Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Ontwikkelingspsychologie : werkcolleges : handleiding 2004-2005
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033457334 Year: 2004 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Groot worden : de ontwikkeling van baby tot adolescent
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401470278 Year: 2020 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groot worden is een onmisbare handleiding voor iedereen die met kinderen samenleeft en -werkt: (toekomstige) leerkrachten, opvoeders (in de kinderopvang, jeugdbeweging, ...), verzorgers (in de verpleegkunde, kinesitherapie, logopedie) en ouders. Dit boek geeft een uitvoerig overzicht van de ontwikkeling van het kind. Het bevat zowel een eenvoudige beschrijving van theoretische modellen als authentieke voorbeelden uit onderwijssituaties en de opvoedingspraktijk.Op een logische, begrijpbare en vooral herkenbare manier geven de auteurs de grote ontwikkelingsstappen die het kind doormaakt als (ongeboren) baby, peuter, kleuter, lagereschoolkind en adolescent weer. Telkens komen verschillende ontwikkelingsdomeinen aan bod: de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de perceptuele en tekenontwikkeling, de cognitieve en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele en seksuele ontwikkeling, de persoonlijkheids- en morele ontwikkeling, de schoolse en spelontwikkeling.(https://www.lannoo.be/nl/groot-worden-2)


Digital
Groot worden : de ontwikkeling van baby tot adolescent: handboek voor (toekomstige) leerkrachten, opvoeders en verzorgers
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020983579 Year: 2009 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Groot worden' is een onmisbare handleiding voor iedereen die met kinderen samenleeft en -werkt. Op een begrijpbare manier wordt het proces van 'groot worden' of de ontwikkeling van de(ongeboren) baby, de peuter, het lagereschoolkind en de adolescent beschreven. De auteurs onderzoeken het belang van de ontwikkeling van het kind voor de onderwijs- en opvoedingspraktijk en bekijken hoe met deze ontwikkeling kan worden omgegaan. Telkens komen verschillende ontwikkelingsdomeinen aan bod: de lichamelijke en motorische ontwikkeling, de perceptuele en tekenontwikkeling, de cognitieve en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele en seksuele ontwikkeling, de persoonlijkheids- en morele ontwikkeling, de schoolse en spelontwikkeling. De samenstelling van het boek gebeurde in functie van de lerarenopleiding. Deze vernieuwde editie werd inhoudelijk bijgestuurd op basis van docenten uit meerdere disciplines.


Dissertation
Autonomy-Supportive, Structuring, and Psychologically Controlling Teaching: Antecedents, Mediators, and Outcomes in Late Adolescents.
Authors: --- --- ---
Year: 2010 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen. Departement Psychologie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit proefschrift onderzoekt (a) de relatie tussen leerkrachtdimensies en uitkomsten bij laat-adolescenten (vooral zelf-gereguleerd leren), (b) de mediërende rol van de kwaliteit van de motivatie bij studenten in deze relaties en (c) de antecedenten van psychologisch controlerend lesgeven.In Hoofdstuk 1 bespreken we leerkrachtstijl en werken we onze onderzoeksvragen uit. In Hoofdstuk 2 geven we een theoretisch overzicht van de kernconcepten in dit proefschrift, namelijk leerkrachtstijldimensies, zelf-gereguleerd leren en kwaliteit van motivatie. In Hoofdstuk 3 onderzochten we de relatie tussen autonomieondersteuning en structuur bij leerkrachten en hun verband met zelf-gereguleerd leren bij leerlingen en studenten. Gepercipieerde autonomieondersteuning en structuur waren positief gecorreleerd en konden onderscheiden worden met confirmatorische factoranalyse. Het hoofdeffect van gepercipieerde structuur op zelf-gereguleerd leren werd afgezwakt door een significante interactie tussen gepercipieerde autonomieondersteuning en structuur. Structuur moest aangeboden worden met minstens een matig niveau van autonomieondersteuning om een positief verband te hebben met zelf-gereguleerd leren. In Hoofdstuk 4 onderzochten we de relatie tussen gepercipieerde autonomieondersteuning en duidelijke verwachtingen, een centraal aspect van structuur, bij leerkrachten en hun verband met uitkomsten bij leerlingen. Op basis van hoge en lage scores voor deze twee variabelen konden vier gepercipieerde leerkrachtstijlen onderscheiden worden. De leerkrachtstijl gekenmerkt door hoge autonomieondersteuning en duidelijke verwachtingen had het meest positieve patroon van leerlinguitkomsten terwijl de tegenovergestelde leerkrachtstijl, gekenmerkt door lage autonomieondersteuning en vage verwachtingen, het meest negatieve patroon van leerlinguitkomsten had. In Hoofdstuk 5 onderzochten we hoe gepercipieerde autonomieondersteuning en structuur bij leerkrachten ontwikkelen en gerelateerd zijn over tijd en hoe hun ontwikkeling gerelateerd is aan de ontwikkeling in het functioneren van leerlingen. Er waren substantiële interindividuele verschillen in het initiële niveau en de verandering in gepercipieerde autonomieondersteuning en structuur en beide variabelen waren positief gerelateerd over tijd. Ten slotte waren veranderingen in gepercipieerde autonomieondersteuning en structuur positief gerelateerd aan veranderingen in autonome studiemotivatie bij leerlingen, die op hun beurt positief gerelateerd waren aan veranderingen in zelf-gereguleerd leren. In Hoofdstuk 6 onderzochten we verbanden tussen psychologisch controlerend lesgeven en uitkomsten bij leerlingen en tussen psychologisch controlerend lesgeven en gepercipieerde antecedenten. Psychologisch controlerend lesgeven was negatief gerelateerd aan de relatieve autonome studiemotivatie van leerlingen dat op zijn beurt positief gerelateerd was aan zelf-gereguleerd leren. Zelf-gereguleerd leren was positief gerelateerd aan schoolse prestaties. Daarnaast waren druk van bovenaf (bijv. schoolse administratie) en druk van binnenuit (lage relatieve autonomie om les te geven), maar niet druk van onderaf (lage relatieve autonomie bij leerlingen om te studeren), gerelateerd aan psychologisch controlerend lesgeven en deze verbanden werden gemedieerd door de depersonalisatie-component van burnout. Hoofdstuk 7 bespreekt onze voornaamste bevindingen, enkele beperkingen, suggesties voor verder onderzoek en praktische implicaties.

Keywords


Book
Leerkrachtstijldimensies : determinanten, mediatoren en gevolgen voor de ontwikkeling van zelfregulatieve vaardigheden bij laat-adolescenten.
Authors: --- --- ---
Year: 2006 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Opleiden tot gematigd constructivistisch onderwijs : bepalende factoren en succesvolle leeromgevingen in de lerarenopleiding

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 6 of 6
Sort by