Narrow your search

Library

KU Leuven (33)

ACV - CSC (1)

Groot Seminarie Brugge (1)

Thomas More Mechelen (1)


Resource type

dissertation (33)


Language

English (31)

Dutch (2)


Year
From To Submit

2009 (2)

2008 (12)

2007 (16)

2006 (3)

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Dissertation
Boundaries of category structure.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2007 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het psychologisch onderzoek over categorieën en concepten veronderstellen veel modellen dat categorisatie gebaseerd is op gelijkenis. Als gelijkenissen op dezelfde manier worden waargenomen door verschillende culturen, dan suggereren deze modellen dat alle taalgroepen de wereld op eenzelfde manier zullen indelen in categorieën. Recent cross-linguïstisch onderzoek toont echter aan dat er aanzienlijke verschillen zijn in de manier waarop sprekers van verschillende taalgroepen namen toekennen aan sets van voorwerpen (Malt, Sloman, Gennari, Shi, & Wang, 1999). Naast deze cross-linguïstische verschillen in benoemingspatronen stelden Malt et al. echter vast dat de gelijkenissen tussen de voorwerpen op dezelfde manier werden waargenomen door de verschillende taalgroepen. Deze bevinding suggereert dat linguïstische categorieën niet louter gebaseerd zijn op gelijkenis. Bovendien is de manier waarop sprekers van verschillende talen de wereld indelen in categorieën taalspecifiek. De complexiteit van linguïstische categorieën en de cross-linguïstische verscheidenheid suggereren dat het leren van een taal -- of het nu de moedertaal is, of een tweede taal -- complexer is dan men zou verwachten op basis van gelijkenis-gebaseerde modellen voor categorisatie. Dit is het thema van het eerste deel van dit doctoraat. In Hoofdstuk 1 wordt onderzocht hoe kinderen voorwerpen leren benoemen in hun moedertaal. Hoewel vaak verondersteld wordt dat het relatief eenvoudig is om de betekenis te leren van woorden die verwijzen naar concrete voorwerpen, tonen de resultaten toch een substantiële semantische ontwikkeling na de vroegste jaren van taalverwerving, zelfs tot de leeftijd van 14 jaar. Hoofdstuk 2 en 3 belichten de vraag hoe volwassen tweetaligen twee talen tegelijk kunnen beheersen. Uit Hoofdstuk 2 blijkt dat de benoemingspatronen in de twee talen van een tweetalige convergeren naar een gemeenschappelijk patroon, dat verschilt van de benoemingspatronen van eentaligen. Door de wederzijdse invloed van beide talen vertonen de grenzen van overeenkomstige categorieën in de twee talen (vb. fles en bouteille) meer overlap voor tweetaligen dan voor eentaligen. Hoofdstuk 3 toont meer specifiek aan dat de convergentie zich uit in een verschuiving van overeenkomstige categorieprototypes naar elkaar toe. Verder blijkt dat de categorieën van een tweetalige een vereenvoudiging zijn van de categorieën van eentaligen. Het tweede deel van dit doctoraat behandelt de implicaties van de complexiteit en de cross-linguïstische verscheidenheid van categorieën voor de verklaring van typicaliteitseffecten, en meer in het bijzonder, voor de rol van contrastcategorieën in deze verklaring. Hoofdstuk 4 vergelijkt verschillende modellen ter verklaring van typicaliteit. Een geometrisch centroid model waarin typicaliteit van een exemplaar binnen een categorie voorspeld wordt aan de hand van zijn afstand ten opzichte van het centroid overtreft het klassieke family-resemblance model. De voorspelling wordt beter naarmate het aantal onderliggende dimensies stijgt. Een variant van het geometrisch centroid model laat toe contrasteffecten na te gaan in typicaliteit. De betere voorspelling van typicaliteit in hoog-dimensionele geometrische ruimtes suggereert dat traditionele keuzecriteria het aantal dimensies onderschatten dat nodig is om de complexiteit van linguïstische categorieën te vatten. In Hoofdstuk 5 wordt de voorspelling van een extern criterium in een geometrische representatie voorgesteld als alternatief voor de traditionele keuzecriteria voor dimensionaliteit. Many theories of categorization assume that similarity is a key notion in explaining categorization. If similarity perception is shared across cultures, these models suggest that speakers of all languages will segment the world by name in similar ways. However, recent cross-linguistic research revealed substantial differences in the way that speakers of different languages assign names to sets of objects (Malt, Sloman, Gennari, Shi, & Wang, 1999). While category boundaries vary across languages, however, similarities among the objects were perceived in much the same way by the different language groups. These results suggest that real-world categories are not strictly formed around similarity-based clusters. Furthermore, the way that speakers of different languages segment stimulus space by name varies from language to language. The complexity and cross-linguistic variation of linguistic categories suggest that the mastery of a language -- regardless of whether it concerns the mother tongue or a second language -- is more complex than expected from similarity-based models of categorization. The challenges to understanding the process of language learning are addressed in the first part of this dissertation. Chapter 1 studies how children learn to name objects in their native language. Despite arguments for the relative ease of learning meanings of common nouns referring to concrete objects, lexical development continues well past the early years of language acquisition, even up to the age of 14. Chapters 2 and 3 are devoted to the process of mastering two languages at the same time in bilinguals. Chapter 2 shows that a bilingual’s naming patterns in the two languages converge on a common naming pattern that diverges from the naming patterns of native speakers of either language. Through the mutual influence of the two languages, the linguistic boundaries of corresponding categories in the two languages (e.g., fles and bouteille) show more overlap for bilinguals than for monolinguals. Chapter 3 more specifically shows that convergence is manifested in a shift of corresponding category prototypes towards each other. Further, the bilingual category boundaries are less complex than the monolingual category boundaries. The second part of this dissertation deals with the implications of the complexity and cross-linguistic variation of linguistic categories for understanding typicality, and more specifically, for understanding the role of contrast categories in explaining typicality. Chapter 4 compares different models for explaining typicality. A geometrical centroid model in which typicality of an exemplar within a category is predicted from its distance to the centroid outperforms the traditional family resemblance-based model, with increasingly better predictions as the number of underlying dimensions increased. A variant of the geometric centroid model allows investigating possible contrast effects in typicality. The finding that typicality is better predicted in higher-dimensional geometrical representations suggests that traditional dimensionality choice criteria might under-estimate the number of dimensions needed to capture the complexity of real-world categories. Chapter 5 presents prediction of typicality from a geometrical representation as an alternative to traditional methods for dimensionality choice. patroon, dat verschilt van de benoemingspatronen van eentaligen. Door de wederzijdse invloed van beide talen vertonen de grenzen van overeenkomstige categorieën in de twee talen (vb. fles en bouteille) meer overlap voor tweetaligen dan voor eentaligen. Hoofdstuk 3 toont meer specifiek aan dat de convergentie zich uit in een verschuiving van overeenkomstige categorieprototypes naar elkaar toe. Verder blijkt dat de categorieën van een tweetalige een vereenvoudiging zijn van de categorieën van eentaligen. Het tweede deel van dit doctoraat behandelt de implicaties van de complexiteit en de cross-linguïstische verscheidenheid van categorieën voor de verklaring van typicaliteitseffecten, en meer in het bijzonder, voor de rol van contrastcategorieën in deze verklaring. Hoofdstuk 4 vergelijkt verschillende modellen ter verklaring van typicaliteit. Een geometrisch centroid model waarin typicaliteit van een exemplaar binnen een categorie voorspeld wordt aan de hand van zijn afstand ten opzichte van het centroid overtreft het klassieke family-resemblance model. De voorspelling wordt beter naarmate het aantal onderliggende dimensies stijgt. Een variant van het geometrisch centroid model laat toe contrasteffecten na te gaan in typicaliteit. De betere voorspelling van typicaliteit in hoog-dimensionele geometrische ruimtes suggereert dat traditionele keuzecriteria het aantal dimensies onderschatten dat nodig is om de complexiteit van linguïstische categorieën te vatten. In Hoofdstuk 5 wordt de voorspelling van een extern criterium in een geometrische representatie voorgesteld als alternatief voor de traditionele keuzecriteria voor dimensionaliteit.

