Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? : een kwaliteitsaanpak voor scholen
Authors: ---
ISBN: 9789492525390 9492525399 Year: 2018 Publisher: Huizen Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leraar ervaar je veel werkdruk. Dagelijks komen er allerlei zaken op je af die veel tijd en aandacht vragen. Dit kunnen problemen zijn die zich maar niet lijken op te lossen, of collega?s die regels en afspraken zijn vergeten. En terwijl je de plooien van de dag glad strijkt, schiet je te binnen dat je bij een vergadering of overleg wordt verwacht. ?s Avonds plof je op de bank en verzucht je: ?Kon ik maar weer eens gewoon lekker lesgeven.?In het boek En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? leggen Eva Naaijkens en Martin Bootsma stap voor stap uit hoe je de werkdruk in je schoolorganisatie kunt verlagen en hoe je daardoor ruimte krijgt om je vakmanschap te ontwikkelen. Ze presenteren een kwaliteitsaanpak die eenvoudig en efficiënt is: Enigma. Het zorgt ervoor dat situaties die op elke school voorkomen gestroomlijnd worden, dat er niet of nauwelijks wordt vergaderd en dat jij als leraar tijd hebt om goed onderwijs te geven.Deze kwaliteitsaanpak is voor elke basisschool geschikt. Door als school te werken vanuit een beperkt aantal ambities en doelen, ontstaat er een focus op goed onderwijs. Dat is onderwijs waarbij de leraar haar professionaliteit optimaal kan ontwikkelen en waarvan de leerlingen optimaal zullen profiteren.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/en-wat-als-we-nu-weer-eens-gewoon-gingen-lesgeven-pica)


Book
En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven in het voortgezet onderwijs?
Authors: ---
ISBN: 9789493209053 Year: 2020 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek bieden Martin Bootsma en Eva Naaijkens een eenvoudige en efficiënte, schoolbrede kwaliteitsaanpak, die het onderwijs leuker, interessanter en beter maakt. Hierbij wordt uitgegaan van de ontplooiing van vakmanschap en professionaliteit: iedereen is betrokken bij de ontwikkeling van de kennis en kunde van het team, zodat een school het verschil kan maken voor haar leerlingen.Deze aanpak vormt een leidraad voor docenten en schoolleiders om de visie van de school daadwerkelijk uit te voeren, overzicht te houden, de werkdruk te verlagen, en de schoolprocessen te versterken. Het geeft een school, team, of sectie houvast bij het maken van keuzes en het planmatig uitwerken, evalueren en borgen daarvan. Het helpt bij het beantwoorden van vragen als: Welke doelen streven we na? Welke waarde voegt dit toe aan ons onderwijs? De meest gangbare en ondersteunende processen worden eenvoudig en functioneel vastgelegd in ambitie- en kwaliteitskaarten.Het primaire proces kan hierdoor weer centraal komen te staan, waardoor docenten tijd kunnen besteden aan dingen die echt belangrijk zijn: leerlingen, ouders en collega's.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/en-wat-als-we-nu-weer-eens-gewoon-gingen-lesgeven-in-het-voortgezet-onderwijs-pica


Book
Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789493209886 Year: 2023 Publisher: Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs beschrijven Martin Bootsma en Eva Naaijkens hoe je als basisschool thematisch onderwijs kunt ontwerpen en geven, waarbij je niet alleen de zaakvakken aanbiedt, maar waarin je ook domeinen van het taalonderwijs, burgerschap, digitale geletterdheid en de creatieve vakken onderbrengt. Er is veel aandacht voor lezen, schrijven en spreken binnen thematisch onderwijs.Verder beschrijven de auteurs een praktische didactiek, die ervoor zorgt dat leerlingen niet alleen veel kennis opdoen, maar deze ook leren toepassen in nieuwe situaties. Er is in het boek bovendien aandacht voor het implementatie- en borgingsaspect, de ontwikkeling van professionele standaarden en het vakmanschap van de leraar.De auteurs laten zien dat je door thematisch te werken en door vakken te integreren de overladenheid van het lesprogramma kunt terugdringen. Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs borduurt voort op de boeken die Naaijkens en Bootsma hebben geschreven over kwaliteitscultuur en kwaliteitsaanpak (En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven en De school als werkplaats).*Een praktisch boek dat, rekening houdend met de wettelijke opdracht die scholen hebben, stapsgewijs beschrijft hoe je vanuit de kerndoelen, referentieniveaus en leerlijnen kennisrijke thema?s ontwikkelt.*


