Narrow your search

Library

ULiège (5)

KU Leuven (3)

Belgian Parliament (2)

UAntwerpen (2)

UCLouvain (2)

ADVO-A (1)

EHC (1)

FOD Finances (1)

UGent (1)

UHasselt (1)

More...

Resource type

book (6)

digital (1)

dissertation (1)


Language

Dutch (6)

French (2)


Year
From To Submit

2024 (3)

2023 (3)

2020 (2)

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
De defederalisering van justitie : een rechtsvergelijkende en rechtspolitieke studie
Authors: ---
ISBN: 9789400015630 9400015631 Year: 2023 Publisher: Antwerpen : Intersentia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Justitie en handhaving gelden als enkele van de laatste grote beleidsdomeinen die nog steeds een federale bevoegdheid zijn. De inrichting van de hoven en rechtbanken, de rechtspleging, de wetgeving en de politie en handhaving zijn, anders dan in de meeste federale staten, grotendeels federaal geregeld. Toch ligt de tijd dat enkel de federale overheid instond voor justitie en handhaving al lang achter ons. Zeker sinds de zesde staatshervorming beschikken de deelstaten over belangrijke justitiebevoegdheden, waaronder de justitiehuizen, het elektronisch toezicht en het jeugdsanctierecht. Daarnaast zijn de deelstaten, al dan niet op grond van hun impliciete bevoegdheden, inmiddels actief in de meeste federale bevoegdheden. Het resultaat is een complexe bevoegdheidsverdeling die op verschillende vlakken knelpunten vertoont. De vraag naar een eventuele herschikking van de huidige bevoegdheidsverdeling dringt zich dan ook op. De defederalisering van justitie staat al langer op de politieke agenda. Het komt aan bod in verschillende Vlaamse regeerakkoorden, federale formatieverslagen en onderhandelingsnota's. Niettemin is het academisch onderzoek over dit onderwerp eerder beperkt. Voorliggende studie, uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse minister van Justitie, wil hieraan tegemoet komen en nagaan of en hoe de bevoegdheden inzake justitie en handhaving kunnen worden gefederaliseerd. Op basis van een uitgebreide rechtsvergelijkende analyse en een bespreking van de rechtspolitieke argumenten voor en tegen een verdere defederalisering, werken de auteurs concrete modellen uit voor een nieuwe bevoegdheidsverdeling. Daarbij rijzen fundamentele vragen over onze staatsstructuur en de toekomst van het Belgische federalisme.

