Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Al te vaak rijst de vraag: Wie of wat geeft professionals en beleidsmakers het recht naast de ouders te staan en invloed uit te oefenen op de opvoeding van hun kinderen? Om deze vraag te beantwoorden gaat de auteur te rade bij enkele wetenschappers die de fundamenten hebben gelegd voor het huidige pedagogisch denken. Hij plaatst hun denkbeelden in de maatschappelijke context van toen en nu. Door deze aanpak wordt vooral het eigen denken van de (toekomstige) professionele opvoeder gestimuleerd. Zo leert de lezer om zich geregeld af te vragen wat theorieën uit het verleden op kunnen leveren voor het actuele pedagogische werk. De theorie wordt verlevendigd door casuïstiek en voorbeelden van opvoedingssituaties uit de literatuur en de beeldende kunst. Ook vergelijkt de auteur de pedagogiek met de sociologie en psychologie. Achtereenvolgens komen aan bod: pedagogisch doen en denken, het grondbegrip opvoeding, opvoedingsdoel, opvoeding en ontwikkeling, identiteitsvorming, opvoeding en moderniteit, denkende professionals
Pedagogiek en onderwijskunde --- fundamentele pedagogiek. --- Educational sciences --- pedagogiek --- Pedagogiek --- 432 --- opvoeding --- identiteit --- Identiteit --- Opvoeder --- Opvoeding --- Testjens --- 433 --- pedagogiek (ler) --- Theorethische opvoedkunde --- Theoretische opvoedkunde --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Hulpverlening --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Wie of wat geeft professionals en beleidsmakers het recht naast de ouders te staan en invloed uit te oefenen op de opvoeding? Dit is één van de centrale vragen in dit boek. Om die vraag te beantwoorden gaat de auteur te rade bij enkele wetenschappers die de fundamenten hebben gelegd voor het pedagogisch denken. Bij het behandelen van de vele vragen, die studenten pedagogiek en professionele opvoeders zichzelf stellen, legt de auteur verbindingen met de sociologie en de ontwikkelingspsychologie en illustreert hij zijn betoog met allerlei voorbeelden van opvoedingssituaties uit de Literatuur en de beeldende kunst. Pedagogiek voor professionele opvoeders gaat over de q opvattingen die richtinggevend zijn voor pedagogische discussies en methoden. De auteur wil aangeven hoe de kennismaking met het denken over opvoeding de professionaliteit van opvoeders vergroot. Hij wijst studenten de weg door veel casuïstiek te beschrijven en in de didactische bijlage vragen en opdrachten te formuleren. Deze bijlage èn de zelfstandige bestudeerbaarheid maken het boek niet alleen heel geschikt voor gebruik in project of probleem gestuurd onderwijs, maar ook voor hen die al als professional werkzaam zijn. (Bron: covertekst)
37.013 --- ontwikkelingspsychologie --- opvoeding --- pedagogie --- sociologie --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --(algemeen) --- 159.98 --- 37 --- 301 --- opvoedkunde --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Opvoeders --- theoretische opvoedkunde --- Theoretische opvoedkunde --- Pedagogie. --- Educational sciences --- pedagogiek --- Pedagogie --- #PBIB:2001.3 --- 432 --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Communicatie --- Ontwikkeling --- Persoonlijkheid --- Samenleving --- (zie ook: Onderwijskunde) --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy
Choose an application
Sociaal werkers krijgen in hun werk te maken met levensverhalen. Cliënten vertellen over hoe schulden, verslaving of stoornissen hun levens beïnvloed hebben. Sociologie verscherpt het luisteren naar deze levensverhalen. In Levensloopsociologie legt de auteur een verbinding tussen de unieke verhalen van individuele vertellers en algemene sociologische theorieën. De verhalen worden in verband gebracht met meeromvattende maatschappelijke verschijnselen. Daarbij komt uitvoerig aan de orde hoe de enkeling is vervlochten met zijn omgeving, Ook wordt onderzocht wat de rol is van levensloopsociologie als 'zelfregie' de norm is. Om het sociologische luistervermogen van sociaal werkers te stimuleren, combineert het boek theorie, casuïstiek en opdrachten.(https://www.coutinho.nl/nl/levensloopsociologie-9789046907634)
Sociological theories --- Sociology of social care --- Age group sociology --- socialisatie --- levensloop --- Cultuursociologie --- Levensloop --- Levensverhalen --- Verzorgingsstaat --- Neoliberalisme --- Zingeving --- Communicatie --- sociologie --- levensverhalen --- Levensverhaal
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|