Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
De uitgever vzw Vrouwenstudies, stelt zich tot doel het onderzoek op het vlak van vrouwenstudies kenbaar te maken. Met haar reeks 'Rapporten en Perspectieven omtrent Vrouwenstudies' wil de vzw enerzijds de communicatie tussen de betrokken onderzoekers verzorgen en stimuleren, anderzijds de ruimere vrouwenbeweging over het onderzoek informeren. Deze publikatie bevat o.a. een bijdrage van Anneke Vrugt en Vera Verhagen (p. 103-127), waarin onderzocht wordt welke psychologische mechanismen ertoe leiden dat vrouwen minder goed presteren in domeinen die men traditioneel als mannelijk omschrijft. Meer specifiek zijn zij nagegaan in welke mate stereotypen, percepties van de oorzaken van goede of slechte prestaties en de aanwezigheid van mannen in de leersituatie, een invloed uitoefenen op de wiskundeprestaties van vrouwen.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of work --- Social policy --- Income --- Mathematics --- Oncology. Neoplasms --- Gynaecology. Obstetrics --- Film --- Poetry --- Thematology --- Movie review --- Income --- Interbellum --- Cancer --- Labour --- Prevention --- Writers --- Uterus --- Women's studies --- Mathematics --- Book --- Sex differences --- Chiffres --- Irigaray, Luce --- Panajotova, Maja --- anno 1920-1929 --- anno 1930-1939 --- Belgium
Choose an application
Derde bundel van de v.z.w. Vrouwenstudies. Hierin staat de culturele verankering van het sekse-onderscheid en haar effecten op de organisatie van het dagelijks leven, de keuzen die mensen maken, de ideeën die ze koesteren en de oordelen die ze uitspreken, duidelijk centraal. In hun bijdrage stellen Mark Elchardus, Michel Huysseune en Micheline Scheys (p. 27-55) dat de connotaties van mannelijkheid en vrouwelijkheid van de academische disciplines wel eens de keuze van universitaire studies zouden kunnen beïnvloeden. Volgens hen wordt het sekse-onderscheid betekenisvol door het te associëren met de fundamentele onderscheiden waardoor een cultuur zinvol handelen mogelijke maakt. De tegenstelling intern/extern vat een van die onderscheiden: interne contexten worden als vrouwelijk gespecifieerd, externe als mannelijk. Aangezien men de academische disciplines eveneens volgens het intern/extern onderscheid kan indelen, gingen de auteurs na in welke mate dit onderscheid een verklaring biedt voor de -in arbeidsmarkttermen- minder gunstige studiekeuzen van meisjes.
Philosophy --- Developmental psychology --- Sociology of culture --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of work --- Sociology --- Criminology. Victimology --- Social law. Labour law --- Study methods --- Higher education --- Personnel management --- Advertising. Public relations --- Fiction --- Literature --- History --- Feminism --- Philosophy --- Gender --- History --- Higher education --- Interviews --- Images of men --- Masculinity --- Motherhood --- Labour --- Labour market --- Human resources --- Affirmative action --- Publicity --- Sociology --- Stereotypes --- Comic strips --- Choice of study --- Rape --- Images of women --- Féminité --- Women's studies --- Labour participation --- Book --- Bourdieu, Pierre --- Collin, Françoise --- Netherlands --- Belgium
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Teksten van een conferentie van 28 november 2001.
Choose an application
Teksten van een conferentie van 28 november 2001
Choose an application
Listing 1 - 10 of 53 | << page >> |
Sort by
|