Narrow your search

Library

UCLL (5)

VIVES (5)

Arteveldehogeschool (4)

Odisee (3)

Hogeschool Gent (2)

AP (1)

DocAtlas (1)

EhB (1)

PXL (1)

Thomas More Kempen (1)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2016 (1)

2012 (2)

2009 (1)

2005 (1)

2002 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Observeren kun je leren
Authors: ---
ISBN: 9055744670 Year: 2005 Publisher: Baarn HBuitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs.Mart SeerdenIntensief wordt ingegaan op de voor leraren belangrijke beroepsvaardigheid die 'observeren' heet. Observeren wordt gezien als een onderdeel van planmatig handelen ten dienste van een zo gericht mogelijke ontwikkelingsondersteuning van kinderen van circa 2,5 tot 14 jaar. Het planmatige bestaat dan uit het antwoord geven op essentiële beroepsvragen: met welk doel wil ik een ontwikkelingsonderdeel gaan observeren, hoe krijgen de uitkomsten van mijn observaties een plekje in mijn onderwijsarrangementen, welke observatiemethodiek hanteer ik, van welke observatie-instrumenten maak ik gebruik, heb ik voldoende zicht op de ontwikkelingslijnen van kinderen in hun diverse leeftijdsfasen? De informatie is specialistisch, maar wel duidelijk en heel praktijkgericht. Heel sterk is het benoemen van tal van 'mijlpalen' in de kinderontwikkeling. Een uitgave die is aan te raden voor studenten Pabo en beginnende leraren. Met kijkwijzers waarin op precieze wijze verschijningsvormen van kinderontwikkeling worden beschreven en een groot aantal tekstkaders met smile-icoontjes waarin de theorie veelal met een knipoog wordt aangevuld en/of gerelativeerd. Enkele schematische overzichten en zwartwitfoto's wisselen de tekst af. De auteurs hebben volop ervaring in het primair onderwijs.© NBD Biblion


Book
Onderwijs aan jonge risicokinderen : drie visies nader bekeken.
Authors: ---
ISBN: 9055743712 Year: 2002 Publisher: S.l. HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om een antwoord te kunnen geven op de hulpvraag van een kind moet de leerkracht goed observeren. De verzamelde gegevens zijn richtinggevend voor het aanbod dat de leerkracht kan ontwikkelen.Maar hoe kijkt de leerkracht? Waar gaat haar aandacht naar uit, en welke keuze maakt zij dan voor dat aanbod? Hecht zij waarde aan het resultaat van het onderwijs of vindt zij het leerproces van belang? Gaat het voor haar om de wijze waarop het kind aandachtig bezig kan zijn of is het uitvoeren van taken en opdrachten belangrijker? Hoe zij hierover denkt is afhankelijk van haar visie op het onderwijs. Deze uitgave beoogt het zicht te vergroten op de eigen ideeën en uitgangspunten die zo bepalend zijn voor de wijze waarop het onderwijs gestalte krijgt. Daartoe worden drie onderwijsvisies vergeleken.Deze uitgave is vooral bedoeld als werkboek voor studenten van de Pabo en cursisten in de nascholing Bespreekt programmagericht onderwijs, ervaringsgericht onderwijs en ontwikkelingsgericht onderwijs.


