Narrow your search

Library

KU Leuven (34)

Hogeschool Gent (2)

UGent (2)

EHC (1)

KBR (1)

KDG (1)

LUCA School of Arts (1)

UAntwerpen (1)

UCLouvain (1)

ULB (1)

More...

Resource type

dissertation (33)

book (2)

image (1)


Language

Dutch (33)

English (2)

French (1)


Year
From To Submit

2023 (12)

2022 (3)

2021 (6)

2020 (12)

2016 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 36 << page
of 4
>>
Sort by

Image
Dimensies. De Coker Gallery stelt voor Maarten van Severen
Authors: ---
Year: 2005 Publisher: Gent : De Coker Gallery,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Maarten Van Severen : For My Eyes Only.
Authors: --- ---
Year: 2005 Publisher: Gent : De Coker Gallery,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Bravoure scarcity beauty
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789082122572 908212257X Year: 2016 Publisher: Antwerpen : Flanders architecture institute,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The official publication on the Belgian contribution to the Biennale Architettura 2016 in Venice. It is a further elaboration of the work exhibited in the pavilion and a contribution to the architectural debate in Flanders and beyond. Comprised out of essays, interviews and images, this book offers an answer to the question what craftsmanship can mean today. The Flanders Architecture Institute commissioned the architects to develop an exhibition in the Belgian pavilion on the theme of 'craftsmanship'. The team, consisting of architecten de vylder vinck taillieu, doorzon interior architects, and architectural photographer and artist Filip Dujardin, explores the question of what craftsmanship can mean in conditions of scarcity. In order to demonstrate this, the pavilion exhibits fragments of thirteen representative projects of thirteen Flemish architects. Exhibition: Biennale Venice, Belgian Pavilion (28.05.-27.11.2016).


Dissertation
Ruimte voor dementie in woonzorgcentra. Alternatieve ontwerpscenario's voor bestaande type-interieurs.
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Architectuur

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dementie is als een lamp met een schakelaar die uit en aan gaat tot ze uiteindelijk niet meer aangaat. Het is een ziekte die zwaar te dragen is voor iedereen die er mee in contact komt. Vandaag zijn er 132.000 mensen in Vlaanderen die lijden aan deze ziekte. In woonzorgcentra is er sprake van enkele terugkerende type-interieurs: de reminiscentiekamer of -ruimte, de dwaalgang of doolgang, de rustruimte, de familieruimte en de buitenruimte. Deze type-interieurs worden onderzocht en herdacht in deze masterproef. Het ontwerp van het nieuwe grondplan zorgt ervoor dat er nieuwe zones ontstaan in het gebouw. In deze verschillende zones zijn verschillende activiteiten ondergebracht. Eerder kwam in mijn onderzoek aan bod dat er type-interieurs zijn in woonzorgcentra. Deze type-interieurs worden verdeeld per zone en bepalen ook direct de zone. Reminiscentie kan gezien worden als een herinnering. Doorheen heel het ontwerp is gebruik gemaakt van reminiscentie op een subtiele manier. Dit komt aan bod in het gebruik van oudere elementen die zijn omgezet naar nieuwe en bruikbare onderdelen in het interieur zoals de buffetkast, tafels,... Niet alleen in de vormgeving van het ontwerp komt reminiscentie terug maar ook in de materialisatie en de kleine details, het gebruik van rotan, planten en andere herkenbare materialen en elementen zorgen ervoor dat de bewoners onbewust een houvast krijgen. Het ontwerpend onderzoek van deze master resulteerde in een interieur dat dolen mogelijk maakt. Het “dwaalpad” wordt gecreëerd door unieke gesloten en in elkaar overlopende cocons en door een open ruimte met diverse invullingen die in elkaar overgaan en zo een eenheid vormen. De bewoners kunnen ontdekken, vrij zijn, zich even terugtrekken, een spel spelen, samenkomen…. Het interieur die gevormd is zorgt voor een veilig gevoel die en houvast biedt aan de bewoners. De masterproef heeft me geleerd om specifieker te ontwerpen vanuit het perspectief van de doelgroep. Het observeren en verwerken van de observaties leerden me dat dit een goede manier is om te starten aan een project, maar ook naarmate het ontwerpproces vordert nog steeds gebruikt kunnen worden. De tekst en de bijhorende schetsen en beelden zorgen voor een totaalbeeld en een overzicht van het project waar ruimte voor dementie centraal staat.

