Narrow your search

Library

VIVES (32)

AP (2)

KBR (1)

KU Leuven (1)

Odisee (1)

UGent (1)


Resource type

dissertation (32)

book (4)


Language

Dutch (31)

French (4)

Spanish (1)


Year
From To Submit

2023 (13)

2022 (9)

2021 (1)

2020 (6)

2019 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 36 << page
of 4
>>
Sort by

Dissertation
La relación entre la lectura y la adquisición de vocabulario Exposición teórica Elaboración didáctica con la novela Manolito Gafotas
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze scriptie handelt over woordenschatverwerving aan de hand van lectuur.We stellen ons twee onderzoeksvragen.In de eerste plaats vragen we ons af of lectuur (die een erg ruime context biedt) tot een grotere woordenschatverwerving leidt dan woordenschatgerichte activiteiten zonder lectuur (zonder ruime context; geïsoleerde woorden).Vervolgens stellen we ons de vraag welke methode het efficiëntst is om woordenschat te verwerven: de extensieve methode (zonder woordenschatgerichte activiteiten), de intensieve methode (met enkel woordenschatgerichte activiteiten) of de gemengde methode (die extensieve en intensieve lectuur combineert). Middelen of methode: In het eerste deel beschrijven we de verschillende aspecten van de relatie lectuur-woordenschatverwerving, en de verschillen standpunten met hun respectievelijke didactische implicaties (Laufer, Hermann, Pigada & Schmitt, Glencoe/McGraw-Hill, Steinagel en Yamashita).In het tweede deel geven we een typologie van woordenschatactiviteiten. We baseren ons op Implementing The Lexical Approach, van Michael Lewis. In het derde en laatste deel werken we een zelfstudiepakket uit dat een compendium kan zijn bij de roman Manolito Gafotas, van Elvira Lindo. Resultaten: De algemene indruk die we krijgen als we de verschillende theorieën onder de loep nemen, is dat de combinatie van de extensieve en de intensieve methode tot de beste resultaten leidt.Bij het opstellen van de activiteiten voor het compendium hebben we dan ook voor die strategie geopteerd, en we hebben gemerkt dat de combinatie van beide inderdaad de sleutel tot succes is.Aangezien we ook overtuigd zijn van de efficiëntie van de Lexical Approach (uiteengezet in het tweede deel, Michael Lewis), hebben we bij het opstellen van het compendium ruim aandacht besteed aan chunks, collocaties en uitdrukkingen.


Book
Les essentiels de la communication
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789463798242 Year: 2020 Publisher: Leuven Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Les essentiels de la communication
Authors: --- ---
ISBN: 9789464674453 Year: 2023 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Les essentiels de la grammaire
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463796972 Year: 2019 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les essentiels de la grammaire consiste de trois parties:Les indispensables est constitué d’une liste de vocabulaire de base indispensable à toute communication élémentaire en français.Les abominables contient l’essentiel des structures de base de la langue française. L’accent est surtout mis sur les fautes souvent commises par les néerlandophones. Un document incontournable à automatiser par l’étudiant.Les incontournables de la grammaire dans lesquels sont reprises toutes les structures grammaticales de base qui doivent être révisées et automatisées en vue d'années ultérieures dans l'enseignement supérieur.Le cours a pour objectif de fournir une solide base dans l’apprentissage de la langue étrangère et ceci pour les étudiants qui doivent avoir acquis en fi n de parcours un niveau A2 du CECR.


