Narrow your search

Library

KU Leuven (336)


Resource type

dissertation (336)


Language

Dutch (237)

English (99)


Year
From To Submit

2024 (3)

2023 (56)

2022 (33)

2021 (40)

2020 (52)

More...
Listing 1 - 10 of 336 << page
of 34
>>
Sort by

Dissertation
Het fenomeen van affiniteit tussen stemtype en roltype
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het voornaamste onderzoeksdoel van deze masterscriptie was om het fenomeen van de affiniteit tussen stemtype en roltype in de traditie van het operagenre te onderzoeken en om nieuwe benaderingen van dit fenomeen in hedendaagse operaproducties te verkennen. In de traditie van het operagenre is het gebruikelijk dat bepaalde stemtypes regelmatig en herhaaldelijk worden gecast in bepaalde typecasts. Een sopraanstem wordt bijvoorbeeld regelmatig gecast voor de rol van de mooie en breekbare dame, terwijl een mezzosopraanstem regelmatig wordt gecast voor de rol van de verleidelijke en gevaarlijke dame. Het herhaalde patroon van het casten van hetzelfde stemtype bij een bepaalde rol is wat ik definieer als het fenomeen van affiniteit tussen stemtype en roltype. In het inleidende hoofdstuk vertel ik over mijn motivatie om dit fenomeen te onderzoeken vanuit mijn eigen artistieke drive en ervaring. In het theoretische gedeelte van dit onderzoek bespreek ik eerst historische achtergrondinformatie zoals de ontwikkeling van het operagenre en verschillende aspecten van stemclassificatie. Het concept van performativiteit wordt hier ook genoemd. Vervolgens geef ik een overzicht van de verschillende manieren waarop het patroon van affiniteit kan voorkomen: herhaling, evolutie en switch. Vervolgens bestudeer ik de oorsprong van dit fenomeen: in hoeverre ontstaat het door instinctieve biologische factoren en in hoeverre wordt het beïnvloed door culturele en sociale factoren? Ik onderzoek de balans tussen deze verschillende factoren door enerzijds de theorie van emoties en psychobiologische experimenten te bestuderen en anderzijds teksten uit de filosofie en psychoanalyse te analyseren. Na het theoretische gedeelte analyseer ik twee casussen van hedendaagse producties waarin de traditionele affiniteitspatronen een nieuwe en actuele context krijgen door innovatieve artistieke benaderingen. De conclusie van dit onderzoek geeft aan dat er zowel culturele als natuurlijke elementen zijn die bijdragen aan het fenomeen van affiniteit tussen stemtype en roltype. Daarnaast is er aangetoond dat de balans tussen deze factoren niet vastligt maar variabel is. De hedendaagse casussen laten zien dat er tegenwoordig hedendaagse kunstenaars actief zijn die ernaar streven en erin slagen om traditionele patronen te vernieuwen door middel van eigentijdse sociale en culturele concepten.

