Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding : kind en context
Authors: ---
ISBN: 9789044134438 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten.Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken gegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte, gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs.


Book
Hoe ver reikt de invloed van de leraar? : onderzoek naar het functioneren van jongens met gedragsproblemen in het voortgezet speciaal onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789088505348 9088505349 Year: 2014 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoek naar de rol van de leraar bij gedragsproblemen van jongens in het voortgezet speciaal onderwijs.


Book
Handboek diagnostiek in leerlingenbegeleiding
Authors: ---
ISBN: 9789044122152 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften in kaart worden gebracht, en de context waarin hij functioneert. Het is een hele klus, zelfs een bijna onmogelijke taak om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten. Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken weergegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.

Keywords

Verpleegkunde --- Leerlingbegeleiding. --- Orthopedagogics --- psychodiagnostiek --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- meetinstrumenten (psychologie) --- Educational psychology --- Educational systems. Teaching systems --- 371.048 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- zorgverbreding --- leerproblemen --- zelfbeeld --- gedragsproblemen --- dyscalculie --- motivatie --- 454.23 --- Allochtonen --- Begrijpend lezen --- Concentratiemoeilijkheden --- Diagnostiek --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Gehandicapt-licht mentaal --- Gezin --- Hoogbegaafden --- Intelligentie --- Leerling-leerkracht/interactie --- Leerlingenbegeleiding --- Leerlingenrelaties --- Leerproblemen --- Lezen --- Motivatie --- Opvoedingsproblemen --- Rekenproblemen --- Spellen --- Taalproblemen --- Technisch lezen --- Zorgverbreding --- 474.23 --- 376 --- Hulpverlening --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- Testen --- Leerlingbegeleiding --- 371.212 --- Lerarenopleiding : CVO --- 080988.jpg --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Didactische principes --- Diagnose --- Begeleiding --- 370.040 --- Didactics --- Primary education --- Secondary education


Book
Interventie bij onderwijsleerproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789044127744 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een overzicht van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Leerproblemen op volgende gebieden worden besproken: technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, rekenen, taal en beginnende geletterdheid, interactief leesonderwijs voor kleuters, werkgeheugen, emotionele gedragsproblemen, agressief gedrag, ethnische verschillen in de klas. In dit boek wordt een overzicht gegeven van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Het boek is bedoeld voor (ortho)pedagogen, (school)psychologen en onderwijskundigen, die op het gebied van onderwijsleerproblemen werkzaam zijn, en voor studenten die daartoe opgeleid worden. (Bron: covertekst)


Book
Kinderen met een schisis : over de gevolgen van een aangeboren lip- en gehemeltespleet.
Authors: ---
ISBN: 9053521712 Year: 1994 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kinderen met een schisis : over de gevolgen van een aangeboren lip- en gehemeltespleet
Authors: ---
ISBN: 9053521717 Year: 1994 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Object
LLRV : Leerling Leerkracht Relatie Vragenlijst.
Authors: --- ---
ISBN: 9789031351596 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Indicatiestelling : condities en instrumentarium in het kader van leerlinggebonden financiering
Authors: --- ---
ISBN: 9053528148 9789053528143 Year: 2002 Publisher: s.l. NDC Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Gedrag in de school : praktische inzichten uit onderzoek over omgaan met leerlingen in het po
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077866818 Year: 2023 Publisher: Zwolle Ten Brink Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet opletten, klasgenoten van het werk afhouden, slordig werken, voortdurend om hulp vragen, of juist geen hulp durven vragen.Het zijn allemaal voorbeelden van gedrag dat je als leraar liever niet ziet bij je leerlingen. Omdat het je les verstoort, maar vooral omdat dergelijk gedrag het leren ondermijnt.Gelukkig kun je invloed op gedrag van leerlingen uitoefenen. Bijvoorbeeld door te werken aan fijne relaties en een prettig klasklimaat. Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school en weten welke regels daar gelden. Dat is bevorderlijk voor hun motivatie en hun leren. En niet onbelangrijk, een fijne omgang met leerlingen bepaalt voor een groot deel jouw werkplezier. Kortom, gedrag in de school is een onderwerp dat het waard is om je in te verdiepen, voor je leerlingen én voor jezelf.Onderzoekers Martine Baars, Jeroen Janssen en Helma Koomen selecteerden achttien kernpublicaties uit de (inter)nationale literatuur over wat er komt kijken bij het stimuleren van gewenst gedrag en fijne relaties in de klas. Onderwijsjournalist Bea Ros beschrijft de inzichten hieruit in toegankelijke taal voor leraren in het basisonderwijs. Aan bod komen het werken aan goede relaties met leerlingen, klassenmanagement, het stimuleren van gewenst gedrag en zelfregulerend leren. Bovendien vertellen basisscholen hoe zij de theorie vertalen naar de praktijk van het klaslokaal en de schoolpraktijk. Praktische tips en verder lezen-tips met handige qr-codes maken het boek compleet.https://www.tenbrinkuitgevers.nl/product/gedrag-in-de-school/


Book
Indicatiestelling speciaal onderwijs en leerlinggebonden financiering : condities en instrumentarium.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9085061946 Year: 2005 Publisher: Amsterdam Boom test uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by