Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Technologische ontwikkelingen oefenen een grote invloed uit op ons dagelijks leven. Dit geldt ook voor de wereld van onderwijs en opleiding. De vraag naar de relatie tussen technologie en onderwijs is brandend actueel. Veel leerkrachten en docenten vragen zich af welke technologische hulpmiddelen zij voor hun onderwijs kunnen inzetten en hoe ze tussen al die verschillende middelen moeten kiezen. Het is niet eenvoudig deze onderwijstechnologische vraag te beantwoorden. Het antwoord vereist immers een goed inzicht in de doelen en de vormgeving van onderwijs. Dit boek behandelt zowel de technologie voor als de technologie van het onderwijs.
Didactics of religion --- Christian fundamental theology --- lager onderwijs --- 371.058 --- 268.221 --- 268.221 Kerk en school. Christelijke school --- Kerk en school. Christelijke school --- 371.058 Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer) --- Katholiek onderwijs --- Participatie --- Schoolontwikkeling --- Leraren --- Schoolleiders --- Leraar --- Schooldirectie --- Directie --- #gsdbP --- Schoolleider
Choose an application
#GGSB: Exegese N.T. --- #GGSB: Tekstkritiek N.T. --- #GGSB: Parabels --- 268.71 --- #gsdb11 --- Bijbel en catechese--(algemeen) --- 268.71 Bijbel en catechese--(algemeen) --- #GGSB: Exegese N.T --- #GGSB: Tekstkritiek N.T --- Exegese N.T --- Tekstkritiek N.T --- Parabels
Choose an application
De aanleiding om dit boek te schrijven vormt het innovatieplan voor katholieke scholen voor primair onderwijs. Een innovatieplan is niets zonder een innovatievisie. Zo'n visie moet stevig genoeg zijn om een langlopend innovatietraject te kunnen dragen. Met het oog op de innovatie worden theoretisch vernieuwende lijnen naar de toekomst uitgezet. Zes thema's worden in het boek aangesneden: Wat is de situatie van religie in een globaliserende samenleving? Wat zijn religieuze tradities, en hoe geven ze perspectief op On/eindigheid? Wat is religie: een bepaalde ervaring, een bepaalde taal of een bepaalde praktijk? Wat is het religieuze zelf, en hoe kan dit worden ontwikkeld? Wat is leren door participeren binnen religieuze vorming? Wat is interreligieus leren?
Christian education --- Religious pluralism --- #GSDBP --- 268.224 --- 268 --- 268.224 Catechese in de lagere school (Grundschule) --- Catechese in de lagere school (Grundschule) --- Pluralism (Religion) --- Pluralism --- Religion --- Religions --- Christian education (Theology) --- Philosophy --- Catholic Church --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- Education. --- Christian fundamental theology --- Didactics of religion --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Onderwijs --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Onderwijs --- Church of Rome --- Roman Catholic Church --- Katholische Kirche --- Katolyt︠s︡ʹka t︠s︡erkva --- Römisch-Katholische Kirche --- Römische Kirche --- Ecclesia Catholica --- Eglise catholique --- Eglise catholique-romaine --- Katolicheskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Chiesa cattolica --- Iglesia Católica --- Kościół Katolicki --- Katolicki Kościół --- Kościół Rzymskokatolicki --- Nihon Katorikku Kyōkai --- Katholikē Ekklēsia --- Gereja Katolik --- Kenesiyah ha-Ḳatolit --- Kanisa Katoliki --- כנסיה הקתולית --- כנסייה הקתולית --- 가톨릭교 --- 천주교
Choose an application
Waarom formuleren we niet veel stelliger, dat 'participerend leren' een nieuw vakconcept is dat zich in paradigmatische zin onderscheidt van voorafgaande concepten. Dit heeft twee redenen. De eerste reden is gelegen in de ontwikkeling van het concept participerend leren zelf. De grondslagenstudie over participerend leren (Hermans, 2001) is pas het beginpunt van de ontwikkeling van een nieuw vakconcept en niet het eindpunt. Hierin worden enkele centrale begrippen ontwikkeld, die als pijlers (grondslagen) kunnen dienen voor een nieuw vakconcept. Daarmee zijn echter niet alle conceptuele problemen opgelost, noch de weerbarstige vraag van de operationalisering van grondbegrippen naar concrete onderwijsleerprocessen. Een tweede reden is gelegen in de voorlopigheid van onze analyse van de huidige historische ontwikkelingen. Het is gemakkelijker om terug te kijken in de tijd en vanuit een zekere distantie een bepaald tijdperk te analyseren (zoals de religieuze vorming tot het midden van de zestiger jaren), dan de transformatie te interpreteren waar men middenin zit. De toekomst zal duidelijk maken of onze analyse van de huidige tijd correct is. Daarom past ook enige voorzichtigheid in onze beschrijving van het proces van vernieuwing.