Dissertation
Connected car: On Board Diagnostics
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat opvalt in deze paper is dat er vaak gesproken moest worden met als en indien. Zoals aangehaald in de inleiding moeten nog enkele zaken van dit project grote stappen zetten. De technologie is alvast aanwezig. Premiummerken kunnen direct mee op de kar springen als de wetgeving dit zou toelaten. Komende jaren zullen toch enkele veranderingen de kop op steken in het verkeer, maar het zal waarschijnlijk toch wachten zijn tot dit fenomeen van hypermoderne gebieden zoals Californië tot bij ons zal overwaaien. Alles zal dus zoals gezegd afhangen van wanneer de verscheidene wetsvoorstellen in werking zullen treden. Dan pas zullen mensen zich pas echt kunnen aanpassen aan het systeem. Uit ons marktonderzoek bleek dat veel mensen wel enigszins weet hebben van deze technologie maar er nog niet in contact mee gekomen zijn. De opgenoemde voordelen zijn echter te groot om dit project links te laten liggen voor vele stakeholders. Data-uitwisseling is iets dat in de volgende generatie auto’s even alledaags zal zijn als ABS-systemen of Airbags. Ook deze technologieën stonden voor een introductieperiode maar zijn vandaag de dag onmisbaar in een moderne wagen. Onze verwachting is dat we met data-uitwisseling dezelfde weg uitgaan. Met deze bevinding sluiten we graag dit hoofdstuk en daarmee ook ons eindwerk af. Het was een project waarin we de autosector op een andere manier leerden kennen en iets waar we nu met veel plezier op terugblikken. Voor ons was dit alvast een fantastische ervaring en we hopen alvast dat deze paper even boeiend was voor u als voor ons.

Keywords


Dissertation
connected car: on-board diagnostics
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Kortrijk : Katholieke Hogeschool VIVES: Kortrijk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat opvalt in deze paper is dat er vaak gesproken moest worden met als en indien. Zoals aangehaald in de inleiding moeten nog enkele zaken van dit project grote stappen zetten. De technologie is alvast aanwezig. Premiummerken kunnen direct mee op de kar springen als de wetgeving dit zou toelaten. Komende jaren zullen toch enkele veranderingen de kop op steken in het verkeer, maar het zal waarschijnlijk toch wachten zijn tot dit fenomeen van hypermoderne gebieden zoals Californië tot bij ons zal overwaaien. Alles zal dus zoals gezegd afhangen van wanneer de verscheidene wetsvoorstellen in werking zullen treden. Dan pas zullen mensen zich pas echt kunnen aanpassen aan het systeem. Uit ons marktonderzoek bleek dat veel mensen wel enigszins weet hebben van deze technologie maar er nog niet in contact mee gekomen zijn. De opgenoemde voordelen zijn echter te groot om dit project links te laten liggen voor vele stakeholders. Data-uitwisseling is iets dat in de volgende generatie auto’s even alledaags zal zijn als ABS-systemen of Airbags. Ook deze technologieën stonden voor een introductieperiode maar zijn vandaag de dag onmisbaar in een moderne wagen. Onze verwachting is dat we met data-uitwisseling dezelfde weg uitgaan. Met deze bevinding sluiten we graag dit hoofdstuk en daarmee ook ons eindwerk af. Het was een project waarin we de autosector op een andere manier leerden kennen en iets waar we nu met veel plezier op terugblikken. Voor ons was dit alvast een fantastische ervaring en we hopen alvast dat deze paper even boeiend was voor u als voor ons.

Keywords


Book
Les essentiels de la grammaire
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2023 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Warehouse Centralisation