Keywords


Dissertation
Categories and dimensions.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2007 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In psychology it is rather common to use categories, for example psychiatric categories. An important question is whether what is considered to be a category is really categorical and not just dimensional. This issue is approached in two ways: with a broadly used method that is called taxometrics, and with a new method that is called DIMCAT. Taxometrics is a common term for several analysis techniques of which MAXCOV (MAXimum COVariance) was the first and most frequently used. In the case of a taxonic structure the covariance of two indicators along the sections of a third indicator reaches its maximum value in the section where the proportion of taxon and non-taxon group members is equal. If the structure is dimensional, the covariance of two indicators will be about equal along the sections of a third indicator. DIMCAT is based on item response modeling (IRT). In DIMCAT distinctions are made along two axes, which are as follows: the first differentiates between-category qualitative differences and between-category quantitative differences. The second differentiates within-category heterogeneity and within-category homogeneity. In this project the extension of the DIMCAT approach is suggested in two ways. First, a generalization of the framework to rating-scale data are incorporated and an extension to latent categories. Next, we propose a comparison of the extended DIMCAT and taxometrics along two dimensions: heterogeneous vs. homogeneous categories and smooth vs. abrupt differences between the categories. Finally, an application of both methodologies is presented for the case of depression.

Keywords


Dissertation
Temporary employment : Associations with employees' attitudes, well-being and behaviour : A test of different explanations.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2008 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zowel in onderzoek als in de praktijk is men bezorgd over mogelijke negatieve gevolgen van tijdelijke tewerkstelling (i.e. tewerkstelling van bepaalde duur) voor de werknemer. Toch wordt deze bezorgdheid vaak niet ondersteund in empirische studies: de relatie tussen tijdelijke versus vaste tewerkstelling en psychologische gevolgen (vb. arbeidstevredenheid, organisatiebetrokkenheid, levenstevredenheid, performantie en verloopintentie) is inconsistent en de resultaten van verschillende studies zijn vaak tegenstrijdig. De doelstelling in dit proefschrift is het inconsistente patroon van resultaten te verklaren. Hiertoe werden zes verklaringen geformuleerd. Ten eerste, in vorig onderzoek werd soms onvoldoende gecontroleerd voor socio-demografische, werk-gerelateerde of contextuele variabelen. Dit kan het verband tussen tijdelijke versus vaste tewerkstelling en psychologische gevolgen vertekenen. Ten tweede, eerder onderzoek geeft aan dat sommige werknemers tijdelijke tewerkstelling verkiezen boven vaste tewerkstelling. Ook de redenen die werknemers aangeven om tijdelijke tewerkstelling te aanvaarden kunnen van belang zijn. Ten derde, tijdelijk werk heeft een aantal positieve aspecten. Deze werden echter zelden opgenomen in studies rond tijdelijke tewerkstelling. Ten vierde, contracttype werd niet vaak onderzocht als een mogelijke moderator. Om hieraan tegemoet te komen formuleerde ik een theoretisch kader gebaseerd op het psychologische contract. Dit leidt tot de veronderstelling dat tijdelijke en vaste werknemers mogelijk anders reageren op bepaalde werksituaties, bijvoorbeeld, op jobonzekerheid of employability. Ten vijfde, eerder onderzoek richt zich bijna uitsluitend op de precaire situatie van tijdelijke werknemers. Het gebruik van tijdelijke werknemers kan echter ook gevolgen hebben voor vaste werknemers. Bijvoorbeeld, in organisaties met veel tijdelijke werknemers voelen vaste werknemers zich soms onzeker over het voortbestaan van hun job. Dit kan leiden tot ongunstige resultaten bij vaste in vergelijking met tijdelijke werknemers. Tenslotte, een laatste verklaring kan zijn dat de psychologische gevolgen van tijdelijke tewerkstelling zich uiten op lange termijn.Deze verklaringen werden onderzocht met vier steekproeven van Belgische werknemers uit verschillende organisaties en afdelingen. De resultaten suggereren dat verklaringen betreffende controlevariabelen, voorkeur voor tijdelijke tewerkstelling, de redenen voor het aanvaarden van tijdelijke tewerkstelling, mogelijke positieve aspecten van tijdelijk werk en de impact van tijdelijke tewerkstelling op lange termijn een beperkte bijdrage leveren in het verklaren van verschillen tussen tijdelijke en vaste werknemers. Verklaringen waarin contracttype opgenomen wordt als moderator zijn veelbelovend. De resultaten tonen voorts aan dat het gebruik van tijdelijke werknemers gerelateerd is aan gevoelens van jobonzekerheid bij vaste werknemers. Researchers and practitioners alike have expressed concerns about the consequences of temporary employment (i.e. dependent employment of limited duration) for the workers. However, the strength of their concerns is not matched by research findings. From an extensive literature review, it follows, rather unexpectedly, that results on the psychological impact of temporary versus permanent employment, for example, in terms of job satisfaction, affective organizational commitment, life satisfaction, self-rated performance or turnover intention, are inconclusive and often contradictory. The aim in the present volume is to test a number of explanations that may account for this pattern of mixed results. First, earlier research has sometimes failed to control for important background, work-related or contextual variables. This may affect the results. Second, a major thesis in temporary employment research is that all analyses should account for the workers' preferences to work temporarily or their reasons to accept temporary employment. Third, possible positive features of temporary employment are not often considered in temporary work studies, although they may balance or buffer negative aspects associated with temporary employment. Fourth, earlier research has not often included contract type as a moderator into the research design. In response, I propose a theoretical framework based on earlier psychological contract research in which I argue that temporary and permanent workers may react differently to similar work situations; for example, job insecurity and employability. Fifth, earlier research has focussed almost exclusively upon the precarious situation of temporary workers, while there may be hidden costs associated with temporary employment for permanent workers too: for example, permanent workers in organizations that employ many as compared with few temporary workers may feel insecure about their job, which, in turn, could cause unfavourable attitudes in permanent workers. Finally, another explanation could be that the outcomes associated with temporary employment are conditional upon time spent in temporary employment. Results based upon four samples with Belgian workers from divisions of up to 23 organizations show that the explanations in terms of control variables, preference for temporary employment or reasons for accepting temporary employment, possible positive aspects of temporary employment and the assumed unfavourable impact of long-term temporary employment have limited potential to advance understanding on differences between temporary and permanent workers. However, explanations that include contract type as a moderator in the research design are promising. The results also show that using temporary employment associates with feelings of insecurity in permanent workers, which presents another explanation for the inconsistent findings between temporary and permanent employment.