Choose an application
Kun je nog spreken over God? Gods' Naam lijkt steeds verder uit het leven van mensen te verdwijnen. We leven in een cultuur waarin over God gezwegen wordt. Sommige mensen gebruiken Gods' Naam veel en lijken heel precies te weten waarover ze het hebben. Maar kun je zo wel zo uitgesproken over God zijn? Past het niet om te zwijgen, waar je niet over kunt spreken? De auteurs in deze bundel voelen zich uitgedaagd door onze tijdsgeest waarin het spreken over God lijkt te worden uitgezuiverd. Zij vragen zich af of we wel kunnen zwijgen als leraar en opvoeder over wat groter is dan onszelf en ons bestaan voorafgaat: God, de On/eindigheid, de Eeuwigheid?
268.224 --- godsdienst --- basisscholen --- 268.224 Catechese in de lagere school (Grundschule) --- Catechese in de lagere school (Grundschule) --- Didactics of religion --- Didactics of primary education --- 478.6 --- Basisonderwijs --- Bidden --- Bijbelverhalen --- Godsdienstonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
Choose an application
Iedereen herinnert zich een juf of meester die een grote indruk heeft achtergelaten. Je kunt denken aan mensen die je hebben geïnspireerd om het beroep te kiezen dat je later bent gaan doen, of die een blijvende interesse voor iets (literatuur, hobby, sport) hebben gekweekt. Mensen inspireren mensen. Kinderen worden geïnspireerd door leraren, maar leraren laten zich in hun werk ook inspireren door kinderen. Inspiratie heeft te maken met geraakt of gegrepen worden door iets of iemand. Inspirerende leraren leren kinderen wat van waarde is; dat is iets anders dan scholen of onderwijzen. Kinderen hebben leraren nodig die werk maken van hun inspiratie door hun onderwijspraktijk te richten op wat het leven waardevol en gelukkig maakt. Geïnspireerde leraren zijn zelf een beeld van wat voor hen van waarde is. Deze bundel richt zich in het bijzonder op leraren op katholieke en interconfessionele scholen van primair onderwijs. De eerste drie bijdragen schetsen een theoretisch kader voor inspiratie en leraarschap. Wat is inspiratie? Welke vormen kun je onderscheiden? Hoe komt de overgang tot stand van geïnspireerd worden door naar geïnspireerd worden tot? Hoe ligt inspiratie verankerd in de biografie van lera-ren? Hoe kan inspiratie ter sprake komen in gesprekken met leraren? Deze bundel geeft inzicht in recent onderzoek naar inspiratie. Welke ei-genschappen hebben inspirerende leraren volgens de leraren zelf en de ouders in het katholiek basisonderwijs? Wat dragen leraren bij aan de ontwikkeling van kinderen? Wat doet een inspirerende schoolleider? Welke spiritualiteit kenmerkt een inspirerende schoolleider? Hoe werkt inspiratie bij leerkrachten in verschillende multireligieuze contexten? De bundel eindigt met enkele praktische handreikingen om leraren te ondersteunen bij het werken vanuit hun inspiratie. Hoe kan werken aan inspiratie worden ingebouwd in het curriculum van de lerarenopleiding? Hoe kan inspiratie onderdeel worden van kritische reflectie op professioneel handelen? Hoe kun je inspiratie leren ontdekken binnen de pedagogische grondhouding als leraar?
inspiratie --- motivatie --- basisonderwijs --- leraren --- 450.7 --- 471.3 --- 472.7 --- 481.7 --- Inspiratie --- Katholiek onderwijs --- Leraren --- Professionalisering --- Spiritualiteit --- Opleiding en bijscholing --- De kleuterleidster --- De onderwijzer en zijn opleiding --- De leraar en zijn opleiding --- Didactics of religion --- Didactics of primary education
Choose an application
Choose an application
Spirituality --- Leadership --- Religious aspects --- Christianity --- Nederlandse Hervormde Kerk --- Africa, Southern --- Religion
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|