Keywords


Dissertation
Het Groene Museum
Authors: --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Architectuur

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Groene Museum is een masterproef die vertrekt vanuit het wedstrijdontwerp van Carmody Groarke, RE-ST architecten en Trans Architectuur voor de uitbreiding van het Design Museum, DING!. Het Groene Museum zorgt voor een betere verbinding tussen museum en stad. Concreet zal het Groene Museum een verbinding maken tussen het publieke stadsleven en het private leven binnenin het museum. Dit gebeurt aan de hand van groene publieke pekken die aangeboden worden voor de bezoekers, maar vooral ook voor de bewoners van Gent. Zo zal het Design Museum niet enkel functioneren als museum voor Design, maar zal het museum ook fungeren als publieke groene (buiten)ruimte. Het thema ‘Groene Museum’ inspireert zich op de huidige coronacrisis, waar we sinds 2020 mee te kampen hebben. In het begin van deze crisis werd ons leven op pauze gezet. We mochten haast niets meer. Voor mensen die geen buitenruimte hebben, was dit vooral moeilijk. Zij zaten dagen, en zelfs weken, opgesloten in hun woning, midden in de stad. De groene ruimte, die in de stad vaak schaars is, werd overspoeld door mensen die wilden genieten van de rust en van de natuur. De beperkte open ruimte in de stad, werd volledig ingenomen. Het Groene Museum stelt zich open voor mensen met én zonder tuin. Een deel van het Design Museum zal instaan als publieke groene ruimte. Een plek waar bezoekers en bewoners van de stad Gent kunnen wandelen doorheen een groene oase en terecht komen in een historische binnentuin. De ultieme plek om tot rust te komen wanneer nodig. Het Groene Museum is evenwel een plek waar interactie en ontmoetingen kunnen plaatsvinden. Een plaats waar bezoekers, bewoners en toevallige passanten elkaar kunnen aantreffen en ervaringen kunnen delen. Een plek waar mensen kunnen samenkomen en genieten van een gezellig praatje. Zowel de stadskamer als de binnentuin van het Design Museum zijn ontmoetingsplaatsen. De stadskamer is in feite een verlengde publieke straat, waarbij de natuur een centrale rol speelt. Het is een oase van groen, een oase van rust. De stadskamer is ook de overgangsruimte van stad naar museum en zorgt voor een zachte scheiding tussen beide. Het is een plek waar privaat en privé in elkaar overvloeien. Vermits deze stadskamer een verlenging is van de publieke ruimte, kan de drempel om het museum te betreden verkleinen en kan een breder publiek bereikt worden. Bezoekers krijgen namelijk van ver al een blik op dit Groene Museum, waardoor de nieuwsgierigheid vergroot. De stadskamer zorgt niet enkel voor een fijnere grens tussen stad en museum, maar ook voor een zachte grens tussen de stad en de binnentuin. De stadskamer is de directe connectie tussen beide en zorgt als het ware voor een overgangsruimte tussen stad en tuin. Zowel het museum als de binnentuin bereiken op deze manier een breder publiek.