Keywords

Comparative law --- Public law. Constitutional law --- Belgium --- 110 Justitie. --- 2302. --- 312.1 Staatshervorming na 1988. --- STRADALEX. --- institutionele hervorming. --- 2302 --- STRADALEX --- administratieve hervorming --- verhouding land-regio --- executieve macht --- rechtsstelsel --- institutionele bevoegdheid --- 312.1 Staatshervorming na 1988 --- 110 Justitie --- надлежност институције --- compétence institutionnelle --- pravomoc instituce --- institutsiooni pädevus --- αρμοδιότητες των οργάνων --- inniúlacht na hinstitiúide --- institucijos kompetencija --- kompetencë e institucionit --- competență instituțională --- pristojnost institucije --- toimielimen toimivalta --- kompetenza tal-istituzzjoni --- institutionel kompetence --- intézmény hatásköre --- competencia institucional --- компетенция на институцията --- competência institucional --- competenza istituzionale --- nadležnost institucije --- institutionelle Zuständigkeit --- institutionell behörighet --- kompetencje instytucji --- надлежност на институција --- competence of the institution --- právomoc inštitúcie --- iestādes kompetence --- institucionální kompetence --- институционални ингеренции --- институционални надлежности --- Verwaltungsreform --- haldusreform --- pārvaldes reforma --- riforma amministrattiva --- réforme administrative --- hallinnonuudistus --- upravna reforma --- administrative reform --- reforma administracyjna --- förvaltningsreform --- riforma amministrativa --- управна реформа --- reformă administrativă --- administrativ reform --- administracinė reforma --- správní reforma --- athchóiriú riaracháin --- administratívna reforma --- reformë administrative --- административна реформа --- közigazgatási reform --- reforma administrativa --- διοικητική μεταρρύθμιση --- reforma státní správy --- staatshervorming --- statsreform --- správní přestavba --- реформа на државниот апарат --- riforma dello Stato --- caidreamh idir an Stát agus na réigiúin --- odnosi med državo in regijami --- vztah mezi státem a regionem --- relations between the State and the regions --- отношения между държавата и областите --- valsts un reģionu attiecības --- rapporti Stato-regioni --- однос државе и области --- stosunki Państwo-region --- odnos države i regija --- marrëdhëniet ndërmjet Shtetit dhe rajoneve --- σχέση κράτους-περιφέρειας --- valstybės ir regionų santykiai --- relações Estado-região --- förhållandet stat–region --- riigi ja piirkondade vahelised suhted --- Beziehungen Staat/Region --- relation État-région --- az állam és a régiók kapcsolata --- valtion ja alueiden väliset suhteet --- relazzjonijiet bejn l-Istat u r-reġjuni --- relación Estado-entidades territoriales --- vzťahy medzi štátom a regiónom --- relații între stat și regiuni --- forholdet stat-region --- односи помеѓу државата и регионите --- centrinės ir vietos valdžios santykiai --- forholdet mellem centrale og lokale myndigheder --- marrëdhëniet ndërmjet qeverisjes qendrore dhe vendore --- односи помеѓу централната и локалната власт --- relations between central and local government --- verhouding staat-regio --- relații între administrația locală și cea centrală --- σχέση μεταξύ της κεντρικής και της τοπικής εξουσίας --- vztah mezi orgány státní a místní moci --- valdības un pašvaldību attiecības --- relation entre les pouvoirs central et local --- odnos središnje i lokalne vlasti --- relación entre los poderes central, regional o local --- односи држава-региони --- relazione tra i poteri centrale e locale --- a kormány és a helyi önkormányzatok kapcsolata --- keskvalitsuse ja kohaliku omavalitsuse vahelised suhted --- a központi, területi és helyi közigazgatási szervek kapcsolata --- keskus- ja paikallishallinnon väliset suhteet --- verhouding tussen centrale en lokale overheid --- vzťah medzi ústrednými a miestnymi orgánmi štátnej správy --- relações entre os poderes central e local --- retssystem --- sistemi ligjor --- igazságszolgáltatási rendszer --- sistema judicial --- δικαστικό σύστημα --- sistema giudiziario --- Gerichtsverfassung --- právní systém --- правосудни систем --- tuomioistuinjärjestelmä --- système judiciaire --- sistem juridic --- õigussüsteem --- organizacija sodstva --- sistema judiciário --- córas dlí --- tiesību sistēma --- правосуден систем --- rättssystem --- съдебна система --- pravni sustav --- súdny systém --- legal system --- sistema ġudizzjarja --- teismų sistema --- ustrój sądów --- justice --- Administración de justicia --- организација на судството --- soudní soustava --- soudy --- правда --- soudnictví --- судски систем --- bírósági szervezet --- gerechtelijk systeem --- bíróságok igazgatása --- poder ejecutivo --- vykdomoji valdžia --- pushtet ekzekutiv --- izpildvara --- exekutive Gewalt --- täytäntöönpanovalta --- poder executivo --- végrehajtó hatalom --- verkställande makt --- výkonná moc --- cumhacht feidhmiúcháin --- putere executivă --- udøvende myndighed --- izvršilna oblast --- извршна власт --- executive power --- изпълнителна власт --- potere esecutivo --- władza wykonawcza --- εκτελεστική εξουσία --- pouvoir exécutif --- setgħa eżekuttiva --- izvršna vlast --- täidesaatev võim --- exekutivní moc --- егзекутивна моќ --- vollziehende Gewalt --- täitevvõim --- exekutiva --- ausführende Gewalt --- Law reform --- Justice, Administration of --- Judicial power --- Federal government --- Decentralization in government --- Droit --- Justice --- Pouvoir judiciaire --- Fédéralisme --- Décentralisation administrative --- Réforme --- Administration --- BPB2302 --- institutionele hervorming --- reforma základních institucí --- riforma istituzionale --- institucinė reforma --- institutsionaalne reform --- institucionālā reforma --- institutionel reform --- θεσμική μεταρρύθμιση --- intézményi reform --- riforma istituzzjonali --- inštitucionálna reforma --- institutionelle Reform --- reforma institucional --- réforme institutionnelle --- reformă instituțională --- institucionalna reforma --- institutionell reform --- athchóiriú institiúideach --- institutionaalinen uudistus --- institutional reform --- институционална реформа --- reforma instytucjonalna --- reformë institucionale --- институционна реформа --- institucionální přestavba --- институционални промени --- institucionální reforma --- BPB23024 --- Russie --- Afrique du Sud --- Autriche --- Espagne --- Italie --- Etats-Unis --- Australie --- Argentine --- Mexique --- Brésil --- Royaume-Unis --- Allemagne --- Suisse --- Canada --- Inde --- Droit constitutionnel --- Politique et gouvernement --- Fédéralisme


