Narrow your search

Library

KU Leuven (3)

Documentatiecentrum Vlaams-Brabant (1)

EHC (1)

KBR (1)


Resource type

dissertation (2)

book (1)


Language

Dutch (2)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

2016 (1)

2014 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
Cultuur met een grote K. Evolutie, revolutie en deemstering van de cultuurvisie der Leuvense overkoepelende studentenorganisaties 1956-2016
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek wil de cultuur-theoretische debatten van de laatste vijftig jaar schetsen binnen de Leuvense studentenbeweging. In de jaren vijftig was het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond de toonaangevende studentenvereniging in Leuven. Via hun afdeling KVHV Kultuur zette zij sterk in op zowel actieve cultuur als een theoretische onderbouw. Ons Leven fungeerde als communicatiemiddel voor hun ideeën. Halverwege de jaren zestig radicaliseerden de studenten en kwamen ze in het vaarwater van het Nieuw-Linkse gedachtegoed. Binnen het KVHV was de conservatieve vleugel te sterk waat een in de geest van mei 68 opgerichte Kultuurraad bestaande uit de studentenkringen de kans gaf zich te ontplooien. Na woelige jaren strijd tussen 1967 en 1971 om de leidende positie bij de Leuvense studenten won Kultuurraad het pleit, niet in het minst omdat het gros van KVHV Kultuur overliep. In de jaren zeventig probeerden KuRa en de andere raden van de Algemene Studenten Raad de studenten warm te maken voor een nieuwe marxistische samenleving. Cultuur werd gezien als een middel in deze strijd. Strijdliederen, straattoneel en vrij denken waren voorbeelden van deze politieke cultuurbeoefening. In het blad Rerum-Wegwijs en later in VETO werden de culturele denkbeelden weergegeven. Zij het steeds meer op de praktijk en minder op de theorie gericht naarmate de jaren zeventig vorderden. In 1977 richtte KuRa het Studentencentrum ('t Stuc) op om ruimte te geven aan hun ideeën. Al bijna onmiddellijk kwam het tot spanningen tussen 't Stuc en de studenten omdat 't Stuc radicale kunst wou in plaats van een radicale maatschappij en omdat de studenten zich steeds meer terugplooiden op zichzelf. De jaren tachtig staan dan ook in het teken van eindeloze conflicten rond de vermeende 'elitaire' Stuc cultuur. Na een zwaar intern conflict depolitiseerde de studentenbeweging volledig en werd de ASR in 1986 de Leuvense Overkoepelende Kring Organisatie (LOKO). Uiteindelijk gingen KuRa en Stuc elk hun eigen weg in 1995 waarna de banden bijna volledig wegdeemsterden. KuRa zette nu in op eigen projecten of projecten in samenwerking met de kringen zoals Ithaka of het InterFacultair Theaterfestival. Vanaf de jaren negentig was er geen actief theoretisch luik meer in de KuRa werking. In 2005 verloor KuRa ook zijn tot dan toe grote autonomie toen het hervormd werd naar LOKO Cultuur. De conflicten en evoluties in de culturele werking van de studenten zijn te verklaren aan de hand van drie tegenstellingen: democratisch vs. aristocratisch, contesterend vs. constructief en naar buiten gericht vs. naar binnen gericht.

Keywords


Dissertation
Glad terrein : Het Mechelse migrantenbeleid en de Marokkaanse migratie tussen 1964 en 1994
Authors: --- ---
Year: 2014 Publisher: Leuven : K.U. Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vijftig jaar geleden werd het Belgisch-Marokkaans akkoord gesloten, waarmee de migratie van Marokkaanse gastarbeiders naar de Belgische steden op gang kwam. Dit is in 2014 aanleiding tot allerhande activiteiten en herdenkingen. Deze thesis wil aansluiten bij de herdenkingen in Mechelen, absoluut en relatief de tweede 'Marokkanenstad' in Vlaanderen. Hierbij ligt de focus op het migrantenbeleid. De vraagstelling is dan ook 'Wat waren de evoluties in de Marokkaanse migratie, welk migrantenbeleid werd er gevoerd, wie had er invloed op dat beleid en hoe gingen die spelers met elkaar om?' De bestuurde periode is 1964-1994. De belangrijkste scheidingslijn en eindpunt van de paper was de omslag van een biculturele naar een multiculturele stad. Net zoals 1964 de omslag van een monoculturele naar een biculturele stad markeerde.Niet enkel de Mechelse overheid, maar ook de Vlaamse en de Marokkaanse, hebben een rol gespeeld in dat migrantenbeleid. Daarnaast werd het beleid onder vuur genomen door de oppositie in de Mechelse gemeenteraad. Ten slotte was het beleid niet het exclusieve domein van de overheid. Integendeel, particuliere organisaties domineerden bij momenten het migrantenbeleid in Mechelen.Dit was zeker zo in de periode 1964-1973, toen het stadsbestuur er nog van uitging dat de Marokkanen snel zouden terugkeren. Het katholieke Caritas en de vakbonden (vooral dan het ACV) vingen de gastarbeiders op. Het Marokkaanse consulaat, werktuig van het autoritaire regime van Hassan II, speelde een negatieve rol. De vorming van een Marokkaanse Solidariteitsvereniging in Mechelen diende enkel als spionage binnen het gekende netwerk van amicales. De Marokkaanse zelforganisatie werd zo onderdrukt en de werking van de migrantenorganisaties onmogelijk gemaakt. Ook in de jaren zeventig en tachtig oefende de Solidariteitsvereniging invloed uit.In de periode 1973-1983 probeerde het stadsbestuur voor het eerst een beleid uit te werken. Een gastarbeiderraad mislukte in 1977 door infiltr...

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by