Keywords


Dissertation
Natuurlijke oases in het stadslandschap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bebouwde ruimte van Vlaanderen wordt al een hele tijd als problematisch ervaren. In Vlaanderen is de versnippering grotendeels te wijten aan de toenemende lintbebouwing waarbij er ruim en verspreid gebouwd wordt. Hierdoor wordt het aandeel open ruimte veel kleiner, waardoor er geen plaats meer is voor de onaangetaste natuur. Het is ook opmerkelijk dat de aanliggende dorpen rond de steden steeds meer vol gebouwd worden, waardoor de stad uitbreidt. De verwachting is dat er in de toekomst vijventwintig procent extra mensen in de stad gaan wonen, waardoor de stedelijke bebouwde omgeving gaat blijven uitbreiden. Om toenemende versnippering en uitbreiding van steden en dorpen tegen te gaan, heeft de Vlaamse overheid de betonstop aangekondigd. Door de stedelijke bevolkingsgroei en de invoering van de betonstop staan de steden voor een groot vraagstuk over hoe het stedelijk weefsel kan blijven verdichten. Tevens is het ook belangrijk om naast het verdichten, zo veel mogelijk stad vrij te houden voor groene, natuurlijke zones. Doordat de stad gaat blijven verdichten, gaan vele stedelijke bewoners geen directe toegang meer hebben tot een private tuin waardoor ze geen direct toevluchtsoord hebben naar de natuur. Binnen onze verstedelijkte maatschappij wordt het steeds moeilijker om plaatsen van rust, natuur en stilte te vinden. Ook op dit moment is dit al voelbaar in de stedelijke context, waarbij ongeveer achtendertig procent van de Gentse bevolking geen toegang heeft tot een private of collectieve tuin. Naarmate de stad drukker, voller en luider wordt, wordt de behoefte naar natuurlijke oases in onze woon-en werkomgeving groter. Zowel voor de mentale gezondheid als voor de aangename woon-werkomgeving en de klimaatcrisis wordt het nodig om in te zetten op een netwerk van omsloten, groene ruimten die kunnen geprivatiseerd of toegeëigend worden. Hieruit volgend vormt zich de onderzoeksvraag: Hoe kunnen oases van stilte en natuurlijke rust geïntegreerd worden in de huidige stedelijke context? Het ontwerpend onderzoek wordt gestart vanuit de hortus conclusus of omsloten tuin die als centraal inspiratiemodel wordt beschouwd. Vanuit de symboliek en architecturale elementen van de Middeleeuwse omsloten tuin bespreekt deze masterproef het vernieuwende concept voor de hedendaagse stadstuin: de thema-deeltuinen. Dit vernieuwend concept wordt toegepast op de wijk Macharius-Heirnis die zich situeert ten oosten van de binnenstad van Gent. Er wordt een grafische analyse over de wijk uitgevoerd, waarbij er ook inzicht gegeven wordt over het aantal onderbenutte ruimten. Het netwerk van negen thema-deeltuinen met elk hun eigen toegankelijkheid (publiek, semipubliek, privaat) wordt toegepast op de onderbenutte plekken in de wijk. Hierdoor worden de ongedefinieerde ruimten getransformeerd naar betekenisvolle ruimten voor de stad. Aan de hand van drie parameters wordt er een selectie gemaakt van drie thematuinen die verder uitgewerkt en ontworpen worden.

Keywords


Dissertation
De (interieur-) architectuur van het afscheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De dodencultus, een onderwerp dat verschilt van cultuur tot cultuur, van mens tot mens. Betekent sterven het einde van het leven? Of is het net een deel van het leven? Vroeger werd de dood in de Westerse wereld veel meer gezien als een onderdeel van het sociale leven. Overle- denen werden begraven in het centrum van de stad, rond of in de kerk. Dit gebeurde niet altijd zorgvuldig waardoor er problemen ontstonden met de hygiëne. Tegen het einde van de 18e eeuw werd het verboden om te begraven in de kerken en werden de kerkhoven verplaatst buiten de stad. Zo ontstond er afstand. Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk. Men werd niet meer dagelijks geconfronteerdmet de dood als fenomeen. Het debat omtrent de rituelen van het begraven en de dood wordt al enige tijd gevoerd in de architectuur, misschien wel met als grootste voorvechter in Vlaanderen Wim Cuyvers. De intentie van deze masterproef is om te kijken wat interieurar- chitectuur kan betekenen in dit debat. Dit onderzoek gebeurt aan de hand van een case-studie, meer bepaald het wedstrijdontwerp van Anno, Felt en Monadnock voor de nieuwe vleugel van Designmuseum Gent. Het is mijn ambitie om via interieurontwerp het Designmuseum als een potentiële plek voor afscheidsrituelen te onderzoeken. Zo hoop ik minder afstand te creëren door een gewaarwording te realiseren in het dagelijks straatbeeld van Gent.