Keywords


Dissertation
In search of abstraction.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2007 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een klassieke kwestie in de cognitieve wetenschap is het gebruik van abstractie in categorierepresentatie. Prototype aanhangers argumenteren dat het leren van een categorie neerkomt op de abstractie van een gemiddelde van alle categorievoorbeelden. Aanhangers van de exemplaarvisie beweren dan weer dat het leren van een categorie eenvoudigweg bestaat uit het opslaan van alle individuele voorbeelden. Reeds decennialang zijn beide opvattingen de bron van een lang en soms giftig debat, waarvan het einde nog lang niet in zicht is. In het debat tussen de prototype en de exemplaar theorieën is er een duidelijke spanning tussen informativiteit en cognitieve economie. Een prototype representatie heeft aantrekkelijke economie, maar slaagt er niet in al de informatie die mensen eigenlijk gebruiken te verstrekken. Een exemplaar representatie daarentegen verstrekt gedetailleerde informatie, maar zijn gebrek aan ook maar enige economie maakt het hoogst tegenintuïtief. Om deze spanning op te lossen, stel ik het Variërende Model van de Abstractie (VMA) voor. Centraal in het VMA staat de observatie dat de categorierepresentatie die door de exemplaar- en prototypemodellen worden vooropgesteld de eindpunten zijn van een continuüm. Deze eindpunten beantwoorden aan maximale abstractie of minimale abstractie. Tussen de eindpunten kunnen diverse nieuwe mogelijke representaties worden ontwikkeld, die overeenkomen met een gedeeltelijk niveau van abstractie. Een dergelijke tussenliggende representatie brengt de tegengestelde druk van informativiteit enerzijds en economie anderzijds in evenwicht. In een eerste empirische sectie van de verhandeling (Hoofdstuk 3), gebruik ik het VMA om 30 eerder gepubliceerde data sets te analyseren. Het grootste deel van deze data sets zijn vroeger gebruikt om bewijs aan te leveren tegen het gebruik van abstractie. De resultaten verlenen steun aan het idee dat er één of andere vorm van abstractie betrokken is bij de categorierepresentatie. Ook het volgende hoofdstuk onderzoekt het gebruik van gedeeltelijke abstractie, maar terwijl Hoofdstuk 3 data over artificiële categorieën beschouwde, kijkt Hoofdstuk 4 naar semantische concepten. Beide hoofdstukken onderzoeken of abstractie wordt gebruikt. Hoofdstuk 5, daarentegen, onderzoekt wanneer abstractie wordt gebruikt. In het bijzonder wordt het VMA gebruikt om de hypothese te onderzoeken of een representatie aanvankelijk abstract is, maar meer gedetailleerd wordt naarmate het leerproces vordert. De laatste twee hoofdstukken nemen een methodologische draai. Hoofdstuk 6 beschrijft resultaten van een uitgebreide modelterugwinningsstudie, opgezet om te onderzoeken of in de analyse met het VMA in Hoofdstuk 3 toeval een rol speelde. Tot slot identificeert Hoofdstuk 7 een aantal beperkingen van de analyses met het VMA in de vorige hoofdstukken. Aan deze beperkingen wordt dan tegemoet gekomen door het VMA in een hiërarchisch Bayesiaans kader te gieten. In essentie maken alle hoofdstukken hetzelfde punt: het idee dat er bij het leren van een categorie één of andere graad van abstractie aan te pas komt schijnt haalbaar te zijn en verdient verder onderzoek. A classic issue in cognitive science is the use of abstraction in category representations. Prototype theorists argue that learning a category involves the abstraction of a summary item from all category examples. In contrast, exemplar theorists argue that learning a category simply involves storing all the individual examples. For decades, both views have been the source of a long and sometimes virulent debate, which hasn't been settled yet. In the debate between the prototype and exemplar views, there is a clear tension between informativeness and cognitive economy. A prototype representation has appealing economy, but fails to provide the information people actually use. In contrast, an exemplar representation provides detailed information, but its lack of any economy makes it highly counterintuitive. To resolve this tension, I propose the Varying Abstraction Model (VAM). At the heart of the VAM is the observation that the category representations hypothesized by the exemplar and prototype models are the endpoints of a continuum. These endpoints correspond to maximal abstraction (i.e., the prototype representation) or minimal abstraction (i.e., the exemplar representation). In between the endpoints, various new possible representations can be developed, which correspond to a partial level of abstraction. Such an intermediate representation balances the opposing pressures of informativeness and economy, providing just enough representational information to describe the category structure in a sufficiently complete way. In a first empirical section of the dissertation (Chapter 3), I use the VAM to analyze 30 previously published data sets, most of which have provided evidence against the use of abstraction in an earlier analysis. The question of interest is whether evidence for the use of abstraction can be provided when allowance is made for partial abstraction. The results provide support for the idea that some form of abstraction is involved in people's category representation. Also the next chapter explores the use of partial abstraction, but while Chapter 3 involved data of artificial category learning experiments, Chapter 4 involves semantic concepts. Both chapters investigate the question of whether abstraction is used. In contrast, Chapter 5 investigates the when of abstraction. In particular, the VAM is used to explore the hypothesis that a category representation is abstract at first, but shifts to a more detailed one as learning matures. The final two chapters take a methodological turn. Chapter 6 reports an extensive model recovery study, in order to investigate whether the VAM analysis of the 30 data sets in Chapter 3 was driven by chance. Finally, Chapter 7 identifies a number of limitations of the VAM analyses in the previous chapters. These are then addressed by casting the VAM in a hierarchical Bayesian framework, and the 30 data sets analyzed in Chapter 3 are analyzed again using this hierarchical Bayesian approach. Essentially, all chapters make the same basic claim: the idea that category learning can involve some degree of abstraction appears to be viable and to deserve continued investigation.