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uit ons onderzoek is gebleken dat Best Parts al een serieuze vooruitgang heeft geboekt sinds hun opstart in 2016. Dit kan men zowel zien aan de toename van hun omzet als aan het aantal personeelsleden die er zijn bijgekomen. Toch is er nog veel ruimte om te groeien. Als we bijvoorbeeld kijken naar First Parts, een centraal magazijn die tien jaar meer ervaring heeft in dezelfde branche, kunnen we zien dat er nog verscheidene aanpassingen kunnen worden gemaakt. Zo kan Best Parts opteren om te gaan samenwerken met een extern bedrijf die hun magazijnbeheer en logistieke handelingen volledig op zich neemt. In theorie staat dit bedrijf volledig los van Best Parts maar werkt deze onderneming wel hoofdzakelijk voor hen. Best Parts zou zich op deze manier enkel moeten bezighouden met het verwerven van nieuwe klanten en het bestellen van goederen voor deze klanten. Het nieuwe bedrijf werkt in functie van Best Parts en verzorgt het picken van goederen. Dit heeft als voordeel dat ook andere bedrijven hun goederen kunnen stockeren in de magazijnen en dat het nieuwe logistieke bedrijf alles afzonderlijk kan afhandelen. Op deze manier kunnen de magazijnen efficiënter benut worden. Ook de stockage van onderdelen kan nog geoptimaliseerd worden. Bij ons bezoek aan First Parts is gebleken dat een geautomatiseerd systeem, zoals die van Kardex Remstar, zeker zijn voordelen heeft. Zo is de plaats winst die de torens genereren enorm en kan er ook veel sneller gewerkt worden. Wanneer de resultaten het toelaten lijkt de investering in een Kardex-systeem dus zeker te lonen. Los van dit systeem, kan een hoogtemagazijn ook een grote meerwaarde bieden. Op gebied van transport lijkt het ons opportuun om de vaste ritten uit te besteden aan een externe firma. Wanneer we de kosten in rekening brengen voor zowel bestuurders, bestelwagens en brandstof vinden wij dat de voordelen van uitbesteding het halen ten opzichte van de nadelen. Als voordeel hebben we het feit dat er geen rekening moet worden gehouden met afwezigheid van bestuurders, aangezien de externe firma onmiddellijk voor vervanging zorgt. Wel is het zo dat spoedleveringen binnenshuis kunnen worden gehouden. Deze zijn namelijk niet te voorspellen, wat het uitbesteden van deze ritten moeilijker maakt. Finaal kunnen we concluderen dat Best Parts al heel ver staat voor een beginnende onderneming maar dat er toch nog plaats is voor verdere uitgroeimogelijkheden. Deze zijn het samenwerken met een extern omtrent het magazijnbeheer, het automatiseren van het stockage systeem en het outsourcen van het transport. 

Keywords


Dissertation
Wat is de toekomst van de bedrijfswagen?

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er bestaat zeker nog een toekomst voor de bedrijfswagen. We voorspellen een alsmaar groter aandeel aan hybriden en elektrische wagens. Ons marktonderzoek toont aan dat de meerderheid van onze correspondenten graag een bedrijfswagen zou bezitten. Amper 14% wenst dit niet. Verder blijven wagens die aangedreven worden door benzine het grootste marktaandeel hebben.. Eén op drie van de correspondenten geeft aan te willen overstappen naar een hybride of elektrische wagen. Uit de enquête blijkt dat 83,70% van de correspondenten voor een bedrijfswagen zou kiezen als ze de keuzemogelijkheid krijgen. Slechts een fractie van de correspondenten wenst een abonnement op openbaar vervoer of een kilometervergoeding. In de bedrijfswereld zal een grote omschakeling plaatsvinden naar een volledig hybride of elektrische vloot. Bij de ecologische pijler maken we een vergelijking tussen wagens met lage CO2-waarden. In de toekomst ligt de focus op wagens die aangedreven worden door alternatieve brandstoffen. Financieel gezien, kunnen we aantonen dat hybride en elektrische wagens veruit de slimste keuze zijn. We bespreken ook kort de kilometerheffing, die al voor vrachtwagens geldt, maar mogelijk zal deze heffing ook geïmplementeerd worden bij personenwagens. Bij de logistieke pijler starten we met het ‘The Last Mile’-concept. Dit concept kan ook gebruikt worden voor vervoer van personen. Een parking aan de stadsrand dient als de centrale opslagplaats en men begeeft zich dan naar het centrum met elektrische wagens of met het openbaar vervoer. Verder bespreken we de wetgeving omtrent de lage-emissiezones (LEZ) en de inspanningen die de overheid maakt om deze uit te breiden. Om de CO2-doelstellingen te behalen, zet België zich sterk in om voldoende infrastructuur te voorzien voor alternatieve brandstoffen. Een sterk elektrisch netwerk en voldoende publieke laadpunten voorzien, zijn hier de hoofdzaak. Als laatste vergelijken we de vijf grootste leasingmaatschappijen in België en de verschillende vormen van mobiliteit die zij aanbieden, zoals een gewone leasing, een mobiliteitsbudget, of zelfs de mogelijkheid tot het betalen van hypothecaire leningen in ruil voor een kleinere bedrijfswagen. Tot slot onderzoeken we of de werknemer op de hoogte is van zijn keuzemogelijkheden. Dankzij bedrijven zoals Securex, Partena en Hudson zien we hoe een bedrijfswagen een invloed kan hebben op het loonpakket van de werknemer. Afsluiten doen we met verschillende voorbeelden van hoe een bedrijf al deze mobiliteitsmogelijkheden communiceert naar zijn werknemers. De bedrijfswagen is prominent aanwezig in het dagelijks leven. De overheid neemt maatregelen om de overstap naar geëlektrificeerde voertuigen mogelijk te maken door onder andere de infrastructuur hiervoor uit te breiden. Ook werkgevers sporen hun werknemers aan om een zo milieuvriendelijk mogelijke keuze te maken, zoals een elektrische wagen, een kleine wagen, het openbaar vervoer of zelfs de mogelijkheid tot het huren van elektrische fietsen. Tot slot verkiezen werknemers tegenwoordig sneller een milieuvriendelijk alternatief boven een meer vervuilende variant.