Book
Begeleiden van jonge risicokinderen : drie visies nader bekeken
Authors: ---
ISBN: 9789055746132 Year: 2009 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een vernieuwde versie van de uitgave Onderwijs aan jonge risicokinderen. In de opvoeding en het onderwijs krijgen we steeds meer belangstelling voor de vroeg-kinderlijke ontwikkeling. In die periode wordt immers de basis gelegd voor het latere sociale en schoolse leren. Daarom wordt naast de leeftijdgroep van kinderen van 4 t/m 7 jaar in dit vernieuwde boek aandacht geschonken aan de groep zeer jonge kinderen (0 t/m 3 jaar). Vroegtijdige onderkenning en begeleiding van deze doelgroep is niet alleen belangrijk, maar vraagt ook specifieke deskundigheid. Dit boek beoogt de leidster daarbij vanuit verschillende visies de nodige nodersteuning te geven in de dagelijkse praktijk. Om een antwoord te kunnen geven op de ondersteuningsvraag van een kind moet de leidster goed observeren. De gegevens die door dat gerichte kijken worden verzameld, zijn richtinggevend voor het aanbod dat zij kan ontwikkelen. Maar hoe kijkt de leidster? Waar gaat haar aandacht naar uit, en welke keuze maakt zij vervolgens voor dat aanbod? Hecht zij waarde aan het resultaat van het onderwijs of vindt zij het leerproces van belang? Gaat het voor haar om de wijze waarop het kind aandachtig bezig kan zijn of is het uitvoeren van taken en opdrachten belangrijker? Hoe zij hierover denkt is afhankelijk van haar visie op opvoeding en onderwijs. Deze uitgave heeft als doel het zicht te vergroten op de eigen ideeën en uitgangspunten, die zo bepalend zijn voor de wijze waarop onderwijs en onderwijs gestalte krijgen. (Bron: covertekst)


Book
Materialen doen ertoe! : een praktijkboek voor het werken met jonge kinderen
Authors: --- ---
ISBN: 9789075142914 9075142919 Year: 2016 Publisher: Heeswijk-Dinther Esstede

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

O.a. materiaal voor: zand - water - beeldende activiteiten - bouwen - constructies - composities - rollenspel - luisteren - lezen - onderzoek - buitenspel - media


Book
Leren kun je observeren : je onderwijs afstemmen op de leerlingen.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789006951912 Year: 2012 Publisher: Amersfoort ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat kan ik doen om Dennis meer zelfvertrouwen te geven? Wat doet Brenda tijdens de les waardoor zij bijna nooit haar werk op tijd af heeft? Waardoor zijn de toetsscores in deze periode lager dan ik verwachtte? Leraren worden dagelijks geconfronteerd met voorvallen en ervaringen die vragen oproepen. Vragen die onderzoek kunnen uitlokken. Een goede leraar is een onderzoekende leraar die nieuwsgierig is en zichzelf vragen stelt bij de praktijk. Dit vraagt oefening en kennis. Deze uitgave helpt (aanstaande) leraren deze onderzoekende houding te ontwikkelen en in te zetten bij het afstemmen van hun onderwijs op de leerlingen. 'Leren kun je observeren' is de herziening van het succesvolle 'Observeren kun je leren', waarbij het accent nog meer ligt op de beroepspraktijk van leraren in het basis- en speciaal onderwijs. Het boek biedt informatie en tips bij het observeren van leerlingen, en voorbeelden die uitnodigen om zelf in de eigen praktijk op onderzoek te gaan. Bij de uitgave hoort een schat aan begeleidend materiaal zoals opdrachten, observatielijsten, checklists en instructieve filmpjes.


Book
Het OntwikkelingsVolgModel : verantwoording en achtergrondinformatie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077834565 Year: 2012 Publisher: Amersfoort Agiel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het OntwikkelingsVolgModel (OVM) van het Seminarium voor Orthopedagogiek (OVM) in Utrecht is een digitaal observatiesysteem waarin allerlei aspecten van de ontwikkeling van kinderen en jongeren (van peuter tot puber) in de vorm van ontwikkelings- en leerlijnen zijn uitgewerkt, aangevuld met concrete handelingssuggesties voor leerlingen die dreigen ‘uit te vallen’. Het OVM is daarmee een compleet volgsysteem plus interventiepakket voor gebruik in het kleuteronderwijs,in het lager onderwijs, in het secundair onderwijs en in het buitengewoon onderwijs. . In dit boek worden de uitgangspunten van het OVM, de onderliggende visie op onderwijs en opvoeding en de uitwerking ervan in de praktijk van het handelingsgericht werken beschreven en theoretisch verantwoord.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by