Keywords


Dissertation
Eat Healthy, Stay brilliant: Een onderzoek naar de westerse gezondheidscultuur: analyse van gezonde voedingsverpakkingen
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door een groeiende kennis en interesse van gezonde voeding, wordt onze gezonde voedingscultuur alsmaar belangrijker. Het lijkt steeds meer op een levensstijl waarbij verschillende elementen zoals gezonde voeding, beweging, enz. van belang zijn. De consument heeft meer en meer nood aan gezond, eerlijk voedsel. Hierdoor is een nieuwe generatie van gezonde voedingsproducten ontstaan die natuurlijke, onbewerkte ingrediënten bevatten en een transparante boodschap willen overbrengen. Deze boodschap brengen ze voornamelijk over aan de hand van hun verpakkingen. Deze thesis onderzoekt onze gezonde voedingscultuur door de analyse van gezonde voedingsverpakkingen. Vormelijke elementen in onze omgeving vertellen ons namelijk enorm veel over onze gewoontes en cultuur in het algemeen op een non-verbale manier. In de literatuurstudie wordt nagegaan op welke manier onze huidige gezondheidscultuur tot stand is gekomen door te kijken naar de geschiedenis van de gezondheidscultuur gelinkt aan het lichaamsideaal. Na deze inleiding wordt de gezondheidscultuur de dag van vandaag even onder de loep genomen. Dit is echter een beknopte weergave aangezien het onderzoek hierover meer duidelijkheid zal geven. Vervolgens wordt dit aspect gelinkt aan het branden van gezonde voeding. Daarna wordt een onderzoek gevoerd waarbij drieëntwintig verpakkingen visueel geanalyseerd worden. Uit deze analyse worden enkele besluiten getrokken die als basis dienen bij het volgende onderdeel, nl. de case studies. Beide cases – Rude Health en Pipcorn – worden grondig geanalyseerd waarbij de betekenis achter de visuele elementen op de verpakking van belang is. Hierbij worden beide verpakkingen onderworpen aan een semiotische analyse. De cases worden tenslotte met elkaar vergeleken waarna een algemeen besluit volgt. Deze besluiten tonen, samen met de rest van de thesis, dat enkele belangrijke aspecten over het branden van gezonde voeding en onze gezondheidscultuur in het algemeen naar voor zijn gekomen door het analyseren van de verpakkingen. De producten hebben een symbolische waarde en maken deel uit van een grotere gezonde levensstijl. De manier waarop deze boodschap vertaald wordt, kan echter verschillen. Het verschil tussen het natuurlijke, onbewerkte aspect enerzijds en het energieke anderzijds is duidelijk merkbaar. De meeste producten schommelen hier echter tussen. Ten derde is de transparante, straightforward boodschap die de merken willen overbrengen heel duidelijk bij de vormelijke tekens op de verpakking. Tenslotte communiceren de merken op een constructieve, optimistische manier waarbij ze de consument aanspreken op een moraliserende, indirecte manier. Al deze elementen kunnen dan ook teruggekoppeld worden naar onze gezonde voedingscultuur in het algemeen.

Keywords


Dissertation
Cultuur met een grote K. Evolutie, revolutie en deemstering van de cultuurvisie der Leuvense overkoepelende studentenorganisaties 1956-2016
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek wil de cultuur-theoretische debatten van de laatste vijftig jaar schetsen binnen de Leuvense studentenbeweging. In de jaren vijftig was het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond de toonaangevende studentenvereniging in Leuven. Via hun afdeling KVHV Kultuur zette zij sterk in op zowel actieve cultuur als een theoretische onderbouw. Ons Leven fungeerde als communicatiemiddel voor hun ideeën. Halverwege de jaren zestig radicaliseerden de studenten en kwamen ze in het vaarwater van het Nieuw-Linkse gedachtegoed. Binnen het KVHV was de conservatieve vleugel te sterk waat een in de geest van mei 68 opgerichte Kultuurraad bestaande uit de studentenkringen de kans gaf zich te ontplooien. Na woelige jaren strijd tussen 1967 en 1971 om de leidende positie bij de Leuvense studenten won Kultuurraad het pleit, niet in het minst omdat het gros van KVHV Kultuur overliep. In de jaren zeventig probeerden KuRa en de andere raden van de Algemene Studenten Raad de studenten warm te maken voor een nieuwe marxistische samenleving. Cultuur werd gezien als een middel in deze strijd. Strijdliederen, straattoneel en vrij denken waren voorbeelden van deze politieke cultuurbeoefening. In het blad Rerum-Wegwijs en later in VETO werden de culturele denkbeelden weergegeven. Zij het steeds meer op de praktijk en minder op de theorie gericht naarmate de jaren zeventig vorderden. In 1977 richtte KuRa het Studentencentrum ('t Stuc) op om ruimte te geven aan hun ideeën. Al bijna onmiddellijk kwam het tot spanningen tussen 't Stuc en de studenten omdat 't Stuc radicale kunst wou in plaats van een radicale maatschappij en omdat de studenten zich steeds meer terugplooiden op zichzelf. De jaren tachtig staan dan ook in het teken van eindeloze conflicten rond de vermeende 'elitaire' Stuc cultuur. Na een zwaar intern conflict depolitiseerde de studentenbeweging volledig en werd de ASR in 1986 de Leuvense Overkoepelende Kring Organisatie (LOKO). Uiteindelijk gingen KuRa en Stuc elk hun eigen weg in 1995 waarna de banden bijna volledig wegdeemsterden. KuRa zette nu in op eigen projecten of projecten in samenwerking met de kringen zoals Ithaka of het InterFacultair Theaterfestival. Vanaf de jaren negentig was er geen actief theoretisch luik meer in de KuRa werking. In 2005 verloor KuRa ook zijn tot dan toe grote autonomie toen het hervormd werd naar LOKO Cultuur. De conflicten en evoluties in de culturele werking van de studenten zijn te verklaren aan de hand van drie tegenstellingen: democratisch vs. aristocratisch, contesterend vs. constructief en naar buiten gericht vs. naar binnen gericht.