Keywords


Dissertation
The quality of the teacher-child relationship : antecedents and consequences for children's early psycho-social adjustment.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2007 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het aangaan van kwaliteitsvolle relaties met leerkrachten is één van de uitdagingen waar kinderen mee geconfronteerd worden op school (Birch & Ladd, 1996). Deze relaties kunnen zich positief ontwikkelen, gekenmerkt door nabijheid of eerder negatief, gekenmerkt door conflict (Pianta, Steinberg, & Rollins, 1995). Uit tal van studies bij jonge kinderen is gebleken dat conflict een risicofactor vormt voor de schoolse ontwikkeling van kinderen, terwijl nabijheid hierin een positieve rol speelt. Toch blijven binnen dit onderzoeksdomein nog een aantal vragen onbeantwoord. Ten eerste is er pas de laatste jaren expliciet aandacht gegaan naar de kwaliteit van de relatie met de leerkracht als mogelijke buffer voor kinderen die om allerlei redenen een risico lopen op schoolse moeilijkheden (bijv. Pianta, Hamre, & Stuhlman, 2003). Een tweede belangrijke vraag is de vraag naar de determinanten van de kwaliteit van vroege leerkracht-leerlingrelaties (Yoon, 2002). Het meeste onderzoek hieromtrent richt zich op kenmerken van het kind als mogelijke predictoren van de relatie, hoewel de klas en voornamelijk de leerkracht ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit van relatievorming met jonge kinderen (bijv., Meehan, Hughes, & Cavell, 2003; Pianta et al., 2003). Met onze studie in de derde kleuterklas (N = 237) hebben wij getracht deze twee vragen verder te beantwoorden. Ten eerste werd de mogelijke protectieve rol van de kwaliteit van vroege leerkracht-leerlingrelaties geëvalueerd voor kinderen die een risico lopen op aanpassingsmoeilijkheden op school ten gevolge van hun temperament of onveilige gehechtheidsrelatie met hun moeder. Specifieke aandacht ging naar het belang van positieve relaties voor de psycho-sociale aanpassing van deze kinderen, met name voor hun niveau van externalizerend gedrag in de klas en voor hun zelfbeeld. Ten tweede werden de mogelijke determinanten van de kwaliteit van vroege leerkracht-kindrelaties nader onderzocht. Hierbij werd niet alleen aandacht geschonken aan kindfactoren (bijv. temperament van het kind, gehechtheidsrelatie met moeder, gedrag van het kind in de klas), maar ook aan de gedragsstijl van de leerkracht en klassamenstelling als mogelijke voorspellers van vroege leerkracht-kindrelaties. Gebaseerd op ideeën uit de Gehechtheids- en de ZelfDeterminatieTheorie onderscheidden we emotionele ondersteuning, autonomie-ondersteuning, betrokkenheid en structuur (inclusief gedragsregulatie) als relevante aspecten van leerkrachtstijl. Klassamenstelling werd gedefinieerd als het gemiddelde niveau van internalizerend en externalizerend gedrag van alle kinderen van de klas. Specifieke aandacht ging naar de mogelijke interacties tussen kind- en klaskenmerken in de voorspelling van relatiekwaliteit. Wat betreft de eerste onderzoeksvraag hebben de resultaten aangetoond dat kwaliteitsvolle leerkracht-kindrelaties risicogroepen van leerlingen met een ‘moeilijk’ temperament of onveilige gehechtheid aan hun moeder kunnen beschermen tegen externalizerend probleemgedrag en een negatief zelfbeeld. Daarenboven werden gelijkaardige protectieve effecten gevonden van structuur en autonomie-ondersteuning door de leerkracht voor kinderen die een risico lopen op externalizerende moeilijkheden ten gevolge van hun temperament. In het licht van de tweede onderzoeksvraag werd vooreerst gevonden dat meer structuur van de leerkracht een positief effect heeft op de kwaliteit van vroege relaties met leerlingen. Bovendien kan veel structuur door de leerkracht kinderen met een moeilijk temperament ook beschermen tegen minder kwaliteitsvolle relaties. Ten tweede vonden we dat emotionele ondersteuning door de leerkracht het verschil kan maken voor bepaalde risicogroepen van leerlingen. Emotionele ondersteuning kan onveilig gehechte kinderen of kinderen met onaangepast klasgedrag beschermen tegen minder kwaliteitsvolle relaties met de leerkracht. Ten slotte vonden we dat een negatieve klassamenstelling (in termen van gedragsmatige aanpassing) een risicofactor vormt voor het ontwikkelen van kwaliteitsvolle relaties met de leerkracht, voornamelijk voor kinderen met externalizerend gedrag. Concluderend kunnen we stellen dat (relationele) aspecten van de klasomgeving een belangrijke rol spelen bij de psycho-sociale aanpassing van derde kleuters (inclusief de kwaliteit van hun relatie met de leerkracht), en in het bijzonder voor risicogroepen van leerlingen. Door het nastreven van een optimale kwaliteit van de klasomgeving kunnen schoolpsychologen en pedagogen (samen met de leerkrachten) bijgevolg niet enkel de psycho-sociale ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren, maar kunnen zij mogelijk op dit vlak voornamelijk de kloof dichten tussen risicogroepen en risicoloze groepen van kinderen. When children attempt to adjust to new school environments they face many challenges, one of them consisting of negotiating the complexities of interpersonal relationships with their teachers (Birch & Ladd, 1996). Those (early) teacher-child relationships can develop positively, being characterized by closeness or rather negatively, being characterized by conflict (Pianta, Steinberg, & Rollins, 1995). In the past decades, in several studies with young children, conflict was found to operate as a risk factor for children’s early school adjustment, whereas closeness was found to support this adjustment. However, some important questions concerning this topic remain rather poorly investigated. First, only recently, research attention has gone to the quality of the teacher-child relationship as a source of resilience for children at risk for poorer school adjustment (e.g., Pianta, Hamre, & Stuhlman, 2003). Second, since teacher-child relationships have proven to be important in the prediction of early school adjustment, investigations into what determines the quality of those relationships are of great importance (Yoon, 2002). Quite some research has already been done on this topic, yet the focus has primarily been on child characteristics as possible antecedents of early teacher-child relationship quality. However, the class and particularly the teacher also can make a major contribution to the quality of the teacher-child relationship (e.g., Meehan, Hughes, & Cavell, 2003; Pianta et al., 2003). In our study in kindergarten (N = 237), we tried to fill both gaps. First, we evaluated the possible protective effect of the quality of teacher-child relationships for children at risk for early school adjustment difficulties, due to specific temperamental dispositions or insecure attachment to their mother. As outcome variables, we included aspects of children’s psycho-social adjustment in particular, that is, classroom (externalizing) behavior problems and self-concept. Second, we focused on the antecedents of early teacher-child relationships, not only attending child characteristics (i.e., the child’s temperament, attachment to mother and classroom behavior), but also giving special attention to aspects of the classroom climate, that is, teachers’ behavioral style and classroom composition, as possible precursors of the quality of early teacher-child relationships. Based on ideas from Attachment Theory and Self Determination Theory, we included emotional support, autonomy support, involvement and structure (including behavior management) as relevant dimensions of teachers’ behavioral style. Classroom composition was defined as the average level of internalizing and externalizing behavior of all children in the classroom. Additionally, special attention was given to the possible interactions between child and classroom features in the prediction of relationship quality. Concerning the first research goal, results showed high quality teacher-child relationships, characterized by high closeness or low conflict, to protect children at risk due to their reactive temperament or insecure attachment to their mother against externalizing behavior problems and/or negative self-evaluations. Additionally, we also found similar buffering effects of teacher structure and autonomy support for children at risk for externalizing behavior problems due to their reactive temperament. With regard to the second research goal, we first found a general positive impact of teacher structure on the quality of early teacher-child relationships. Moreover, teacher structure can protect highly reactive children against less qualitative teacher-child relationships. Second, although we did not detect a general effect of emotional support on dyadic relationship quality, this aspect of teachers’ behavioral style seems to make a difference for some at risk groups of children. Emotional support can protect insecurely attached and less adaptively behaving children against less qualitative teacher-child relationships. Third, a bad classroom composition (in terms of behavior adjustment) was found to jeopardize the quality of dyadic relationships, especially for children with externalizing behavior problems. In conclusion, we found (relational) aspects of the classroom environment to have a significant influence on children’s psycho-social adjustment in kindergarten (including the quality of their relationships with teachers), especially for groups of at risk children. For practice, this implies that we should try to enhance the quality of the classroom environment. By doing so, school psychologists and other practitioners (along with the teachers) may not (only) foster children’s adjustment in general, but possibly particularly reduce the gap in the level of psycho-social adjustment between high- and low-risk children. Kwaliteitsvolle leerkracht-kindrelaties en leerkrachtgedragingen als context voor de psycho-sociale ontwikkeling van derde kleuters. Het aangaan van kwaliteitsvolle relaties met leerkrachten is één van de uitdagingen waar kinderen elk jaar mee geconfronteerd worden op school. Deze relaties kunnen zich zowel positief als negatief ontwikkelen. Positieve relaties worden bijvoorbeeld gekenmerkt door nabijheid en warmte tussen de leerkracht en de leerling, terwijl negatieve relaties onder meer worden gekenmerkt door conflict tussen beiden. Er is al heel wat onderzoek gedaan naar de samenhang tussen de kwaliteit van leerkracht-leerlingrelaties en aanpassing van kinderen op school. Daaruit blijkt dat conflict een risico vormt voor de schoolse ontwikkeling van kinderen, terwijl nabijheid hierin een positieve rol speelt. Het belang van kwaliteitsvolle relaties met leerkrachten is evident. Toch blijven binnen dit onderzoeksdomein nog een aantal vragen onbeantwoord. Ten eerste is er pas de laatste jaren ook aandacht gegaan naar de kwaliteit van de relatie met de leerkracht als mogelijke buffer voor kinderen die om allerlei redenen een risico lopen op schoolse moeilijkheden. Een tweede belangrijke vraag is wat nu de kwaliteit van vroege leerkracht-leerlingrelaties bepaalt. Het meeste onderzoek richt zich op kenmerken van het kind die de relatie zouden bepalen. Maar er is nog maar weinig aandacht besteed aan het belang van leerkrachtgedrag voor relatievorming met jonge kinderen. Evelien Buyse probeerde in haar doctoraatsonderzoek door een grondige studie in de derde kleuterklas (237 kleuters, verspreid over 36 klassen) een antwoord te vinden op die twee vragen. Eerst evalueerde ze de mogelijke beschermende rol van de kwaliteit van vroege leerkracht-leerlingrelaties voor kinderen die een risico lopen op aanpassingsmoeilijkheden op school door hun temperament of door onveilige gehechtheid aan hun moeder. Specifieke aandacht ging naar het belang van positieve relaties voor de psycho-sociale aanpassing van deze risicogroepen van kinderen, met name, voor hun niveau van probleemgedrag in de klas en voor hun zelfbeeld. Daarnaast onderzocht Evelien wat nu de kwaliteit van vroege leerkracht-kindrelaties bepaalt. Hierbij werd niet alleen aandacht geschonken aan kindfactoren (bijv. temperament van het kind, gehechtheid aan de moeder, gedrag van het kind in de klas), maar ook aan aspecten van leerkrachtgedrag die mogelijk een invloed hebben op de kwaliteit van vroege leerkracht-kindrelaties. Vooreerst hebben de resultaten aangetoond dat kwaliteitsvolle relaties tussen leerkrachten en leerlingen kinderen met een ‘moeilijk’ temperament of onveilige gehechtheid aan hun moeder kunnen beschermen tegen probleemgedrag in de klas en een negatief zelfbeeld. Verder werd ook gevonden dat meer structuur van de leerkracht een positief effect heeft op de kwaliteit van vroege relaties met de leerlingen. Bovendien kan veel structuur door de leerkracht kinderen met een moeilijk temperament ook beschermen tegen minder kwaliteitsvolle relaties. Ten slotte ontdekte Evelien ook dat emotionele ondersteuning door de leerkracht het verschil kan maken voor bepaalde risicogroepen van leerlingen. Emotionele ondersteuning kan onveilig gehechte kinderen of kinderen met onaangepast klasgedrag beschermen tegen minder kwaliteitsvolle relaties met de leerkracht. Evelien Buyse concludeert dat (relationele) aspecten van de klasomgeving een belangrijke rol spelen bij de psycho-sociale aanpassing van derde kleuters (inclusief de kwaliteit van hun relatie met de leerkracht), vooral voor risicogroepen van leerlingen. Samen met de leerkrachten kunnen schoolpsychologen en pedagogen dus de psycho-sociale ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren door een optimale kwaliteit van de klasomgeving na te streven. Hierdoor kunnen ze mogelijk vooral de kloof dichten tussen risicogroepen en risicoloze groepen van kinderen, wat betreft hun psycho-sociale aanpassing.