Keywords


Dissertation
Een amoureus ont-moetingshuis voor singles

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mijn onderzoek startte vanuit een persoonlijke fascinatie voor de amoureuze ontmoeting tussen twee individuen. Die fascinatie is gelinkt aan het verhaal van mijn mama, een gescheiden vrouw op zoek naar liefde en genegenheid. Veel mensen zijn op dit moment op zoek naar een partner. Het is een actueel maatschappelijk thema met opportuniteiten voor de interieurontwerper. Door de opkomst van online dating ontstond een nieuw medium dat het ontmoeten van een partner mogelijk maakt en eventueel vergemakkelijkt. Maar uit verschillende interviews blijkt dit niet voor iedereen zo evident te zijn. De stroom aan potentiele partners is eindeloos. Enerzijds verlangen sommige singles naar ontmoetingen zoals die vroeger plaatsvonden, een spontane ontmoeting waarbij je die persoon kan zien en ervaren. Anderzijds blijkt uit een grote single-enquête dat bijna de helft van de singles het vrijgezellenbestaan moeilijk vindt door gebrek aan genegenheid en seksualiteit. Echter, weten ze ook te vertellen dat losse contacten niets voor hen zijn. Deze masterproef onderzoekt hoe we via het ontwerp die mensen een nieuw medium kunnen bieden. Hoe creëren we een plek waar amoureuze ontmoeting tussen twee individuen tot stand kan komen? Uit de interviews bleek dat in de meeste gevallen de eerste date doorgaat op café of restaurant, twee veel voorkomende sociale plekken in de stad. Sommige steden, zoals Gent, kenden de voorbije eeuw een bijzondere variante of combinatie van deze modellen: het volkshuis. Dit waren plaatsen waar arbeiders samenkwamen voor ontspanning, (cultureel) onderricht en politiek debat. Het alom bekend voorbeeld is het socialistische volkshuis De Vooruit in Gent. Vele volkshuizen bestaan vandaag niet meer of zijn geëvolueerd tot cultuurcentra waardoor het ‘ontmoeten’ minder centraal staat. Met deze masterproef heb ik geprobeerd een statement te maken wat betreft het maatschappelijk thema, singles. Ik ben uitgegaan van een voormalige ontmoetingsplek zoals een volkshuis waar arbeiders elkaar dagelijks ontmoetten. Door middel van onderzoek naar de typologie van volkshuizen werd duidelijk welke functies aanwezig waren waardoor ontmoetingen tot stand kwamen. Op die manier heb ik geprobeerd een ont-moetingshuis te ontwerpen die beantwoord aan de noden van singles die op zoek zijn naar een amoureuze ontmoeting. Een plek waar ongedwongenheid centraal staat door ze de kans te geven er gewoon te zijn. Het uiteindelijke ontwerp betreft twee verschillende niveaus met als verbindingselement de trap. Deze twee niveaus bevinden zich in het bestaande gebouw, de Vooruit. Enerzijds was het de opgave om te ontwerpen in functie van een ongedwongen ontmoeting. Anderzijds moest het een plek zijn die tot de verbeelding spreekt en die de nodige intimiteit en spanning bevat. In een verder onderzoek lijkt het me interessant om nieuw leven te blazen in volkshuizen die doorheen de jaren in verval kwamen te staan. Door het herintroduceren van het ontmoeten, d.m.v. verschillende faciliteiten kunnen we de groeiende groep singles een nieuw medium bieden om ongedwongen te ontmoeten op verschillende plaatsen. Het is zeker een opportuniteit om hiermee aan de slag te gaan.