Keywords


Dissertation
Indie: de evolutie van een veelzijdig muziekbegrip
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef behandelt de evolutie van het veelzijdige muziekbegrip indie, in het bijzonder in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en België. Indie is niet alleen een genre, maar ook een productiewijze en een levenshouding. Hoewel er discussie bestaat rond de oorsprong van de term, wordt algemeen aangenomen dat hij voor het eerst geïntroduceerd werd rond 1980 in het Verenigd Koninkrijk waar de eerste hitlijsten voor onafhankelijke muziek samengesteld werden. Omdat de roots van indie in bij de punk en post-punk liggen, leeft er bij indiegemeenschap een voorliefde voor de do-it-yourself attitude die nog altijd aanwezig is. Vandaag de dag kent het genre meer commercieel succes en aandacht dan op elk ander punt in zijn geschiedenis. Hoe de term indie geëvolueerd is van de professionele organisatie die erachter zit, tot een specifieke sound en zelfs een marketingbegrip wordt verklaard in deze thesis.

Keywords


Dissertation
De road movie: KNT?
Authors: --- ---
Year: 2018 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer je in Google zoekt naar “road movies for children”, krijg je amper 6650 resultaten en worden de zoekresultaten beperkt tot anderhalve pagina. Dat illustreert het feit dat een kinderfilm slechts zelden als road movie wordt omschreven, en vice versa, een road movie als kinderfilm. Toch is het motief van reizen niet vreemd voor de kinderfilm: Alice in Wonderland (1951), The BFG (1989), A Bug’s Life (1998), Ice Age (2002) en Storks (2017) zijn maar enkele voorbeelden van de vele geanimeerde kinderfilms waarin het hoofdpersonage een reis onderneemt. Deze masterproef zal dan ook de compabiliteit tussen de road movie enerzijds, en de geanimeerde kinderfilm anderzijds onderzoeken. Hiervoor wordt een literatuurstudie gedaan naar de kenmerken van de road movie en de kinderfilm. Ook het kinderpubliek wordt onder de loep genomen: aan de hand van het artikel van Erikson over de verschillende ontwikkelingsstadia van de mens, wordt de opstandigheid -het kenmerkende thema van de road movie- van het kind kort geschetst, om aan te tonen dat ook die thematiek het kinderpubliek niet vreemd is. Ook zal de animatiefilm behandeld worden, die het belang en de invloed van Walt Disney aantoont. Om te begrijpen waarom bepaalde kenmerken typisch zijn voor de genoemde genres, wordt ook de road movie en de kinderanimatiefilm historisch gekaderd. Met behulp van dit theoretisch kader zullen vervolgens dan drie geanimeerde kinderfilms geanalyseerd worden: Up (2009), Finding Nemo (2003) en Home (2015). Er wordt dan telkens onderzocht op esthetisch en inhoudelijk vlak welke kenmerken van de road movie (en de kinderfilm) aanwezig zijn in de casestudy, en welke niet. Dat zal dan tot de conclusie leiden dat de geanimeerde kinder-road movie een eigen plaats inneemt binnen het genre van de road movie, en wel degelijk compatibel is.