Keywords


Dissertation
Similarity structures and categorization in natural language.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2007 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Fundamenteel aan menselijk denken in natuurlijke taal, is het indelen van stimuli in categorieën. Sinds de jaren ‘70 is de dominante onderzoekstraditie op de notie van gelijkenis gebaseerd. Het leren van en de interne structuur van categorieën kan men in die traditie samenvatten als volgt: een item is een beter of sterker lid van een categorie naargelang het meer gelijkenissen heeft met deze categorie en minder met andere, rivaliserende categorieën In een eerste deel (Chapter 2) onderzochten we of het tweede luik van dit statement, “minder met rivaliserende categorieën”, klopt. We onderzochten dit voor fruit/groenten, artefacten en dieren. Reactietijden bij een taak met gedwongen categorisatie in een van twee contrastcategorieën werden voorspeld op basis van de (gerate) typicaliteit van de stimuli voor de doelcategorie en typicaliteit voor de contrastcategorie. Alleen voor de dierenparen vonden we het voorspelde effect. Voor de andere paren was er alleen een significant effect van de eigen categorie. Bovendien waren de (niet significante) effecten steeds in de tegengestelde richting van het voorspelde effect. Daarom werd onze aandacht getrokken door een studie van Smits et al. (2002). Zij gebruikten een zeer succesvol en meer realistisch model, het Generalized Context Model (GCM), om de categorisatieproporties van foto’s van fruit en groenten te verklaren. Het model bleek superieur aan een aantal bekende alternatieven uit de literatuur. We wensten een belangrijke assumptie van het model te testen: de formalisatie van gelijkenis tussen stimuli in laag-dimensionele ruimten (MDS). Hiertoe heranalyseerden we de fruit-en groentendata. We verzamelden ook een nieuwe zeer uitgebreide set van foto’s van de categorieën carnivoren en herbivoren. De data van beide sets konden verdeeld worden in bekende en volledig nieuwe stimuli. We stelden de hypothese dat additieve clustering (sets van discrete overlappende kenmerken) een betere voorstelling was dan MDS voor bekende stimuli die reeds conceptueel geladen zijn, terwijl voor de foto’s van nieuwe stimuli werd verwacht dat zij beter gemodelleerd worden o.b.v. een aantal saliënte visuele dimensies. Om redenen van volledigheid deden we dezelfde analyse met het Prototypemodel, de theoretische tegenhanger van het GCM. Onze assumpties wereden bevestigd onafhankelijk van het model en voor beide datasets. (Chapter 3) De bovengenoemde tegenstelling tussen GCM en Prototypemodel is van groot belang voor de categorisatie van nieuwe stimuli. Daarom ontwikkelden we een model dat beiden als extremum omvat. In dit model, het K-means Varying Abstraction Model, kan bij het aanbieden van een nieuwe stimulus, in het geheugen elke reeds eerder opgeslagen stimulus geactiveerd worden (cf. GCM). Maar evengoed kunnen gelijkende opgeslagen stimuli “mergen” tot een gemiddelde centroïde volgens de principes van ongesuperviseerd leren, waarbij in het andere extreme geval alle opgeslagen stimuli tot één centroide mergen (het categorie-prototype). Dit werd geformaliseerd als K-means clustering binnen het geometrische (MDS) framework, wat zoals uit de vorige studie bleek de juiste benadering voor nieuwe stimuli is. Het model werd toegepast op de twee sets met natuurlijke concepten. Er bleek inderdaad een systematisch en gradueel verband te zijn tussen fit en aantal clusters (en singletons), waarbij steeds een veel lager aantal clusters dan het exemplaarmodel werd weerhouden. Het optimale aantal clusters (en singletons) was bovendien steeds intuitief zinvol en duidelijk gevarieerd ngl. de mate van heterogeniteit van de categorie. (Chapter 4) We concludeerden dat het nieuwe model, waarbij nieuwe stimuli (in een geometrisch kader) worden gecategoriseerd o.b.v. de geheugenactivatie van een variabel aantal, ongesuperviseerd tot stand gekomen referentieobjecten, een belangrijke verbetering is die met de drie eerder vernoemde basisvragen die dit doctoraat motiveerden rekening houdt. Chapter 1: General Introduction People have a tendency do a certain operation on almost any object, word or concept they encounter. They categorize it. This at first sight simple action may very well be at the core of human mental performance, allowing us to make functional divisions in the real world, and it potentially makes information more accessible by parsimony. As simple as it may look however, philosophers have been trying to describe the subject for thousands of years though (Komatsu, 1992). Since the seventies, an approach emerged that viewed category formation as a process not so much guided by rules or definitions as was previously the case, but rather by similarity. (Komatsu, 1992; Rosch & Mervis, 1975). Categories were no more seen as all or none entities, but as having fuzzy boundaries and graded membership. Apart from all model specifics, the general idea that permeates this tradition is that an item (whatever that may be in concreto) is a stronger member of a category when it is highly similar to other category members and, inversely, a less strong member when it is highly similar to members of other categories. It is similarity that is assumed to guide and cause this category formation. In this view the category an item is assigned to, and how strongly it is associated with it, is something that is guided by a process where this item is compared with already stored information about the category(ies) in question. The focus of this dissertation is on three main questions that always pop up in this kind of research (but are often gracefully ignored) . The first question is: when it comes to categorizing things in the world, do people base themselves on information from the category that is being focused on, or also on information coming from potential “rival” categories called contrast categories. This is addressed in chapter 2. The second question is how exactly similarity, as mentioned the focal issue in this tradition of research, should be formalized in a model. Two major approaches exist in the literature, one based on a representation of stimuli in low-dimensional spaces and one on a representation in terms of sets of features. We show which approach is best where as a function of category mastery (or in other words, knowledge of the stimuli) in chapter 3. Finally, one may ask: similarity to what? We take a further look at exactly what is activated in memory to “compute” similarity with in the first place, in chapter 4. Based on our conclusions on these three issues we conclude that the new categorization model (proposed in chapter 4) formalizes the categorization of novel stimuli into existing categories in a promising way that avoids the potential pitfalls discussed in the previous chapters. It is worth noting that this introduction was written primarily for the reader who is less familiar with the domain. Much emphasis was given on the research “chronology”. Formal issues are all described very explicitly in the chapters themselves. Chapter 2: Determinants of Speeded Categorization in Natural Concepts In Chapter two we address the influence of information originating from a target category and information from a contrast category, on the speeded categorization of natural language concepts. It has long been held that the speed with which a presented item, say for example apple, is placed in its respective category (target category), say fruit, is dependent on certain information that is present in the category in question. This “information” is seen, in most traditional categorization research (e.g. Rosch, 1975; Nosofsky, 1986), as some measure of association (or similarity) towards the category in question. Additionally, there are also rival categories that could be taken into account when one categorizes an item. In the case of apples, the category vegetables is very related, and information from that category may very well be incorporated in a category decision. Earlier research (Verbeemen et al., 2001) had indicated that when reaction time in a speeded categorization task, with a forced choice between two contrasting categories, was predicted using predictors from both the contrast and the target category, only the latter gave a significant contribution. In Chapter 2 we tried to improve our methodology by using another measure of association. Rather than the derived “best exemplars” or “best features” measures that were used by Verbeemen et al. (2001; see their paper for more detail on these measures), we opted to choose rated typicality instead. This was done because the original