Book
De school als werkplaats : gereedschap voor een sterke kwaliteitscultuur
Authors: ---
ISBN: 9789493209497 9493209490 Year: 2022 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de eerder verschenen boeken van Eva Naaijkens en Martin Bootsma ? En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? (po- en vo-versie) ? wordt een duidelijke, universele, en veelgeprezen kwaliteitsaanpak voor scholen besproken. Deze kwaliteitsaanpak kun je zien als het fundament voor het verbeteren en behouden van de kwaliteit van het onderwijs. Dit gebeurt onder andere door de meest gangbare en ondersteunende processen zo eenvoudig en functioneel mogelijk vast te leggen.Naast een goed fundament, in de vorm van een kwaliteitsaanpak, is er echter ook een goede kwaliteitscultuur nodig om goed onderwijs te verzorgen en om leerlingen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. Leraren maken vanuit een gedeelde visie onderwijs, werken op veel verschillende manieren met elkaar samen en ontwikkelen samen vaste ritmes en routines die ervoor zorgen dat leraren schoolbreed met elkaar kunnen samenwerken.In de school als werkplaats helpen leraren elkaar om het vakmanschap te ontwikkelen en te verbeteren en dit leidt tot meer werkplezier en beroepstrots.Een belangrijk element binnen die organisatie is de erkende ongelijkheid: waar leraren in een team als mens gelijkwaardig zijn, zijn ze dat als professionals niet. Net zoals in de ouderwetse werkplaatsen de gang van gezel tot meester werd gemaakt, wordt een leraar vaardig door oefening en begeleiding.Andere belangrijke aspecten die de kwaliteit van die cultuur bepalen, zijn bijvoorbeeld de rol van de schoolleider, teamontwikkeling, professionele ruimte en professionele cultuur.De inhoud van dit boek, dat naadloos aansluit bij zijn voorgangers, is gestoeld in de praktijk en beschrijft wat de auteurs in die praktijk van alledag op hun school doen.https://www.uitgeverijpica.nl/component/virtuemart/basisvaardigheden/de-school-als-werkplaats-pica?Itemid=0


Book
Erken de ongelijkheid : de kracht van diversiteit in onderwijsteams
Authors: --- ---
ISBN: 9789493209213 Year: 2021 Publisher: [Huizen] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bundel met 8 essays over het thema van diversiteit van schoolteams in het basisonderwijs en een pleidooi voor het (beter) benutten van de uiteenlopende vaardigheden van leerkrachten.Dit boek is een pleidooi voor het benutten van uiteenlopende leraarvaardigheden in het onderwijs. Meer variatie in functies biedt mogelijkheden om de school een stabiele basis van kwaliteit te geven. Dit komt het leren van leraren én het leren van leerlingen ten goede en versterkt dus de onderwijskwaliteit op een school. Toonaangevende onderwijsexperts geven hun visie op dit onderwerp. Zij benadrukken vanuit hun expertise, ervaringen en kennis de kracht van diversiteit in onderwijsteams.Zij gaan in op de vragen rondom het erkennen van ongelijkheid en de inzet van anders opgeleide leraren in de school. Ze zijn kritisch, schrijven harde statements over het huidige onderwijs en prikkelen de lezers na te denken over hun eigen schoolorganisatie.In het boek zijn aanbevelingen te vinden om de ontwikkeling van leraren te stimuleren en de verschillen tussen leraren te erkennen.Met bijdragen van: Eva Naaijkens (voorwoord), Marc Vermeulen en Marjan Vermeulen, Marco Snoek, Paul Baan en Ruut Veenhoven, Brigit van Rossum en Anje Ros, Myriam Lieskamp, Joseph Kessels.Jos DerksenBundel artikelen over het thema diversiteit van schoolteams op de basisschool. Met het oog op versterking van de kwaliteit van het onderwijs is het gewenst beschikbare expertise van leraren te erkennen én te benutten voor de schoolontwikkeling. Ingrediënten voor die schoolontwikkeling zijn de beschikbare expertise van de collega?s, betrouwbare schoolleiders en een sterk team. Leraren die het onderwijs verlieten geven aan dat zij te weinig ruimte kregen voor ontwikkeling en last hadden van een gebrekkige organisatie. Het is tijd voor een kanteling omdat anders te veel expertise verloren gaat. De auteurs dagen het onderwijs uit gebruik te maken van de aanwezige kwaliteit en vaardigheden van leraren. Deze bundel schetst wat daarvoor nodig is en welke factoren daarbij een rol spelen. In de bijdragen aandacht voor: meer variatie, de positieve bijdrage aan motivatie en werkgeluk, de ontwikkeling van een strategisch personeelsbeleid en gespreid leiderschap. Tot slot zijn er aanbevelingen over de leraar zelf, schoolleiders, besturen en de opleidingen. De bijdragen zijn van toonaangevende onderwijsexperts, die kritisch zijn op het huidige onderwijsbeleid en prikkelen om kritisch te kijken naar de huidige schoolorganisaties. Gericht op leraren, schoolleiders, bestuurders en beleidsmakers.© NBD Biblion

Listing 1 - 5 of 5
Sort by