Narrow your search

Library

KU Leuven (18)

KDG (8)

TPC (4)

VIVES (4)

Groot Seminarie Brugge (2)

Groot Seminarie Gent (1)

KBR (1)

PXL (1)

UCLouvain (1)

UCLL (1)

More...

Resource type

book (20)

dissertation (2)


Language

Dutch (18)

English (2)

German (1)


Year
From To Submit

2020 (2)

2009 (1)

2008 (1)

2007 (2)

2004 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by

Book
De school als gemeenschap : participerend organiseren van identiteit.
Author:
ISBN: 9055734675 Year: 2003 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Technologische ontwikkelingen oefenen een grote invloed uit op ons dagelijks leven. Dit geldt ook voor de wereld van onderwijs en opleiding. De vraag naar de relatie tussen technologie en onderwijs is brandend actueel. Veel leerkrachten en docenten vragen zich af welke technologische hulpmiddelen zij voor hun onderwijs kunnen inzetten en hoe ze tussen al die verschillende middelen moeten kiezen. Het is niet eenvoudig deze onderwijstechnologische vraag te beantwoorden. Het antwoord vereist immers een goed inzicht in de doelen en de vormgeving van onderwijs. Dit boek behandelt zowel de technologie voor als de technologie van het onderwijs.


Book
Wie werdet ihr die Gleichnisse verstehen? Empirisch-theologische Forschung zum Gleichnisdidaktik.
Author:
ISBN: 9024231108 9789024231102 Year: 1991 Volume: 12 Publisher: Kampen Kok


Book
Participerend leren : grondslagen van religieuze vorming in een globaliserende samenleving.
Author:
ISBN: 9055732451 Year: 2002 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De aanleiding om dit boek te schrijven vormt het innovatieplan voor katholieke scholen voor primair onderwijs. Een innovatieplan is niets zonder een innovatievisie. Zo'n visie moet stevig genoeg zijn om een langlopend innovatietraject te kunnen dragen. Met het oog op de innovatie worden theoretisch vernieuwende lijnen naar de toekomst uitgezet. &#13;&#13;Zes thema's worden in het boek aangesneden: &#13;Wat is de situatie van religie in een globaliserende samenleving? &#13;Wat zijn religieuze tradities, en hoe geven ze perspectief op On/eindigheid? &#13;Wat is religie: een bepaalde ervaring, een bepaalde taal of een bepaalde praktijk? &#13;Wat is het religieuze zelf, en hoe kan dit worden ontwikkeld? &#13;Wat is leren door participeren binnen religieuze vorming? &#13;Wat is interreligieus leren?&#13;&#13;


Book
Participerend leren in debat : kritische reflectie op grondslagen van religieuze vorming.
Author:
ISBN: 9055732494 Year: 2002 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom formuleren we niet veel stelliger, dat 'participerend leren' een nieuw vakconcept is dat zich in paradigmatische zin onderscheidt van voorafgaande concepten. Dit heeft twee redenen. De eerste reden is gelegen in de ontwikkeling van het concept participerend leren zelf. &#13;&#13;De grondslagenstudie over participerend leren (Hermans, 2001) is pas het beginpunt van de ontwikkeling van een nieuw vakconcept en niet het eindpunt. Hierin worden enkele centrale begrippen ontwikkeld, die als pijlers (grondslagen) kunnen dienen voor een nieuw vakconcept. Daarmee zijn echter niet alle conceptuele problemen opgelost, noch de weerbarstige vraag van de operationalisering van grondbegrippen naar concrete onderwijsleerprocessen. Een tweede reden is gelegen in de voorlopigheid van onze analyse van de huidige historische ontwikkelingen. Het is gemakkelijker om terug te kijken in de tijd en vanuit een zekere distantie een bepaald tijdperk te analyseren (zoals de religieuze vorming tot het midden van de zestiger jaren), dan de transformatie te interpreteren waar men middenin zit. De toekomst zal duidelijk maken of onze analyse van de huidige tijd correct is. Daarom past ook enige voorzichtigheid in onze beschrijving van het proces van vernieuwing.&#13;&#13;