measures may have been flawed, in the sense that they captured only partial (the most retrievable) information. It was hypothesized that directly rated typicality might give a more overall picture of category-association (or similarity towards a category). In a first experiment we reanalyzed the data from Verbeemen et al. (2001), where typicality towards the target and typicality towards the contrast category were now used as predictors for Reaction Times in a multiple regression analysis. This was done for the contrast-category pairs fruit-vegetables; sports-hobbies; and kitchen utensils-tools. As was the case in Verbeemen et al., predictors originating from the target category contributed significantly to the prediction of Reaction Times. Typicality towards the correct (target) category was always inversely related with RT, so items that are typical for their category are also categorized faster. However, typicality towards the rivaling, related contrast category was not significantly positively related with RT: there was no significant effect at all, and often the relation with RT is negative, suggesting that items that share more with rival categories are in fact sometimes categorized faster (though not significantly) in their correct categories. In a second experiment, we applied the same methodology to animal categories. We used the pairs fish-mammals; fish-birds; and birds-mammals. Contrary to the fruits and vegetables and artifacts from experiment 1, predictors from both target and contrast categories contributed significantly to the prediction of RT. All predictions were furthermore in the hypothesized directions. A number of explanations were suggested for this discrepancy. First, it was suggested that there may be a need for category overlap to have a contrast effect. This is not the case as artifact categories have the most overlap, but no contrast effect. Secondly, categories may need to have overlapping features. This is certainly the case in the categories with a significant contrast effect, but it does not exclude the fact that other categories may also have had feature overlap. A final hypothesis stated that the effects of a contrast category may disappear when a category becomes better known (well-mastered). It may indeed have been the case that our verbal presentation of very well-known category items was responsible for this, and animal domains are in general less well-known than fruits and vegetables or artifacts. The question then remains why there is a tendency for contrast-category predictors in the latter case to have a sign opposite to the hypothesized direction. The approach using multiple regression is limited in two ways regarding this: first, it theoretically assumes an inverse relationship between a “measure of similarity towards the contrast category” and a criterion determining category membership. The fact that an apple is more similar to a green pepper than a kumquat is to a window-nasty shows this assumption is problematic. If you think of similarity as, e.g., the inverse of “distance” , then you could imagine the stimuli of two categories being on, for example, a two-dimensional plane. All you would then see is a “spread” of two categories. Some items will be surrounded by a lot of items from their target category, some will not. Some will be surrounded by a lot of items from their contrast category, some will not. The hypothesized effect of a contrast category above relies on the assumption that the more typical members of one category are (close to each other and) the furthest away from the typical members of the other category, in this hypothetical space. Much more complex category structures than that are possible, so this appears to be an idealized version of what could happen. Second, this approach formally assumes a linear relation with distance, so an item twice as far away carries half the impact in any rough similarity measure. When in reality this similarity is not linearly but in fact, for example, negative-exponentially related to distance, then the decay would be faster as a function of distance than using a linear function. When using a linear model to fit this, it may very well fail to capture significance. The study in chapter 2 turned our attention to a model that incorporates the idea of similarity as a nonlinear function of distance. The Generalized Context Model (Nosofsky, 1986), arguably the most successful categorization model in history, incorporates the idea of similarity as an exponential decay function of distance. Results such as in chapter 2 can be easily explained in this framework: For an item to be categorized faster than another category member, it is not imperative that it is less close to contrast-category members. As long as it is relatively closer to other members of its own category, this may still outweigh the effects of closeness to contrast category members. If items that are categorized more easily are also relatively less close to contrast-category members, than this results from the distribution of these stimuli in space; it is not implied by higher categorization proportions or faster reaction times that this should be so. Furthermore, when trying to explain how people learn to put new items into a category, one needs to assume at least some influence of alternative candidate categories. An example of an application to natural language is a study by Smits et al. (2002) who fitted the categorization of fruits and vegetables. The GCM fitted the data clearly better than a number of competing models they tested. Notably, even well-known stimuli were not generally classified with a probability of 1, so this variation suggests that at least some information of the contrasting categories was used. We therefore chose to adopt the GCM as a general framework to build on. Simply applying the model to as much datasets as possible would give little new insight, except that the model, which had previously been used mostly in artificial lab settings, can also fit natural language data, and this was of course already shown by Smits & al. Rather, we were struck by a few model assumptions that are not evident at best, and problematic for natural language concepts to say the least. The first one, the formal choice of a similarity structure in terms of a low-dimensional space as is generally implied by the GCM, is described in chapter 3. The second problem refers to the “objects” of similarity: what is an item compared to in terms of similarity (e.g., all previously stored category members? Some abstract prototype? Or something more in between?). We will describe this in chapter 4. Chapter 3. Continua or Clusters: a comparison of similarity structure in Natural Language Categorization. As mentioned, one of the most successful models in the history of categorization research was the Generalized Context Model. It is based on Luce’s choice rule (Luce, 1959) and models the probability that a particular stimulus is categorized in a particular category. The most general description of this probability is “the similarity towards a certain category divided by the sum of the similarities towards all competing categories”. It is very often applied in a situation with two categories and is therefore very suited to study the categorization of contrast categories. The model expresses this “similarity” as the sum of similarities towards all category members. An individual similarity is computed as an exponential decay function of distance, thus lying between 0 and 1. It is clear that the notion “distance” is central here. The model as it is used here in fact uses coordinates from a multidimensional scaling solution (e.g., Borg & Groenen, 1997; Takane et al., 1977) to compute these distances. This has the extra advantage that, when fitted, the model can be allowed to choose optimal weights for the dimensions of the MDS solution, thus allowing for some dimensions to be more or less important during categorization, corresponding to the idea that the importance of a dimension during categorization need not be identical to its weight during a similarity judgment. Though the use of MDS is a general practice, there are reasons in the literature to assume that it may not be the correct approach to formally describe similarity in natural language categories. A study by Pruzansky, Tversky and Carroll (1982) showed for example that pairwise similarities between conceptual stimuli were better represented by additive trees, whereas visual stimuli were better represented by multidimensional scaling solutions. Tversky (1977) also describes several properties of natural language that can not be represented through MDS, most notably violations

