Narrow your search

Library

KBR (4)

Vlaams Parlement (2)

KU Leuven (1)


Resource type

book (3)

digital (2)

dissertation (1)


Language

English (5)

Dutch (1)


Year
From To Submit

2011 (1)

2010 (1)

2009 (2)

2006 (2)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Dissertation
Modelling trafic on motorways : state-of-the-art, numerical data analysis, and dynamic traffic assignment
Authors: ---
ISBN: 9056827081 Year: 2006 Publisher: Leuven Katholieke Universiteit Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Terwijl de filevorming in steden en landen een immer-toenemende trend vertoont, wordt het modelleren van wegverkeer een steeds maar actiever vakgebied. Daar waar reeds vele inspanningen werden gedaan met betrekking tot de lokale en globale regeling van verkeersstromen, is ons onderzoek gericht op het modelleren van wegverkeer op autosnelwegen. Het doel van ons onderzoek is drievoudig; eerst geven we een volledige standaard omtrent nomenclatuur binnen het gebied van de verkeerskunde, gebaseerd op een consistente verzameling notaties. Dit wordt gevolgd door een gedetailleerd literatuuroverzicht omtrent de wiskundige modellen die gebruikt worden om het verkeer op wegen te beschrijven, dit vanuit zowel het standpunt van transportplanning als stromingsmodellen. Speciale aandacht gaat uit naar de klasse van cellulaire automaatmodellen van wegverkeer. Ten tweede voeren we een verkennende data analyse van ruwe verkeersmetingen uit, waarbij we de operationele karakteristieken van enkelvoudige lusdetectoren bespreken. Verder reiken we onderzoekers middelen aan om statistische uitschieters op te sporen, om op een snelle manier structurele en incidentele storingen van detectors te beoordelen, om reistijden te schatten op een off-line manier, gebaseerd op ruwe cumulatieve tellingen, en om een visuele voorstelling van de dynamica van verkeersstromen in tijd en ruimte te verkrijgen. Tot slot, voorzien we, binnen de context van simulatie-gebaseerde dynamische verkeerstoedeling, een duidelijke methode om zowel de problemen van de keuzes van vertrektijdstip en route op sequentiële wijze te combineren, dit gebouwd rond een verkeersstroommodel dat uitgewerkt wordt als een computationeel efficiënte cellulaire automaat. Met betrekking tot de literatuur onderscheiden onze bijdragen zich doordat ze een synthese vormen van de benaderingen voor het beschrijven van wegverkeer, terwijl dergelijke samenvattingen tot op heden enkel verspreid bestonden. Om een globaal beeld te krijgen met betrekking tot de kwaliteit van verkeersmetingen, bieden wij daarnaast methodes aan die kunnen omgaan met grootschalige data, dit in tegenstelling tot het meeste onderzoek naar de numerieke analyse van verkeersmetingen wat vaak slechts op beperkte data wordt uitgevoerd. Tenslotte met betrekking tot de vele benaderingen van het paradigma van simulatie-gebaseerde dynamische verkeerstoedeling, stellen wij een methodologie voor die de keuze van het vertrektijdstip expliciet in een simulatiepakket integreert. With the levels of congestion in cities and countries showing an ever-increasing trend, the modelling of road traffic continues to be a highly active field. Whereas numerous efforts have been undertaken towards the local and global control of traffic flows, our research is aimed at the modelling part of road traffic, more specifically traffic on motorways. The goal of this dissertation is three-fold; for starters, we provide a complete nomenclature convention within traffic flow theory, built upon a consistent set of notations. In continuation, we give an in-depth literature survey on the mathematical models used for describing road traffic flows, both from a transportation planning and a flow propagation point of view. Special attention is given to the class of cellular automata models of road traffic. Secondly, we perform an exploratory data analysis of raw traffic flow measurements, discussing the operational characteristics of single-loop detectors. This analysis also provides researchers with tools to track statistical outliers, to quickly assess structural and incidental detector failures, to estimate travel times in an off-line fashion based on raw cumulative counts, and to obtain a visual representation of traffic flow dynamics in time and space. Finally, we provide, within the context of simulation-based dynamic traffic assignment, a straightforward method to tackle both departure time choice and dynamic route choice problems in a sequential manner, built around a traffic flow model that is represented as a computationally efficient cellular automaton. Our contributions to the field of literature are distinct, in that such comprehensive overviews hitherto only existed in scattered form, whereas we provide a synthesis of the approaches concerning the description of road traffic flows. Furthermore, in contrast to most research on the numerical analysis of traffic flow measurements, we offer methods that are capable of dealing with large-scale data sets in order to get a global picture regarding the quality of the measurements. Finally, as opposed to many approaches towards the paradigm of simulation-based dynamic traffic assignment, we propose a methodology that explicitly integrates departure time choice within a simulation framework.


Book
Internalisering van externe kosten van transport in Vlaanderen : eindrapport.
Authors: --- ---
Year: 2010 Publisher: S.l. VMM

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In opdracht van MIRA berekende Transport & Mobility Leuven de private kosten, de marginale externe kosten en de graad van internalisering voor het wegverkeer, het spoor, de binnenvaart en de zeevaart. - De private kosten zijn de kosten voor de gebruiker. - De externe kosten zijn de kosten voor de maatschappij door files, luchtvervuiling, klimaatverandering, ongevallen, geluid, schade aan infrastructuur maar voor fietsen ook de baten voor de gezondheid. Ze worden marginaal genoemd omdat de bijkomende maatschappelijke kosten beschouwd worden die een extra voertuigkilometer met zich meebrengt. - De graad van internalisering toont aan in welke mate de gebruiker via belastingen en heffingen betaalt voor de externe kosten die hij veroorzaakt.

Keywords


Digital
Sustainability effects of traffic management systems : CP/40 : final report
Authors: --- --- ---
Year: 2006 Publisher: Brussels Belgian Science Policy

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Digital
Optimising price and location of parking in cities under a sustainability constraint : "SUSTAPARK"
Authors: --- --- ---
Year: 2009 Publisher: Brussels Belgian Science Policy

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Optimising price and location of parking in cities under a sustainability constraint : "SUSTAPARK" : final report
Authors: --- --- ---
Year: 2011 Publisher: Brussels Belgian Science Policy

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Optimising price and location of parking in cities under a sustainability constraint "SUSTAPARK"
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2009 Publisher: Brussels Belgian Science Policy

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 6 of 6
Sort by