek wordt ondersteund door een uitgebreide website met didactisch materiaal zoals vragen, opdrachten, formulieren en beeldmateriaal.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of social care --- ouders-kind relatie --- ouderschap --- gezinspedagogiek --- Opvoedingsondersteuning --- Gezinszorg --- Ouderschap --- opvoedingsondersteuning --- 322.1 --- Opvoeden --- Gezin (Ouders) --- 433.9 --- 37.018 --- Opvoeding in praktijk - overige onderwerpen
Choose an application
Deze special over verschillen en overeenkomsten tussen jongens en meisjes, vertaalt wetenschappelijke kennis over ontwikkeling en opvoeden naar de praktijk van alledag. Vooraanstaande onderzoekers als Louis Tavecchio, Jelle Jolles, Carolien Gravesteijn en René Diekstra geven op een laagdrempelige manier belangrijke inzichten weer waar uiteenlopende groepen en beroepen hun voordeel mee kunnen doen. Zoals professionals in de jeugd(gezondheids)zorg die ouders ondersteunen bij de opvoeding van hun kinderen. En zoals (aankomende) leerkrachten die altijd weer bezig zijn een goed evenwicht te vinden tussen onderwijs aan en opvoeding van kinderen op hun school. Door in te spelen op de uiteenlopende behoeftes en ontwikkelingsgangen van jongens en meisjes, en door hun ouders en andere verzorgers daar deelgenoot van te maken, kunnen zij een sleutelrol spelen in het voorkomen van problemen en het bevorderen van gezondheid en talentontwikkeling bij jeugdigen.
Sekseverschillen --- Jongens en meisjes. --- Sekseverschillen ; jongens en meisjes. --- gender --- Age group sociology --- ontwikkelingspsychologie --- Educational sciences --- Sexology --- seksualiteit --- differentiële opvoeding --- ontwikkeling van het kind --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- 433.4 --- sekseverschillen --- rolpatronen --- jongens --- Meisjes --- Sekseverschillen ; jongens en meisjes --- Rollenpatronen --- Gender --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Jongens --- Ontwikkeling --- Opvoeding en onderwijs --- Jongen --- Meisje --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
M. DahmenDe auteur van dit boek is werkzaam als lector ouderschap en ouderbegeleiding op een hogeschool. Vanuit haar werk heeft ze zich beziggehouden met het verkrijgen van wetenschappelijke inzichten in de ontwikkeling die ouders van jonge kinderen doormaken tijdens de eerste jaren. Wat kan er beter? Wat zijn handvatten? Hoe krijg je de balans tussen prive en werk? Ieder hoofdstuk biedt informatie over een aspect van het ouderschap en wordt afgesloten met concrete adviezen. Het boek heeft een duidelijke hoofdstukindeling en een overzicht van bronnen waar meer informatie te krijgen is. Er is gebruik gemaakt van aansprekende illustraties (tekeningen in kleur). Het boek bevat een aantal werkbladen om in te vullen.© NBD Biblion
ouderschap --- opvoeding --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Educational sciences --- ouders-kind relatie --- zelfzorg --- relationele vorming --- gezinspedagogiek --- Ouderschap --- Opvoeding --- Balans --- Relatie gezin - werk --- Ouderbegeleiding --- Zelfzorg --- Ontwikkelingspsychologie --- Jeugdgezondheidszorg --- Relatie ouder - kind --- Werk-privébalans --- Onderwijs
Choose an application
Ouders van nu zijn méér dan alleen opvoeders. Ouders ontwikkelen zich onder andere ook in hun relatie, werk, vrije tijd, en in hun sociale contacten. Soms hebben ouders behoefte aan een klankbord of hulp of zijn ze even de regie over hun leven kwijt. In Meer dan opvoeden staat beschreven vanuit welke grondslagen, perspectieven en werkwijzen sociaal werkers en pedagogen hierbij ondersteuning kunnen bieden. Door aan te sluiten bij de eigen kracht van ouders en gebruik te maken van hun sociale netwerk, kunnen sociaal werkers en pedagogen (preventief) handelen, waarbij ingestoken wordt op de diverse rollen van ouders. Uiteenlopende opvoed- en ontwikkelingsdeskundigen beschrijven recente ontwikkelingen en bewezen praktijkvoorbeelden in hun vakgebied. Het boek biedt kennis en inzicht in de vraag hoe de sociaal werker en pedagoog zich kunnen verbinden en verhouden tot ouders
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of social care --- ouders-kind relatie --- ouderschap --- gezinspedagogiek
Choose an application
Wat hebben kinderen en jongeren nodig om op een waardige en vaardige manier aan hun volwassenheid te beginnen en wie heeft daarin de verantwoordlijkheid? In het boek wordt beschreven wat de waarden zijn die centraal moeten staan in de opvoeding en wordt concreet gemaakt welke vaardigheden kinderen en jongeren daarbij nodig hebben. Aan de twee belangrijkste opvoeders, ouders en leraren, worden in afzonderlijke hoofdstukken zeer praktische handreikingen en methoden geboden. Voor de ouders is er een doe-het-als-ouder-zelf programma. Voor de leerkrachten worden afzonderlijke programma's geboden voor het basis- en voortgezet onderwijs.
Choose an application
Philosophical anthropology --- Affective and dynamic functions --- rouwverwerking --- kinderen
Choose an application
Over welke sociale en emotionele uitrusting moeten jongeren beschikken om op een gemotiveerde en constructieve manier aan hun volwassenheid te kunnen beginnen? Het is opmerkelijk dat deze vraag zelden gesteld, laat staan beantwoord wordt,al is het antwoord bepalend voor het handelen van ouders, leerkrachten en andere opvoeders. In deze essaybundel worden in tien bijdragen de volgende vragen centraal gesteld: Heeft de leerkracht wel een taak als opvoeder? Als de Leerkracht een taak als opvoeder heeft, wat houdt deze taak dan in en hoe wordt deze afgebakend ten opzichte van de taak van ouders en opvoeders? zijn leerkrachten en leraren voldoende toegerust om hun rol als opvoeder naar behoren uit te voeren? Zijn scholen als organisaties op deze taak voorbereid? Is het zo dat als scholen beter opvoeden, kinderen zich ook sneller in onder meer cognitief opzicht beter ontwikkelen?
Choose an application
In deze essaybundel worden in tien bijdragen de volgende vragen centraal gesteld: Heeft de leerkracht wel een taak als opvoeder? Als de leerkracht een taak als opvoeder heeft, wat houdt deze taak dan in en hoe wordt deze afgebakend ten opzichte van de taak van ouders en opvoeders? Zijn leerkrachten en leraren voldoende toegerust om hun rol als opvoeder naar behoren uit te voeren? Zijn scholen als organisaties op deze taak voorbereid? Is het zo dat als scholen beter opvoeden, kinderen zich ook sneller in onder meer cognitief opzicht ontwikkelen? Deze vragen worden op verschillende manieren en vanuit verschillende disciplines behandeld. Tevens worden verschillende methoden voor de opvoeding van kinderen in de schoolcontext besproken.
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|