Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Culturele diversiteit in de klas
Authors: --- ---
ISBN: 9789046905036 9046905039 9789046966242 9046966240 Year: 2016 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studieboek voor lerarenopleidingen basisonderwijs en voortgezet onderwijs over een effectieve aanpak van culturele diversiteit in de klas. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 beschrijft de migratiegeschiedenis tot en met de multiculturele samenleving anno nu. Deel 2 gaat in op sociaalpsychologische en sociologische inzichten. In deel 3 staat de leraar centraal en komen onderwerpen als de inrichting van de school, de samenstelling van de klas en de rollen van de leraar aan de orde.


Digital
Culturele diversiteit in de klas
Authors: --- ---
ISBN: 9789046905036 9046905039 9789046966242 9046966240 Year: 2016 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De culturele diversiteit van de Nederlandse samenleving is permanent in beweging. Om daaraan recht te doen, moeten leraren zuiver omgaan met verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen in de klas. Maar hoe leer je dat en hoe breng je dat als leraar over op je leerlingen? *Culturele diversiteit in de klas* (voorheen Intercultureel onderwijs in de praktijk) beantwoordt die vragen en vertaalt de antwoorden naar de dagelijkse onderwijspraktijk. 

Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 beschrijft de migratiegeschiedenis tot en met de multiculturele samenleving anno nu. Deel 2 gaat in op sociaalpsychologische en sociologische inzichten, noodzakelijk voor het zuiver leren omgaan met verschillen en overeenkomsten tussen groepen mensen. In een intermezzo wordt het huidige debat over de multiculturele samenleving besproken. In deel 3 staat de leraar centraal en komen onderwerpen als de inrichting van de school, de samenstelling van de klas en de rollen van de leraar aan de orde. Het afsluitende hoofdstuk slaat een brug naar de lespraktijk via simulaties, rollenspelen en ander oefenmateriaal. Alle hoofdstukken bevatten opdrachten.  

In deze zesde, geheel **herziene druk** zijn de hoofdstukken over de geschiedenis en demografische gegevens van Nederland geactualiseerd. Daarnaast zijn er praktische voorbeelden toegevoegd, evenals een geheel nieuw hoofdstuk over het multiculturaliteitsdebat.

*Culturele diversiteit in de klas* is geschreven voor studenten aan pabos en lerarenopleidingen en voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs. Dit boek verscheen in 1995 als *Intercultureel onderwijs in de praktijk*. Nederlands is in twintig jaar enorm veranderd. Dat heeft zowel weerslag gehad op de inhoud dat de zesde druk voorzien is van een nieuwe titel.



Multi
Basisboek ontwerponderzoek : ontwerp je onderwijs in de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789023256847 Year: 2020 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit praktisch geschreven Basisboek ontwerponderzoek helpt jou als (aankomende) leraar bij het ontwikkelen van een open en kritisch-onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden. Daarmee ben je in staat je eigen onderwijs voortdurend te verbeteren en bij te dragen aan de ontwikkeling van onderwijs op school. In het boek wordt ook aandacht besteed aan de methodiek van onderzoek doen die passend is voor ontwerponderzoek in het onderwijs. Onderwijsinnovatie staat of valt uiteindelijk met de vaardigheid van leraren om onderwijs te ontwerpen en te herontwerpen.Als leraar ben je voortdurend bezig met het optimaliseren van je onderwijs. Je probeert verschillende didactieken uit, past je rol als leraar aan of zet nieuwe materialen in. Maar heb je vooraf de tijd genomen om de praktijksituatie die je wilt beïnvloeden, goed te analyseren? Kun je achteraf aan collega's uitleggen waarom dat wat je hebt uitgeprobeerd in de praktijk (niet) werkte? Of vraag je je af of je wel de juiste keuzes hebt gemaakt?Onderzoek doen lijkt vaak een 'ver-van-mijn-bed-show' als je voor de klas staat. De volgende les komt er alweer aan, waar haal je de tijd voor onderzoek vandaan? Maar met een onderzoekende houding zie je in elke les een onderzoekscyclus voorbij komen: van onderwijs maken tot evalueren. Deze cyclus kun je af en toe eens verdiepen, al dan niet samen met collega's. Onderwijs ontwerpen en onderzoeken wordt daardoor iets vanzelfsprekends, logisch passend bij je functie als (startend) docent in een steeds wisselende context. Dit boek geeft je de handvatten om dit stap voor stap aan te pakken. Het ontwerpproces is opgedeeld in zes stappen, waarin telkens aandacht is voor het waarom en hoe van onderzoek doen.https://www.vangorcum.nl/product/100-341_Basisboek-ontwerponderzoek


Digital
Handreiking burgerschap funderend onderwijs : doelgericht en samenhangend werken aan burgerschap
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Amersfoort SLO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze handreiking biedt scholen ondersteuning om het schoolbeleid en onderwijsaanbod aan te laten sluiten bij de burgerschapsopdracht in het Nederlandse onderwijs. De handreiking kan ook Vlaamse scholen inspiratie bieden. Ze bevat wettelijke en inhoudelijke kaders, kerndoelen en bouwstenen, en een stappenplan om in 5 stappen werken aan het concretiseren van je burgerschapsonderwijs.


Multi
Culturele diversiteit in de klas
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046908112 Year: 2022 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nederland kent een grote culturele diversiteit. Wat betekent deze diversiteit en de permanente beweging van de samenleving voor het Nederlandse onderwijs, de scholen en de leraren? Culturele diversiteit in de klas geeft antwoord op de vraag hoe leraren recht kunnen doen aan de culturele verschillen in hun klas.Deze zevende, herziene uitgave bestaat uit drie delen. Het eerste deel biedt inzicht in de recente migratiegeschiedenis van Nederland en beschrijft demografische ontwikkelingen. Daarnaast worden de problemen en knelpunten besproken die migratie en culturele diversiteit met zich mee kunnen brengen en die in het maatschappelijke debat aan de orde komen. In deel twee staan inzichten uit de sociologie en de sociale psychologie centraal, die betrekking hebben op het handelen van leraren. In een intermezzo wordt het huidige debat over de multiculturele samenleving besproken en uitgelegd hoe dat debat de afgelopen twintig jaar van karakter is veranderd. Deel drie draait volledig om de docent. Het behandelt de verschillende rollen die de docent vervult en beschrijft praktische situaties en manieren om hiermee te oefenen. Alle hoofdstukken bevatten vragen en opdrachten.Dit boek is geschreven voor studenten aan pabo?s en lerarenopleidingen en voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs.https://www.coutinho.nl/nl/culturele-diversiteit-in-de-klas-9789046908112

Listing 1 - 5 of 5
Sort by