Keywords


Dissertation
Processing of contour information in shape perception and object recognition : explorations of mid-and high-level representations.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2008 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit doctoraatsproefschrift rapporteer ik vier studies over de onbewuste groeperings- en matchingprocessen die leiden tot visuele objectherkenning. Traditioneel neemt men aan dat deze processen respectievelijk berusten op “mid-” en “high-level” representaties. Tijdens de laatste decennia heeft er zich echter een grote verandering voorgedaan in de theorieën over hoe de hersenen visuele informatie over objecten verwerken om ze te kunnen herkennen. Hoofdstuk één geeft een korte inleiding tot het probleem van objectherkenning en een overzicht van de inhoud van de volgende hoofdstukken. De initiële vraag die leidde tot de in hoofdstuk twee en drie beschreven experimenten, was de volgende: “Waarom vonden sommige, dertig jaar geleden gepubliceerde studies over het belang van bepaalde contourfragmenten voor objectherkenning, een voordeel voor gekromde fragmenten, terwijl andere een voordeel vonden voor rechte fragmenten?” Deze studies gebruikten typisch lijntekeningen van objecten als stimuli en pasten bepaalde beeldmanipulaties toe zoals contourdeletie. In hoofdstuk twee presenteer ik de resultaten van drie gedragsexperimenten waarin we een grote set van objectomtrekken fragmenteerden, de kromming en de lengte van de fragmenten onafhankelijk manipuleerden, en maten hoe goed de objecten konden geïdentificeerd worden op het basisniveau van categorisatie. De resultaten suggereerden dat complexe omtrekken beter konden geïdentificeerd worden op basis van de rechte fragmenten, terwijl meer eenvoudige omtrekken een voordeel hadden bij gekromde fragmenten. Op basis van deze resultaten en meer recente bevindingen in verband met herkenning op basis van contouren, namen we aan dat complexe omtrekken een voordeel hebben aan rechte fragmenten tijdens vroege groeperingsprocessen, terwijl eenvoudigere omtrekken een voordeel hebben aan kromme fragmenten tijdens latere matchingprocessen. Deze hypothese over een interactie tussen fragmentkromming en tijd, werd getest in een volgend experiment zoals beschreven in hoofdstuk drie. Door kort gemaskeerde en gefragmenteerde objectomtrekken aan te bieden in opeenvolgende trials tot herkenning optreedt, waren we in staat data te verzamelen die consistent zijn met de voorgestelde hypothese. Door ook de informatie in de stimuli te meten (b.v. symmetrie, fragmentkromming, omtrekcomplexiteit, opvallendheid van de delen, collineariteit, enz.), konden we de techniek van “survival analyse” toepassen om te zien of en wanneer deze variabelen het moment van herkenning beïnvloeden. De resultaten van dit onderzoek integreren verschillende onderzoekslijnen, stellen een oplossing voor voor het dertig jaar oude probleem over de rol van rechte en kromme contoursegmenten, en bieden andere – mijn inziens meer plausibele – interpretaties van meer recente bevindingen over de verwerking van contourinformatie in objectherkenning. Voor hoofdstukken vier en vijf was de algemene aanvangsvraag: “Hoe worden objecten gerepresenteerd, gecategoriseerd en geïdentificeerd door het visuele systeem?” Intacte omtrekken van objecten van natuurlijke en artificiële categorieën werden gebruikt, samen met een vervormingsprogramma om de perceptuele gelijkheid tussen (vervormde) exemplaren van dezelfde categorie te kunnen manipuleren. In hoofdstuk vier worden drie gedragsexperimenten besproken die de predicties van een recente “alignment”-theorie over herkenning en categorisatie testen. Het patroon van resultaten van deze drie experimenten was niet consistent met een aligniëringsvisie op herkenning en categorisatie, maar kon verklaard worden door de nu populaire op exemplaren gebaseerde visie op herkenning en categorisatie. In hoofdstuk vijf worden twee “event-related functional magnetic resonance imaging” experimenten besproken waarin de neurale representatie van objecten in de menselijke occipitotemporale cortex werd onderzocht. De resultaten suggereerden een fijne gevoeligheid voor kleine exemplaarvervormingen maar enkel voor natuurlijke objectcategorieën. Deze resultaten suggereren dat de omtrek van natuurlijke en artificiële objecten anders behandeld worden door het visuele systeem, en wijzen op het feit dat perceptueel leren een belangrijke factor is bij het vormen van objectrepresentaties. In hoofdstuk zes tenslotte, bespreek ik kort hoe de resultaten van dit onderzoek consistent zijn met recente veranderingen in de perceptie van hoe de hersenen visuele informatie van objecten verwerken om ze te herkennen. This thesis reports four studies of the unconscious grouping and matching processes that lead to visual object recognition, which traditionally are believed to rely on mid- and high-level representations, respectively. During the last decades, however, there has been a major change in the theoretical view on how the brain processes visual information about objects in order to recognize them. Chapter one provides a short introduction to the problem of object recognition and an overview of the contents of the other chapters. The starting question that led to the experiments described in chapter two and three, was the following: "Why did some studies, published 30 years ago, about the importance of certain contour fragments for object identification, find an advantage for curved fragments, while others found an advantage for straight fragments?" These studies typically used line-drawings of objects as stimuli and applied certain image manipulations such as contour deletion. In chapter two, I present the results of three behavioral experiments, in which we fragmented a large set of object outlines, manipulated fragment curvature and fragment length independently, and measured how well the objects could be identified at the basic level of categorization. The results suggested that complex outlines were better identified from straight fragments while more simple outlines benefitted from curved fragments. Based on these results and more recent findings regarding contour-based recognition, we hypothesized that complex outlines benefit from straight fragments during early grouping processes, while simple outlines benefit from curved fragments during later matching processes. This hypothesis about an interaction between fragment curvature and time, was tested in a subsequent experiment as described in chapter three. By presenting masked fragmented object outlines for a short duration during consecutive trials until recognition occurs, we were able to collect data that are consistent with the proposed hypothesis. By also measuring the information in the stimuli (e.g., presence of symmetry, fragment curvature, outline complexity, part salience, gap length, collinearity, etc.) we could apply a technique called survival analyis to study when and whether these variables influence the time of recognition. The results of this research integrates different lines of research, propose a solution for the 30-year old problem about the role of straight versus curved contour segments, and offers other – in my opinion more plausible - interpretations for more recent findings about the processing of object contours. For chapters four and five, the general starting question was: "How are objects represented, categorized, and identified by the visual system?" Complete object outlines from natural and artefactual categories were used together with morphing software to be able to manipulate the perceptual similarity between (morphed) exemplars of the same category. Chapter four presents three behavioral experiments that test the predictions of a recent alignment theory of recognition and categorization. The pattern of results in these experiments was not consistent with an alignment account of recognition and categorization, but it could be explained by currently popular exemplar-based accounts of recognition and categorization. Chapter five presents two event-related functional magnetic resonance adaptation experiments that studied the neural representation of non-face objects in human occipitotemporal cortex. The results suggested a narrow tuning in object-selective cortex for the shape of exemplar outlines but only for natural object categories. These imaging results suggest that the outlines of natural and artefactual objects are treated differently by the visual system, and point to the fact that perceptual learning is an important factor in shaping object representations. Finally, in chapter six I briefly discuss how the results from the current research are consistent with recent changes in the perception of how the brain processes visual information about objects in order to recognize them. De bewuste perceptie en herkenning van objecten is het resultaat van verschillende onbewuste processen die een bepaalde hoeveelheid tijd vragen. Alle theorieën over objectherkenning maken een onderscheid tussen groeperings- en ‘matching’-processen. Groeperingsprocessen zijn nodig om bepaalde structuren in de visuele input te detecteren (bijvoorbeeld geörienteerde lijnstukjes, kromming, delen van een object, en volledige objecten), terwijl matchingprocessen nodig zijn om contact te maken met informatie in het geheugen over de vorm, betekenis, en naam van het object. Tijdens de laatste decennia heeft er zich een grote verandering voorgedaan in de theorieën over hoe de hersenen visuele informatie over objecten verwerken om ze te kunnen herkennen. Oudere theorieën nemen aan dat de informatie in de input serieel verwerkt wordt en dat er een interne, drie-dimensionele reconstructie van het object wordt gemaakt, dat vervolgens kan vergeleken worden met een gelijkaardig drie-dimensioneel model in het geheugen (eerst groepering, dan matching). Meer recente objectherkenningstheorieën suggereren echter dat het herkennen van objecten een meer actief en dynamisch proces is waarbij snel beschikbare informatie de groeperingsprocessen kan beïnvloeden via zogenaamde feedback-processen (groepering en matching wisselen elkaar af). In dit doctoraatsproefschrift rapporteer ik vier studies over deze onbewuste groeperings- en matchingprocessen die leiden tot visuele objectherkenning. De initiële vraag die leidde tot de eerste twee studies (beschreven in hoofdstuk 2 en 3), was de volgende: “Waarom vonden sommige, dertig jaar geleden gepubliceerde studies over het belang van bepaalde contourfragmenten voor objectherkenning, een voordeel voor gekromde fragmenten, terwijl andere een voordeel vonden voor rechte fragmenten?” Deze studies gebruikten typisch lijntekeningen van objecten als stimuli en pasten bepaalde beeldmanipulaties toe zoals contourdeletie. De resultaten van mijn experimenteel onderzoek met gelijkaardige stimuli en beeldmanipulaties, suggereren een oplossing voor het dertig jaar oude probleem van de rol van rechte en kromme contoursegmenten, passen netjes in de nieuwe dynamische visie op objectherkenning, en bieden andere – mijn inziens meer plausibele – interpretaties van meer recente bevindingen over de verwerking van contourinformatie. In de twee andere studies gebruik ik intacte omtrekken van objecten van natuurlijke en artificiële categorieën, en een vervormingsprogramma om de perceptuele gelijkheid tussen (vervormde) exemplaren van dezelfde categorie te kunnen manipuleren. De resultaten van deze studies zijn consistent met moderne objectherkenningstheorieën waarbij herkenning gebeurd op basis van opgeslagen informatie over reeds geziene en gelijkaardige objecten, en niet met theorieën die gebruik maken van een aligniëringsproces tussen het gereconstrueerde input object en een opgeslagen model.