Keywords


Dissertation
De invloed van hashtagactivisme op de strijd tegen genderspecifiek geweld. De Nirbhayaprotesten in India
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze thesis zal de Nirbhayaprotesten in India van 2012 bespreken als een vroeg voorbeeld van hashtagactivisme. In het eerste deel zullen de verschillende feministische golven en hun karakteristieken aan bod komen, beginnende bij de eerste golf en eindigend bij het contemporaine hashtagfeminisme. De voor- en nadelen van dit hashtagfeminisme en haar specifieke manier van actievoering, het hashtagactivisme, zullen vervolgens besproken worden aan de hand van de #metoo-beweging. Het tweede deel gaat dieper in op het concept van genderspecifiek geweld, met een focus op de verschillende gangbare definities en hun implicaties. Het probleem van onder aangifte zal vervolgens meer in detail besproken worden aan de hand van Jan Jordans theorie over silencing agents: het individu, de politie, het gerecht, formele en informele steun, onderzoek en ten slotte de media. Ten laatste zullen de mogelijke gezondheidsrisico’s en de extra kosten voor zowel het slachtoffer als de maatschappij besproken worden. In het derde deel zal de vrouw gesitueerd worden in de Indiase maatschappij. Hierbij wordt de nadruk gelegd op de gevolgen van de patriarchale cultuur voor uitingen van genderspecifiek geweld. Daarnaast wordt het probleem van onder aangifte van misdaden bij de politie bekeken in het licht van de invloed van patriarchale noties als reinheid en eer. Vervolgens worden de Nirbhayaprotesten van 2012, die volgde op de groepsverkrachting van een 23-jarige studente, beschreven en geanalyseerd. De feiten vonden plaats op 16 december 2012 in New Delhi en waren dermate ernstig dat het slachtoffer op 29 december het leven liet. De manier waarop het protest de Indiase overheid onder druk zette om de legislatuur aan te passen, zullen besproken en geëvalueerd worden. Ten slotte zal bekeken worden in welke mate de gemaakte beloftes, zeven jaar later, waargemaakt zijn en veranderingen teweeggebracht hebben.

Keywords


Dissertation
Dobby Wrote Harry Potter: A Study of Cancel Culture Within the Literary World
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cancel culture, a phenomenon that has become one of the buzzwords over the last decade in our digital era. This thesis discusses the concept of cancel culture, how it works, and its mechanisms. First, we start with the basics of cancel culture and explain what cancel culture is, who the target is, and the consequences. Then we move on to the origins and the history of cancel culture; this thesis discusses how the term "cancelling" originally came from an unlikely place and how it evolved over the years to come to its current meaning. Lastly, we discuss the effectiveness of cancel culture and whether it might not do more wrong than good. The scope of this thesis is narrowed down to study cancel culture within the literary world. It looks at how readers deal with an author being labelled as problematic. Many readers struggle with whether or not to still support an author who is problematic because they do not want to indirectly support any harmful opinions by still supporting that author financially. This thesis, therefore, focuses on four common approaches readers use to deal with this situation: separating the author from their work, boycotting the author, being aware of the selection you read, and how circumstances differ from author to author and how these affect the decision whether or not to continue to show support. This thesis concludes with a collection of reflections on the situation discussed. First, we discuss some of the concerns people within the literary world have regarding cancel culture, mainly about how cancel culture potentially causes censorship. We also reflect on the approaches mentioned in the second part and their pros and cons. Lastly, we express concern at how people seem to be more concerned with their reputation than the literary value of a book. Most importantly, we conclude that there is no straightforward answer to whether we should still support problematic authors. It is a very personal decision that every reader must make for themselves; however, we emphasise the importance of open debate. Readers need to listen to other opinions than their own and do sufficient research and thinking before making their decision.

Keywords


Dissertation
The Human Body, Aesthetics Over Functionality?
Authors: ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This thesis analyzes how body positive and body neutral implications emerge in poetry. First, several popular ways of classifying the human body according to body type and shape are mentioned. These classifications are divided in Sheldon’s somatotypes, male and female body types, which offers a mainly binary perspective. Then, we address society’s history of body shaming and social media’s share in this. To exemplify society’s hold on people’s self-consciousness, we focus on overweight movie characters and on the criticism of the weight loss of famous actresses. Next, we explain what body image is and how social media impacts this, after which we provide examples of body image’s influence on people’s self-confidence. The Belgian documentary series I Aime Who I Am and size-inclusiveness in women’s clothing are used as examples. After that, the focus shifts to the perception of fatness by addressing the functions of bodily fats, fat studies and fat sexuality. The transformations of fatness’ perception are then mentioned, as well as the rise of Body Image Movements. Body Positivity, Body Neutrality and Body Acceptance are explained, followed by significant criticism. The human body was already described in poetry by predecessors, such as Walt Whitman, Maya Angelou and Lucille Clifton. Then, Rupi Kaur’s The Sun and Her Flowers and Sonya Renee Taylor’s The Body Is Not An Apology are analyzed in terms of body positive and body negative aspects. With this, body positivity and body neutrality are removed from the visual media and analyzed in a poetic dimension.