Keywords


Dissertation
Flexibele lease

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Marktonderzoek Via onze enquête die we bij consumenten hebben afgenomen zien we dat mensen wel te vinden zijn voor het concept en dat het dus op het eerste zicht aantrekkelijk lijkt. Ondanks dat de interesse er wel is, is het nog afwachten of het concept wel zal aanslaan als we de prijs zouden berekenen. We concluderen dat de consumenten verschillende budgetten hebben wat hun mobiliteit betreft, dit ondanks de meeste consumenten niet weten wat hun mobiliteit per maand kost. Omdat alle kosten samenkomen in 1 bedrag zal dit voor velen een groot bedrag lijken. Als we de kans zouden krijgen om uit te leggen wat allemaal inbegrepen zit in de prijs, kan dit wel interesse scheppen bij potentiële klanten. Commercieel-communicatief Via het marketing canvas gaan we dieper in op de 9 aspecten die van toepassing zijn op ons concept. Ook passen we de buyer persona toe aan de hand van 4 verschillende klanten types, een jong gezin, een gepensioneerd gezin, een groen gezin en ten slotte een net afgestudeerde vrouw. Technologie Bij de technologische pijler bespreken we de voor- en nadelen van de klassieke benzine- en dieselmotor. We vergelijken een moderne benzinemotor met een moderne dieselmotor en in welke situaties een hybride of elektrische wagen een voordeel kan zijn. De 4 verschillende aandrijfvormen namelijk benzine, diesel, elektrische en plug-in hybride passen we toe op de 4 buyer persona. Ook overlopen we de belangrijkste veiligheidssystemen waarmee de huidige wagens kunnen worden uitgerust. Logistiek Door onderzoek te voeren naar het aankoopproces zijn we tot de conclusie gekomen dat het zeer moeilijk is om als opstartende onderneming al rechtstreeks in te kopen bij de invoerders. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een tussenpersoon die aankopen doet bij invoerders voor verschillende ondernemingen, waardoor we toch een mooie korting kunnen bekomen op onze aangekochte wagens. Financieel Als leasebedrijf is het belangrijk om de aankoopprijs van wagens zo laag mogelijk te houden, hiervoor hebben we onderzoek gevoerd naar verschillende mogelijkheden zoals aankoop via concessies maar ook via een onafhankelijke importeur. We kozen ervoor om voor onze wagens slechts met twee merken te werken om zo de orderhoeveelheid bij dit merk of van een bepaald model te vergroten en zo een betere prijs te verwerven. Vervolgens hebben we een financieel plan opgemaakt om de vaste en variabele kosten van het bedrijf in kaart te brengen.

Keywords

Listing 1 - 10 of 36 << page
of 4
>>
Sort by