Keywords


Dissertation
Detecting heterogeneity in logistic regression models.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2007 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The aim of my dissertation research is to examine possible methods for indicating sources of individual differences in binary test data. The data to concentrate on in the dissertation are binary person by item data sets of a size that is not very large in terms of persons and items, which is rather common in psychology, in contrast with educational sciences. The research is restricted to binary data, because in many psychological domains when tests are used, and also in experiments, this type of outcome is rather common. The sources of individual differences are studied in association with item covariates. Item covariates are features of the items that may have an  effect on the success rate. For example, in a test with a design (Embretson, 1985), these features are varied as in an experiment, and can be considered as factors in an experimental design. In other cases, the item covariates are hidden and often are obtained from judgments of the items by experts. The effect of covariates can differ from person to person. For example, a negation tends to make the item more difficult, but perhaps the size of this effect is not equal for all persons. The term heterogeneity is used here for individual differences in the effect of the item covariates. Heterogeneity implies sources of variation beyond the fixed effects of the items and their covariates. Person-based heterogeneity implies individual differences which play a major role in psychological research, where predictions are made about achievement, psychiatric problems, etc. Individual differences are especially important in the educational context, in personality, work and social psychology. For prediction as well as for explanation, individual differences are highly relevant. In order to approach heterogeneity, a random effects concept will be used, meaning that the individual differences are considered to stem from an underlying distribution, which will always be the normal distribution in this dissertation when data are generated for a simulation study. The detection and modeling of random effects may lead to a better understanding of data through a more appropriate modeling, and the possibility to link the individual differences to external variables. For the purpose of modeling, the Item Response Theory (IRT) framework provides a wide variety of models that can be applied. Especially relevant a model formulation for binary data with item covariates linked to random effects is offered by the Random Weights Linear Logistic Test Model (RWLLTM; Rijmen & De Boeck, 2002). The detection approach suggested in the title means that not a hypothesis-testing approach is followed in this dissertation, concentrated on testing a predefined set of heterogeneity sources. The reasons for this kind of detection approach can be theoretical, because even when one is not really interested in these sources of heterogeneity, one would still want to take them into account to avoid misspecifications and distortion effects on some crucial estimates. The reasons can be also practical, for example, if there are many potential sources, and one wants to include only those that make a chance to be substantial. Finally, the reasons can be also of a general explorative kind. In the studies described in the four chapters, different diagnostic procedures are investigated for the detection of heterogeneity linked to latent or manifest item covariates. As explained earlier, the item covariates do not need to be apriori features of the items, they can, for example, also stem from an aposteriori judgment of items by experts. The aim of the dissertation is related to detecting multidimensionality and detecting local item dependence. Therefore, the concept of multidimensionality and local item dependence provide alternative approaches to the research problem of the dissertation.

Keywords


Dissertation
Selection mechanisms in visual word recognition.
Authors: --- --- --- ---
Year: 2008 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Dyspnea and anxiety : an inquiry into their relationship.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2007 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by