Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
"Takes the pulse of recent developments in narratological research in the French-speaking countries. We see French narrative theory applied to a wide range of texts, from classical Greek myths to early modern English novels to comics and films"--
Narration (Rhetoric) --- Discourse analysis, Narrative --- French language --- History and criticism --- Discourse analysis
Choose an application
Fiction --- Literary rhetorics --- Narration (Rhetoric). --- Discourse analysis, Narrative. --- Narration --- Discours narratif --- Discourse analysis, Narrative --- Narration (Rhetoric) --- Narrative discourse analysis
Choose an application
Qu'est-ce qu'un récit ? Quelle est son organisation interne ? Quels sont les liens entre ce qui est raconté - l'histoire - et la manière dont cela est raconté - la narration ? Toutes ces questions et bien d'autres encore sont au centre de l'analyse formelle du récit, et notamment de ses développements contemporains connus sous la dénomination de « narratologie ». Cet ouvrage collectif, par le biais d'un regard à la fois soutenu et varié de la métalepse, montre que loin d'être dépassée ou de n'être plus qu'un outil mécanique d'analyse, la narratologie ne cesse de se complexifier, de se diversifier. Aujourd'hui, elle privilégie une démarche transdisciplinaire ainsi qu'une réflexion qui confronte le récit à d'autres phénomènes artistiques et, plus largement, représentationnels. Qu'est-ce donc qu'une métalepse ? Pour comprendre ce que cette notion désigne en narratologie, il faut rappeler que le récit se divise en deux niveaux distincts : le monde du narré et le monde de la narration. Mais ces niveaux - non spécifiques au seul récit, mais définitoires de la représentation comme telle - ne sont pas inviolables, se prêtant à des contaminations parfois surprenantes, Or, c'est cette contamination de niveaux qu'on désigne, à la suite de Gérard Genette, du terme de « métalepse ». Au delà d'une classification formelle des différents types de métalepse, ces contributions identifient les principales voies d'imbrication de ce procédé, avec ses conséquences multiples, au sein de la représentation. Toutes se consacrent de manière plus ou moins prononcée et sous différents angles - littérature, cinéma, peinture... -, aux problèmes de la figure ou de la réflexivité, de la communication ou de la représentation. Plus qu'une simple mise au point concernant une notion, plus aussi qu'un reflet de l'état actuel des réflexions dans le domaine, le recueil explore ainsi l'étendue d'un processus représentationnel paradoxal. La diversité de ses incarnations et de ses fonctions nous éclaire sur une des facettes de la puissance d'exploration de l'art.
Point of view (Literature) --- Metonyms --- Narration (Rhetoric) --- Fiction --- Discourse analysis, Narrative --- Technique --- 82-3 "17" --- Proza. Fictie. Narratologie--18e eeuw. Periode 1700-1799 --- Metalepsis --- 82-3 "17" Proza. Fictie. Narratologie--18e eeuw. Periode 1700-1799 --- 82.091 --- 82-3 --- 82-3 Proza. Fictie. Narratologie --- Proza. Fictie. Narratologie --- 82.091 Vergelijkende literatuurstudie --- Vergelijkende literatuurstudie --- Figures of speech --- Literary style --- Literary rhetorics --- Literary semiotics --- Discourse analysis [Narrative ] --- 82-3 Fiction. Prose narrative --- Fiction. Prose narrative --- Fiction - Technique
Choose an application
Russian language --- anno 1910-1919 --- anno 1920-1929 --- Linguistics --- Russia
Choose an application
Theorizing Narrativity is a collective work by an international array of leading specialists in narrative theory. It provides new perspectives on the nature of narrative, genre theory, narrative semiotics and communication theory. Most contributions center on the specificity of literary fiction, but each chapter investigates a different dimension of narrativity with many issues dealt with in innovative ways (including oral storytelling, the law, video games, causality, intertextuality and the theory of reading). There are chapters by Gerald Prince on narrativehood and narrativity, Meir Sternberg on the narrativity of the law-code, Werner Wolf on chance and Peter Hühn on eventfulness in fiction, Jukka Tyrkkö on kaleidoscope narratives, Marie-Laure Ryan on transfictionality and computer games, Ansgar Nünning and Roy Sommer as well as Monika Fludernik on the narrativity of drama, Beatriz Penas on (non)standard narrativities, David Rudrum on narrativity and performativity, Michael Toolan on textual guidance, John Pier on causality and retrospection, and José Ángel García Landa on retelling and represented narrations.
Discourse analysis, Narrative --- Narration (Rhetoric) --- Communication --- Communication. --- Discourse analysis, Narrative. --- Narration (Rhetoric). --- Fiction --- Literary rhetorics --- Pragmatics --- Discours narratif --- Narration --- 82-3 --- Narrative (Rhetoric) --- Narrative writing --- Rhetoric --- Narratees (Rhetoric) --- Narrative discourse analysis --- Communication, Primitive --- Mass communication --- Sociology --- 82-3 Proza. Fictie. Narratologie --- Proza. Fictie. Narratologie --- 82-3 Fiction. Prose narrative --- Fiction. Prose narrative --- Narrative Theory.
Choose an application
Choose an application
This handbook brings together 41 contributions by leading narratologists devoted to the study of narrative devices in European literatures from antiquity to the present. Each entry examines the use of a specific narrative device in one or two national literatures across the ages, whether in successive or distant periods of time. Through the analysis of representative texts in a range of European languages, the authors compellingly trace the continuities and evolution of storytelling devices, as well as their culture-specific manifestations.
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|