Keywords


Dissertation
Garbage in Cultural Perspective. How to come to a broader understanding of garbage through art?
Authors: --- ---
Year: 2019 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This thesis will underline the issue rooted in a mainstream ideological approach towards the existence of garbage and art in times of raised ecological awareness. Within the realm of a neoliberal stance towards ecological crises, garbage has turned into a critical substance that systematically recalls individual’s responsibilities to the pollution of the earth’s ecosystems. Having entered the domain of art, the ideological approach of ecology is being mirrored in the countless artworks in which garbage is recalling its own critical existence. Throughout this thesis I argue that 21st-century “Trash Art” provides its audience little or no space for critical investigation into the existence of garbage as a politically constructed entity. The morally loaded sculptures or installations made out of detritus provide, instead, visitors with feelings of guilt. In the search to come to a broader understanding of garbage through art, I exemplify how an artistic approach towards material detritus as a cultural and political construct has been flourishing in the 20th century art history. With the power to reflect on issues of inclusion, exclusion and otherness, artists have been systematically using cast-off materials as poetic tools for cultural critique and political dissent. As a way of bringing these reflections to live, I decided to analyze an exhibition that I organized in the frame of my studies related internship. The exhibition “Objects in Transit” which took place in Brussels during the weekend of the 24th and 25th of May, brought the cultural life of garbage to the foreground and builds further upon my thesis’ research.

Keywords


Dissertation
Precariteit in de muziekindustrie
Authors: --- ---
Year: 2017 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The title of this thesis immediately raises two main questions. What is precarity exactly and how does it affect the music industry? Firstly, the methods of the qualitative research are explained, with an introduction of the seven interviewees (Lotte Leemans, Koen Lamberechts, Michael Bauwens, Linde Verjans, Jeroen Vanbever, Chantal Acda and Tom Kestens). Secondly, some important empirical and qualitative studies about the welfare and economic status of musicians will be discussed, with extra stress on ‘some’, since there aren’t that many studies about the music industry, let alone the well-being and job-insecurity of artists. Precarity is a condition of existence without predictability, stability or security. The term is used in a negative context as well as in a positive one, although the latter situation occurs less than the former. Ongoing critics and discussion in debates concerning the growing precarity is preceded by the explanation of derivations like precariat and precariousness. After the theoretical part of the thesis, it’s time for the case studies where the research is illustrated by observations and conclusions alternated by quotes and paraphrases. Every professional musician has his own unique experience and perspective which, once compared and combined, makes for various mixed cocktails of contradictions and similarities. The analysis is structured around three main topics: the current situation of the artist in the music industry, the problems in this industry and the possible solutions for it. It is discovered that there is a chain of reactions, starting with the digitalization of the modern world. This digitalization causes an oversupply of unexperienced musicians, which causes in its turn uncertainty and forced flexibility among artists, who take everything they can get, even if it’s for free. The artist is the source of music and he should be put in the (digital) spotlights, instead of being manipulated by labels, agencies or online platforms. Luckily, besides listing causes of precarity, the interviewees came up with a variety of solutions for the precarity in the music industry. The musicians themselves, as well as the music industry, the society and the state can help to solve the precarity amongst artists. Musicians should fight for their rights instead of getting down on their knees and pray (figuratively). Society blindly follows the opinions of music experts (without stress on expert most of the time) and social media which is not ideal. The influence of the internet positively increases promo and publicity but people should be more critical. Organizations like Poppunt, Kunstenloket and GALM should keep striving for better conditions for the artist. SABAM helps the creating artists to be paid for the use of their songs. The state should rethink their strategies with regard to subsidies. The worst they can do is lower the subsidies for the arts even more to lower the state’s budget deficit. An interesting discussion about a basic income for everyone and whether or not this has a positive effect on the music industry is a last solution to precarity. While this still sounds utopic and unrealistic, it’s already being tested in some countries (Netherlands and Finland). It’s safe to say that all is not lost. The music industry is a precarious industry but this precarity can be decreased in several ways through the contribution of the state, the society’s perspective, the music industry and the musicians themselves.

Keywords

Listing 1 - 10 of 336 << page
of 34
>>
Sort by