Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Handboek voor (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs.Mart SeerdenIntensief wordt ingegaan op de voor leraren belangrijke beroepsvaardigheid die 'observeren' heet. Observeren wordt gezien als een onderdeel van planmatig handelen ten dienste van een zo gericht mogelijke ontwikkelingsondersteuning van kinderen van circa 2,5 tot 14 jaar. Het planmatige bestaat dan uit het antwoord geven op essentiële beroepsvragen: met welk doel wil ik een ontwikkelingsonderdeel gaan observeren, hoe krijgen de uitkomsten van mijn observaties een plekje in mijn onderwijsarrangementen, welke observatiemethodiek hanteer ik, van welke observatie-instrumenten maak ik gebruik, heb ik voldoende zicht op de ontwikkelingslijnen van kinderen in hun diverse leeftijdsfasen? De informatie is specialistisch, maar wel duidelijk en heel praktijkgericht. Heel sterk is het benoemen van tal van 'mijlpalen' in de kinderontwikkeling. Een uitgave die is aan te raden voor studenten Pabo en beginnende leraren. Met kijkwijzers waarin op precieze wijze verschijningsvormen van kinderontwikkeling worden beschreven en een groot aantal tekstkaders met smile-icoontjes waarin de theorie veelal met een knipoog wordt aangevuld en/of gerelativeerd. Enkele schematische overzichten en zwartwitfoto's wisselen de tekst af. De auteurs hebben volop ervaring in het primair onderwijs.© NBD Biblion
didactische processen --- Primary education --- Didactic evaluation --- observeren --- Kindergarten --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Observatietechnieken ; onderwijs --- Observeren --- 474.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Interactie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Observatie --- Observatietechnieken --- Onderwijsstijlen --- Persoonlijkheidskenmerken --- Zorgverbreding --- Beeldvorming --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Ontwikkeling van kinderen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 061819.jpg --- Didactische principes --- #KVHB:Observatie --- kleuters --- didactiek --- Observaties --- Basisonderwijs --- Spel --- Sociaal leren
Choose an application
Om een antwoord te kunnen geven op de hulpvraag van een kind moet de leerkracht goed observeren. De verzamelde gegevens zijn richtinggevend voor het aanbod dat de leerkracht kan ontwikkelen.Maar hoe kijkt de leerkracht? Waar gaat haar aandacht naar uit, en welke keuze maakt zij dan voor dat aanbod? Hecht zij waarde aan het resultaat van het onderwijs of vindt zij het leerproces van belang? Gaat het voor haar om de wijze waarop het kind aandachtig bezig kan zijn of is het uitvoeren van taken en opdrachten belangrijker? Hoe zij hierover denkt is afhankelijk van haar visie op het onderwijs. Deze uitgave beoogt het zicht te vergroten op de eigen ideeën en uitgangspunten die zo bepalend zijn voor de wijze waarop het onderwijs gestalte krijgt. Daartoe worden drie onderwijsvisies vergeleken.Deze uitgave is vooral bedoeld als werkboek voor studenten van de Pabo en cursisten in de nascholing Bespreekt programmagericht onderwijs, ervaringsgericht onderwijs en ontwikkelingsgericht onderwijs.
450.41 --- 464 --- 467 --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Handelingsplannen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Observatie --- Programmagericht onderwijs --- Risicokleuters --- Leerstoornissen --- Onderwijsfilosofie --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactische principes --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- Kleuteronderwijs --- Zorgverbreding --- Lager onderwijs --- Gedragsproblemen --- Didactiek
Choose an application
Dit boek is een vernieuwde versie van de uitgave Onderwijs aan jonge risicokinderen. In de opvoeding en het onderwijs krijgen we steeds meer belangstelling voor de vroeg-kinderlijke ontwikkeling. In die periode wordt immers de basis gelegd voor het latere sociale en schoolse leren. Daarom wordt naast de leeftijdgroep van kinderen van 4 t/m 7 jaar in dit vernieuwde boek aandacht geschonken aan de groep zeer jonge kinderen (0 t/m 3 jaar). Vroegtijdige onderkenning en begeleiding van deze doelgroep is niet alleen belangrijk, maar vraagt ook specifieke deskundigheid. Dit boek beoogt de leidster daarbij vanuit verschillende visies de nodige nodersteuning te geven in de dagelijkse praktijk. Om een antwoord te kunnen geven op de ondersteuningsvraag van een kind moet de leidster goed observeren. De gegevens die door dat gerichte kijken worden verzameld, zijn richtinggevend voor het aanbod dat zij kan ontwikkelen. Maar hoe kijkt de leidster? Waar gaat haar aandacht naar uit, en welke keuze maakt zij vervolgens voor dat aanbod? Hecht zij waarde aan het resultaat van het onderwijs of vindt zij het leerproces van belang? Gaat het voor haar om de wijze waarop het kind aandachtig bezig kan zijn of is het uitvoeren van taken en opdrachten belangrijker? Hoe zij hierover denkt is afhankelijk van haar visie op opvoeding en onderwijs. Deze uitgave heeft als doel het zicht te vergroten op de eigen ideeën en uitgangspunten, die zo bepalend zijn voor de wijze waarop onderwijs en onderwijs gestalte krijgen. (Bron: covertekst)