Book
De defederalisering van justitie : een rechtsvergelijkende en rechtspolitieke studie
Authors: ---
Year: 2023 Publisher: Antwerpen : Intersentia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
De defederalisering van justitie : een rechtsvergelijkende en rechtspolitieke studie
Authors: ---
ISBN: 9789400015630 Year: 2023 Publisher: Antwerpen Intersentia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Défédéraliser la justice ? : une étude de droit comparé juridico-politique
Authors: ---
Year: 2024 Publisher: Bruxelles : Larcier Intersentia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Défédéraliser la justice ? : Une étude de droit comparé juridico-politique
Authors: ---
ISBN: 9782807943612 2807943616 Year: 2024 Publisher: Bruxelles: Larcier - Intersentia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La justice est l’un des derniers grands domaines de compétence fédérale. Pourtant, l’époque où seul le gouvernement fédéral était responsable de la justice est révolue. Surtout depuis la sixième réforme de l’État, les entités fédérées disposent d’importantes compétences en matière de justice. Il en résulte une répartition complexe des compétences. Se pose donc la question d’un éventuel réaménagement de la répartition actuelle des compétences. La défédéralisation de la justice est à l’ordre du jour politique depuis un certain temps. Néanmoins, la recherche académique sur le sujet est limitée. La présente étude vise à remédier à cette situation et à examiner si et comment les compétences en matière de justice peuvent être fédérées. Sur la base d’une analyse approfondie du droit comparé et d’une discussion des arguments juridico-politiques pour et contre une défédéralisation plus poussée, les auteurs élaborent des modèles concrets pour un réaménagement de la répartition actuelle des compétences. Ce faisant, ils soulèvent des questions fondamentales sur l’avenir du fédéralisme belge. L’ouvrage s’adresse à toutes les professions judiciaires, ainsi qu’à tous les responsables politiques et citoyens intéressés par le fédéralisme belge et la septième réforme de l’État.

Keywords

Belgique --- Russie --- Afrique du Sud --- Autriche --- Espagne --- Italie --- Etats-Unis --- Australie --- Argentine --- Brésil --- Afrique --- Royaume-Uni --- Allemagne --- Suisse --- Canada --- Inde


Book
De vrijheidsboom van de staatsfilosoof : Hegel en de Franse Revolutie
Authors: --- ---
ISBN: 9789492639417 Year: 2020 Publisher: s. l. Doorbraak

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De Belgische Grondwet en noodsituaties : lessen uit de COVID-19-pandemie
Authors: --- --- ---
Year: 2024 Publisher: Antwerpen : Larcier Intersentia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Interpretatiemethodes van het Grondwettelijk Hof. Een aanzet tot systematisering
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Rechtsgeleerdheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze masterscriptie worden de interpretatiemethodes en theoretische premissen waarmee het Grondwettelijk Hof de Grondwet interpreteert, onderzocht. Het Grondwettelijk Hof is in de laatste decennia uitgegroeid tot de belangrijkste interpretator van de Grondwet. Desondanks blijft de opdracht van het Grondwettelijk Hof weinig vanzelfsprekend. De mogelijkheid om wetgeving te vernietigen, wegens de strijdigheid met een open geformuleerde en politiek geladen Grondwet, creëert een voortdurende spanningsverhouding met fundamentele beginselen, zoals de scheiding der machten en democratiebeginsel. Het Grondwettelijk Hof geniet niet dezelfde democratische legitimiteit als de verschillende parlementen, die ons land rijk is. De legitimiteit van het Grondwettelijk Hof wordt daarentegen bepaald door de wijze waarop het de Grondwet interpreteert. Van het Grondwettelijk Hof wordt verwacht dat het de Grondwet objectief interpreteert, d.i. op een wijze die aansluit bij de tekst van de Grondwet. De interpretatiemethodes die het daarvoor gebruikt, dienen rationeel te zijn, zodat de redenering van het Grondwettelijk Hof achteraf gevolgd kan worden. Hier ontstaan echter meerdere problemen. Eerst en vooral geeft de Grondwet niet aan hoe ze geïnterpreteerd dient te worden. Grondwetsbepalingen zijn bovendien uiterst open geformuleerd. Daarnaast is de keuze van interpretatiemethodes omstreden. De klassieke, formele juridische logica volstaat niet, maar tegelijk bestaat er geen eensgezindheid over meer inhoudelijke methodes. Problematisch is ook dat het Grondwettelijk Hof beperkt uiteenzet hoe het de Grondwet interpreteert. Daarom wordt gekozen voor een rechtsvergelijking met het Bundesverfassungsgericht, dat toonaangevend is en uitgebreid theoretische uiteenzettingen doet. Ook de methode van de Duitse rechtsleer, de 'Begriffs- und Systembildung' wordt toegepast. Zo ligt de focus op de bestaande rechtspraak van het Grondwettelijk Hof, die geanalyseerd en geordend wordt. Eerst vanuit de samenhang tussen de verschillende onderdelen worden de algemene interpretatiemethodes zichtbaar. Centraal staat het uitgangspunt dat het, meer nog dan het uitwerken van specifieke methodes, essentieel is om een goed begrip te hebben van de grondwetsopvatting van het Grondwettelijk Hof. Het benadert individuele zaken dan wel pragmatisch, maar laat zich leiden door een bepaalde grondwetsopvatting. Hier is de invloed van de rechtsleer op het Grondwettelijk Hof ook het grootst. De rechtsleer dient bij te dragen aan de objectivering van deze grondwetsopvatting. Duidelijk is dat het Grondwettelijk Hof uitgaat van een materiële grondwetsopvatting, bestaande uit verschillende fundamentele beginselen en de Grondwet zelf. Deze vormen samen een systematische eenheid. In deze masterscriptie wordt een aanzet gegeven om deze weer te geven. Daarbij wordt ook de invloed van de internationalisering en Europeanisering op dit grondwettelijk systeem nagegaan.

Keywords

Listing 1 - 8 of 8
Sort by