Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Kennis en leren: noodzaak, onderzoek en praktijk van het nieuwe leren
Authors: ---
Year: 2008 Publisher: Tilburg MesoConsult

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Object
Vragenlijst studievoorwaarden : VSV
Authors: ---
Year: 1999 Publisher: S.l. KPC

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Cyclisch onderwijs ontwerpen : in vijf stappen naar passende leeractiviteiten
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789046905791 9789046967096 9046967093 Year: 2017 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerkracht sta je voor de uitdagende taak om je leerlingen voor te bereiden op de toekomst. Vanwege de aanhoudende stroom van onderwijsvernieuwingen, razendsnelle technologische ontwikkelingen en eisen van ouders moeten leerkrachten hun manier van werken steeds veranderen. Maar hoe doe je dat? Cyclisch onderwijs ontwerpen leert je hoe je je leeractiviteiten zo kunt inrichten dat je optimaal in speelt op de verschillen tussen leerlingen en de onderwijsopbrengsten zo groot mogelijk zijn. Hoofdstuk 1 gaat in op wat er van de leerkracht als professional verwacht wordt. In hoofdstuk 2 wordt beschreven hoe leerkrachten zelf de regie over hun onderwijs kunnen nemen door onderwijs(activiteiten) te ontwerpen volgens de vijfstappencyclus van opbrengstgericht onderwijs ontwerpen. In de hoofdstukken daarna worden deze ontwerpstappen uitgewerkt. Het laatste hoofdstuk gaat over werken met data in relatie tot het stellen van doelen en ontwerpen van onderwijs. Cyclisch onderwijs ontwerpen (voorheen Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen) is in eerste instantie bestemd voor pabostudenten, maar het is ook geschikt voor professionals die al werkzaam zijn in de onderwijspraktijk.


Book
Kwaliteit door gespreid leiderschap : met 10 portretten uit het primair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023256656 9023256654 9023256751 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraagstukken waar scholen voor staan worden steeds complexer. Het is daarom belangrijk dat alle expertise in de school optimaal wordt benut en versterkt. Daarbij verandert het leiderschap in de school en daarmee ook de rol van de schoolleider. Dit boek laat zien hoe schoolleiders met vertrouwen kunnen loslaten, als ze investeren in een cultuur en ondersteunende processen die leiden tot kwaliteit. Het leren van leerlingen én professionals staat centraal.Kwaliteit door gespreid leiderschap geeft praktische handvatten, modellen en checklists, reflectievragen en tips. Praktijkvoorbeelden van schoolleiders die de omslag hebben gemaakt naar gespreid leiderschap wisselen af met verdiepende hoofdstukken.Een speciaal hoofdstuk is gewijd aan besturen; hoe zij schoolleiders kunnen ondersteunen bij hun veranderende rol en hoe zij op bestuursniveau expertise benutten en versterken. Het boek laat zien dat het werken aan kwaliteit door gespreid leiderschap het werk van bestuurders, schoolleiders en leraren betekenisvoller en aantrekkelijker maakt.Dr. Anje Ros is lector Leren en Innoveren van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en academic director van de master Leadership in Education. Zij doet onderzoek naar toekomstgericht onderwijs en leiderschap in het onderwijs en heeft diverse boeken voor het onderwijsveld geschreven. Zij begeleidde scholen bij het ontwikkelen en implementeren van innovatieve onderwijsconcepten.Brigit van Rossum MSc is directeur van Dair Academy, een academie voor de lerende organisatie. Zij heeft uitgebreide ervaring in de onderwijspraktijk opgedaan vanuit functies als toezichthouder, schoolleider, senior-beleidsmedewerker onderwijsontwikkeling en kwaliteitszorg. Daarnaast is Brigit docent leiderschap en begeleidt zij schoolleiders in diverse nascholingstrajecten op dat gebied.Bron: https://www.vangorcum.nl/product/100-304_Kwaliteit-door-gespreid-leiderschap


Digital
Kwaliteit door gespreid leiderschap : met 10 portretten uit het primair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9023256751 9789023256755 Year: 2019 Publisher: Assen (Netherlands) Koninklijke Van Gorcum BV

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraagstukken waar scholen voor staan worden steeds complexer. Het is daarom belangrijk dat alle expertise in de school optimaal wordt benut en versterkt. Daarbij verandert het leiderschap in de school en daarmee ook de rol van de schoolleider. Dit boek laat zien hoe schoolleiders met vertrouwen kunnen loslaten, als ze investeren in een cultuur en ondersteunende processen die leiden tot kwaliteit. Het leren van leerlingen âen professionals staat centraal. Kwaliteit door gespreid leiderschap geeft praktische handvatten, modellen en checklists, reflectievragen en tips. Praktijkvoorbeelden van schoolleiders die de omslag hebben gemaakt naar gespreid leiderschap wisselen af met verdiepende hoofdstukken. Een speciaal hoofdstuk is gewijd aan besturen; hoe zij schoolleiders kunnen ondersteunen bij hun veranderende rol en hoe zij op bestuursniveau expertise benutten en versterken. Het boek laat zien dat het werken aan kwaliteit door gespreid leiderschap het werk van bestuurders, schoolleiders en leraren betekenisvoller en aantrekkelijker maakt.