Keywords


Dissertation
De openluchtmarkt als ontmoetingsplaats voor de buurt van het Middelheimpark

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het ontwerp van mijn masterproef heeft als doel de gemeenschap van de buurt rond het Middelheimpark in Antwerpen samen te brengen en een levendige sociale interactie te bevorderen. De Duits-Amerikaanse filosofe Hannah Arendt zag de publieke sfeer als een plek waar mensen hun vrijheid ervaren. ’Het publieke is de plek waar we onszelf vormgeven als persoon door met elkaar in gesprek te gaan.’ Naast een openluchtmuseum is het park ook een plek waar mensen dagelijks komen wandelen, picknicken en fietsen. Dit is een vaststelling die aantoont dat de buurtbewoners baat hebben bij het park. Echter zou dit nog meer geoptimaliseerd kunnen worden door een sociale interactie tussen de bezoekers onderling te stimuleren. Na een kaartanalyse van de wijk rond het Middelheimpark in Wilrijk blijken alleen grote supermarkten aanwezig te zijn binnen de stadsring. Opvallend genoeg ontbreken wekelijkse lokale markten rond het Middelheimpark, terwijl deze juist zorgen voor een directe interactie tussen consumenten en producten, evenals tussen consumenten onderling. Hierbij is mijn ontwerp vertrokken vanuit twee bestaande concepten, namelijk de buurderij en de lokale markt. Bij een buurderij kan de consument lokale producten van boeren uit omgeving kopen via een voorafgaand bestelsysteem met afhaalmogelijkheid op een specifieke locatie. Het ontwerp heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdige overdekte openluchtmarkthal die niet alleen tijdens marktdagen en als afhaalpunt van de buurderij functioneert, maar ook op andere momenten transformeert tot een veelzijdige ruimte. Zo voldoet het aan diverse behoeften van de buurtgemeenschap, met als doel het versterken van het gemeenschapsgevoel. De positionering van het ontwerp van de openluchtmarkt is zorgvuldig afgestemd op het grid van de aanwezige appelbomen in het park. Bovendien wordt de oude toegangspoort aan de straatzijde van het park in ere hersteld en fungeert deze als officiële ingang van de markt, wat een betekenisvolle en historische toevoeging is.

Keywords


Dissertation
Ruimte om te rouwen
Authors: --- --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Architectuur

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iemand verliezen, het overkomt ons allemaal en iedereen gaat er anders mee om. Een kerkhof of een begraafplaats zijn plaatsen van verloren gegane liefde, waar ruimte is voor verdriet en herdenking. Wanneer je op een kerkhof of begraafplaats loopt, ben je nooit alleen. Het is een plaats waar mensen elkaar toevallig tegenkomen, een ontmoeting tussen bekenden en onbekenden, tussen de levenden en de doden, rijk of arm, jong of oud. Een plaats waar je even kan stilstaan bij herinnering, je eigen verdriet maar ook mijmeren over wat voorbij is. Op een kerkhof/begraafplaats kunnen kleine ontmoetingen vaak veel betekenen. Conversaties of ontmoetingen die het leed kunnen verzachten in een moeilijke periode. Het zijn die kleine waardevolle ontmoetingen waar het in deze masterproef om draait. Het creëren van ruimte en tijd waar “ontmoeten” centraal staat; tijd en ruimte een belangrijke rol laten spelen binnen het rouwproces met als doel bij te dragen tot het verwerken van verlies, aan de hand van interieurontwerp en landschap en in combinatie met het gebeuren van het laatste afscheid en/of herinneringsmoment op een begraafplaats. Een ruimte om even stil te staan bij het dagdagelijkse leven en herinneringen op te halen voor men terug naar huis gaat en het leven weer gewoon zijn gang gaat. De focus ligt op de symboliek van de bestaande rituelen en situaties van afscheid nemen om zo aan de hand van een aantal toevoegingen: een afscheidsruimte, een gedekte tafel, een bloemenweide en een bloementapijt. Hierdoor ontstaat er een soort wandeling waardoor het intieme en geborgen moment van het laatste afscheid niet meer wordt verbroken en verder gaat op de begraafplaats en mensen steeds opnieuw worden uitgenodigd om de begraafplaats/kerkhof te komen ontdekken in zijn diepere betekenissen en al zijn schoonheid.

Keywords

Listing 1 - 10 of 36 << page
of 4
>>
Sort by