Book
God op de basisschool : tussen niet kunnen spreken en niet kunnen zwijgen
Author:
ISBN: 9055735841 Year: 2004 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kun je nog spreken over God? Gods' Naam lijkt steeds verder uit het leven van mensen te verdwijnen. We leven in een cultuur waarin over God gezwegen wordt. Sommige mensen gebruiken Gods' Naam veel en lijken heel precies te weten waarover ze het hebben. Maar kun je zo wel zo uitgesproken over God zijn? Past het niet om te zwijgen, waar je niet over kunt spreken? &#13;&#13;De auteurs in deze bundel voelen zich uitgedaagd door onze tijdsgeest waarin het spreken over God lijkt te worden uitgezuiverd. Zij vragen zich af of we wel kunnen zwijgen als leraar en opvoeder over wat groter is dan onszelf en ons bestaan voorafgaat: God, de On/eindigheid, de Eeuwigheid?&#13;&#13;


Book
Inspirerende leraren : inspiratie van leraren en schoolleiders op katholieke basisscholen.
Author:
ISBN: 9789055738328 Year: 2007 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen herinnert zich een juf of meester die een grote indruk heeft achtergelaten. Je kunt denken aan mensen die je hebben geïnspireerd om het beroep te kiezen dat je later bent gaan doen, of die een blijvende interesse voor iets (literatuur, hobby, sport) hebben gekweekt. Mensen inspireren mensen. Kinderen worden geïnspireerd door leraren, maar leraren laten zich in hun werk ook inspireren door kinderen. Inspiratie heeft te maken met geraakt of gegrepen worden door iets of iemand. Inspirerende leraren leren kinderen wat van waarde is; dat is iets anders dan scholen of onderwijzen. Kinderen hebben leraren nodig die werk maken van hun inspiratie door hun onderwijspraktijk te richten op wat het leven waardevol en gelukkig maakt. Geïnspireerde leraren zijn zelf een beeld van wat voor hen van waarde is. Deze bundel richt zich in het bijzonder op leraren op katholieke en interconfessionele scholen van primair onderwijs. De eerste drie bijdragen schetsen een theoretisch kader voor inspiratie en leraarschap. Wat is inspiratie? Welke vormen kun je onderscheiden? Hoe komt de overgang tot stand van geïnspireerd worden door naar geïnspireerd worden tot? Hoe ligt inspiratie verankerd in de biografie van lera-ren? Hoe kan inspiratie ter sprake komen in gesprekken met leraren? Deze bundel geeft inzicht in recent onderzoek naar inspiratie. Welke ei-genschappen hebben inspirerende leraren volgens de leraren zelf en de ouders in het katholiek basisonderwijs? Wat dragen leraren bij aan de ontwikkeling van kinderen? Wat doet een inspirerende schoolleider? Welke spiritualiteit kenmerkt een inspirerende schoolleider? Hoe werkt inspiratie bij leerkrachten in verschillende multireligieuze contexten? De bundel eindigt met enkele praktische handreikingen om leraren te ondersteunen bij het werken vanuit hun inspiratie. Hoe kan werken aan inspiratie worden ingebouwd in het curriculum van de lerarenopleiding? Hoe kan inspiratie onderdeel worden van kritische reflectie op professioneel handelen? Hoe kun je inspiratie leren ontdekken binnen de pedagogische grondhouding als leraar?


Book
Identiteit : tussen ideaal en werkelijkheid : handreiking voor het opzetten van identiteitsbeleid op katholieke en interconfessionele scholen van voortgezet onderwijs.
Author:
ISBN: 9073651069 Year: 1994 Publisher: Den Haag ABKO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Spirituality in leadership : research into schools, congregations and the workplace
Author:
Year: 2020 Publisher: Bloemfontein, South Africa Sun media

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Participerend leren in debat : kritische reflectie op grondslagen van religieuze vorming
Author:
Year: 2002 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Vorming in perspectief : grondslagenstudie over identiteit van katholiek onderwijs.
Author:
ISBN: 9073651050 Year: 1993 Publisher: 's-Gravenhage ABKO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 21 << page
of 3
>>
Sort by