Book
Leren voor morgen : uitdagingen voor het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789492525086 Year: 2017 Publisher: [Huizen] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijs staat voor een prachtige uitdaging. Technologische, maatschappelijke, ecologische en economische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Dat is niets nieuws, want de wereld ontwikkelt zich al eeuwenlang. Maar de snelheid waarmee dit nu gebeurt is wel veranderd. Wat vandaag nieuw is, kan morgen al weer verouderd zijn. Hoe bereid je leerlingen voor op een toekomst die niemand kent? In dit boek gaan de auteurs in op trends die nu zichtbaar zijn en de consequenties die dat kan hebben voor het onderwijs. Ze laten zien wat dit betekent voor het leren van leerlingen, de rol van de leraar en de organisatie van het onderwijs. Maar dat niet alleen: er komen ook innovatieve scholen met kansrijke onderwijsvisies aan het woord. Zij bereiden op indrukwekkende wijze leerlingen voor op de toekomstige samenleving. Hun praktijkvoorbeelden kunnen ook anderen, die nadenken over een toekomstvisie, inspiratie geven voor de school van morgen.


Book
Begeleiden van actief leren : theorie en praktijk van zelfsturing en samenwerking
Authors: ---
ISBN: 9789046907719 Year: 2021 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Actief leren is belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen. Leerlingen werken hierbij tegelijk aan kennisdoelen en aan de voor hun toekomst zo belangrijke '21e-eeuwse vaardigheden'. Zelfsturing en samenwerking zijn daarbij essentieel. Het aanleren van deze vaardigheden vraagt een coachende, begeleidende rol van de leerkracht. Hierbij is het geven van doelgerichte feedback een krachtig instrument om prestaties te verbeteren.Begeleiden van actief leren geeft (toekomstige) leerkrachten inzicht in de bedoelingen van actief leren en biedt handreikingen voor de organisatie van actief leren en de begeleiding van leerlingen hierbij. Er is speciale aandacht voor het geven van feedback, het stimuleren van zelfstandigheid, ofwel zelfsturing en het stimuleren van samenwerking tussen leerlingen.https://www.coutinho.nl/nl/begeleiden-van-actief-leren-9789046907719


Book
Stimuleren van leren
Authors: --- ---
ISBN: 9789006951158 Year: 2008 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentiegericht onderwijzen gaat uit van het zelflerend vermogen van de student. Hoe kunt u hier binnen uw eigen onderwijssituatie op inspelen? Deze praktijkgerichte uitgave geeft talloze tips voor het inrichten van een prikkelende leeromgeving en het sturen, begeleiden en coachen van studenten. (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)


Book
Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789046902899 Year: 2012 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten staan voor de taak om hun leerlingen voor te bereiden op de toekomst. De ontwikkelingen in onze samenleving gaan echter zo snel, dat het moeilijk te voorspellen is hoe deze toekomst eruit zal zien. Veel leerlingen zullen straks een beroep uitoefenen dat nu nog niet bestaat. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij de vraag wat voor deze leerlingen essentieel is om te leren. Pas als je de doelen zorgvuldig hebt vastgesteld, kun je als leerkracht planmatig en resultaatgericht te werk gaan, goed evalueren en zicht houden op de individuele leerresultaten.In Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen leren (toekomstige) leerkrachten kritisch te kijken naar de doelen van het onderwijs en deze vervolgens zo efficiënt mogelijk te bereiken. Een belangrijk aspect daarbij is het zelf ontwerpen van leeractiviteiten en het selectief gebruikmaken van reeds ontwikkeld lesmateriaal. Er is immers maatwerk nodig om in te kunnen spelen op de toenemende diversiteit in de klas en de veranderingen in het onderwijs die elkaar steeds sneller opvolgen.Ook wordt besproken hoe leerkrachten hun eigen professionaliteit kunnen blijven ontwikkelen, zodat ze de snelle maatschappelijke ontwikkelingen ook zelf bij kunnen houden. In Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen wordt de theorie afgewisseld met casuïstiek uit de onderwijspraktijk. Daardoor wordt inzichtelijk hoe opbrengstgericht werken in de klas handen en voeten kan krijgen, niet alleen bij taal- en rekenonderwijs, maar binnen alle vakken.


Book
Cyclisch onderwijs ontwerpen : in vijf stappen naar passende leeractiviteiten
Authors: --- ---
ISBN: 9789046905791 9789046967096 9046967093 Year: 2017 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerkracht sta je voor de uitdagende taak om je leerlingen voor te bereiden op de toekomst. Vanwege de aanhoudende stroom van onderwijsvernieuwingen, razendsnelle technologische ontwikkelingen en eisen van ouders moeten leerkrachten hun manier van werken steeds veranderen. Maar hoe doe je dat? Cyclisch onderwijs ontwerpen leert je hoe je je leeractiviteiten zo kunt inrichten dat je optimaal in speelt op de verschillen tussen leerlingen en de onderwijsopbrengsten zo groot mogelijk zijn. Hoofdstuk 1 gaat in op wat er van de leerkracht als professional verwacht wordt. In hoofdstuk 2 wordt beschreven hoe leerkrachten zelf de regie over hun onderwijs kunnen nemen door onderwijs(activiteiten) te ontwerpen volgens de vijfstappencyclus van opbrengstgericht onderwijs ontwerpen. In de hoofdstukken daarna worden deze ontwerpstappen uitgewerkt. Het laatste hoofdstuk gaat over werken met data in relatie tot het stellen van doelen en ontwerpen van onderwijs. Cyclisch onderwijs ontwerpen (voorheen Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen) is in eerste instantie bestemd voor pabostudenten, maar het is ook geschikt voor professionals die al werkzaam zijn in de onderwijspraktijk.

Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by