leerproblemen --- programmagericht onderwijs --- ervaringsgericht onderwijs --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- Leerproblemen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Programmagericht onderwijs --- 101777.jpg --- Leerstoornissen --- Risicokinderen --- Opvoeding en onderwijs --- Onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Peuters --- Kinderdagverblijven --- Buitengewoon kleuteronderwijs --- Didactiek --- Orthodidactiek --- Zorgverbreding --- Risicokind --- Opvoeding --- Peuter --- Kinderdagverblijf --- Leerprobleem --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
O.a. materiaal voor: zand - water - beeldende activiteiten - bouwen - constructies - composities - rollenspel - luisteren - lezen - onderzoek - buitenspel - media
Ontwikkelingsmaterialen ; kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- ontwikkelingsmateriaal --- didactische middelen --- kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs --- Ontwikkelingsmaterialen --- 471.4 --- Hoekenwerk --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Ontwikkelingsmaterialen (Speelleermiddelen) --- Spelen(Kinderspelen) --- Didactiek; algemeen --- Didactiek --- Ontwikkelingsmateriaal --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Wat kan ik doen om Dennis meer zelfvertrouwen te geven? Wat doet Brenda tijdens de les waardoor zij bijna nooit haar werk op tijd af heeft? Waardoor zijn de toetsscores in deze periode lager dan ik verwachtte? Leraren worden dagelijks geconfronteerd met voorvallen en ervaringen die vragen oproepen. Vragen die onderzoek kunnen uitlokken. Een goede leraar is een onderzoekende leraar die nieuwsgierig is en zichzelf vragen stelt bij de praktijk. Dit vraagt oefening en kennis. Deze uitgave helpt (aanstaande) leraren deze onderzoekende houding te ontwikkelen en in te zetten bij het afstemmen van hun onderwijs op de leerlingen. 'Leren kun je observeren' is de herziening van het succesvolle 'Observeren kun je leren', waarbij het accent nog meer ligt op de beroepspraktijk van leraren in het basis- en speciaal onderwijs. Het boek biedt informatie en tips bij het observeren van leerlingen, en voorbeelden die uitnodigen om zelf in de eigen praktijk op onderzoek te gaan. Bij de uitgave hoort een schat aan begeleidend materiaal zoals opdrachten, observatielijsten, checklists en instructieve filmpjes.
474.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Interactie --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Observatie --- Observatietechnieken --- Onderwijsstijlen --- Persoonlijkheidskenmerken --- Zorgverbreding --- Observatiemethoden --- Leerkrachtvaardigheden --- Gedragsobservatie --- 454.23 --- zorgverbreding --- gedragsobservatie --- observatiemethoden --- Didactische principes --- PXL-Education 2017 --- onderwijs en onderzoek --- onderwijsleerprocessen --- observeren --- leren en onderwijzen
Choose an application
Het OntwikkelingsVolgModel (OVM) van het Seminarium voor Orthopedagogiek (OVM) in Utrecht is een digitaal observatiesysteem waarin allerlei aspecten van de ontwikkeling van kinderen en jongeren (van peuter tot puber) in de vorm van ontwikkelings- en leerlijnen zijn uitgewerkt, aangevuld met concrete handelingssuggesties voor leerlingen die dreigen ‘uit te vallen’. Het OVM is daarmee een compleet volgsysteem plus interventiepakket voor gebruik in het kleuteronderwijs,in het lager onderwijs, in het secundair onderwijs en in het buitengewoon onderwijs. . In dit boek worden de uitgangspunten van het OVM, de onderliggende visie op onderwijs en opvoeding en de uitwerking ervan in de praktijk van het handelingsgericht werken beschreven en theoretisch verantwoord.
Leerproblemen --- Leerlingvolgsystemen --- Handelingsplannen --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Ontwikkelingsproblemen --- Ontwikkeling van kinderen --- Leerlijnen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- 454.23 --- Didactische principes --- Leerprobleem --- Leerlingvolgsysteem --- Handelingsplan --- Ontwikkelingsprobleem --- Handelingsgericht werken
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|