Listing 1 - 10 of 146 << page
of 15
>>
Sort by

Book
The university revisited : questioning the public role of universities in the European knowledge society
Author:
Year: 2007 Publisher: Dordrecht: Springer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Globale immuniteit : een kleine cartografie van de Europese ruimte voor onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9033453452 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco


Book
Europa anno 2006 : E-ducatieve berichten uit niemandsland.
Authors: ---
ISBN: 9033456648 Year: 2006 Volume: 1 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vorming en onderwijs hebben in toenemende mate Europa als referentiepunt. Europa is hier een infrastructuur, een begrensde ruimte, een omgrensd stuk aarde. Vorming en onderwijs zijn de poging deze ruimte te bewonen. De berichten die hier gebundeld zijn, hebben het over een ander Europa. Ze vinden hun oorsprong in een ruimte en tijd die op één of andere manier onbewoond en onbewoonbaar is: niemandsland. Haifa, Sarajevo, Tirana, Belgrado, La Bâtie, Leuven. Maar de auteurs haasten zich om te zeggen dat het in e-ducatie niet gaat om vormende maar om ont-vormende ervaringen, niet om zichzelf-worden maar om anders-worden, niet om een versterking van het binnen maar om een blootstelling aan het buiten. Welke is de betekenis van deze ervaringen in niemandsland? Het zijn de momenten waarop we in Europa anno 2006 de wereld ervaren. Niet zozeer het huidige Europa in tijden van globalisering, maar het wereldse Europa, het Europa dat niet samenvalt met zichzelf. Met bijdragen van: Gert Biesta (Exeter), Wim Cuyvers (Châtillon), Ilan Gur Ze'ev (Haifa), Jorge Larrosa (Barcelona), Jan Masschelein (Leuven), Alona Peretz (Haifa), Norbert Ricken (Münster), Maarten Simons (Leuven). (Bron: www.acco.be)


Book
Apologie van de school : een publieke zaak
Authors: ---
ISBN: 9789033485855 Year: 2012 Volume: nr.5 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoewel de school steeds symbool heeft gestaan voor vooruitgang en een betere toekomst, is het tegelijkertijd zo dat ze vanaf haar ontstaan niet uit de beklaagdenbank is geraakt. Haar functioneren maar vooral ook haar maatschappelijke rol en haar bestaan zelf stonden voortdurend ter discussie.Welke zijn de aanklachten vandaag? Om te beginnen maakt de school zich schuldig aan wereldvreemdheid: ze is een eiland met gebrekkige aansluiting bij de arbeidsmarkt en bij de leefwereld van leerlingen, de leerstof is niet relevant. Ten tweede draagt de school bij tot machtsbestendiging: de reproductie van sociale ongelijkheid, te weinig gelijke kansen. Ten derde wordt ze beticht van demotivering van de jeugd: er is te veel conservatisme en immobilisme, te weinig aandacht gaat naar het welbevinden van leerlingen, naar hun leerplezier en talenten. Ten vierde schiet de school tekort inzake effectiviteit en inzetbaarheid: ze produceert niet op de gewenste manier de gewenste leerresultaten.Deze aanklachten vertalen zich voor sommigen in de (oude en bekende) eis om de school grondig te hervormen. Anderen gaan nog een stap verder en stellen dat de school eigenlijk overbodig is geworden wegens een gebrek aan meerwaarde in tijden van internet en elders verworven kwalificaties. Deze verdedigingsrede weerlegt de aantijgingen tegen de school


Book
Europa anno 2006 : e-ducatieve berichten uit niemandsland
Authors: ---
ISBN: 9789033456640 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

ill.


Book
De leerling centraal in het onderwijs? : grenzen van personalisering
Authors: ---
ISBN: 9789463442466 9463442464 Year: 2017 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De leerling meer centraal plaatsen in het onderwijs is sinds lang een bezorgdheid van leraars en pedagogen. Vandaag is het ook een aandachtspunt van beleidsmakers. Verschillende ontwikkelingen getuigen daarvan: onderwijs op maat, leerlinggericht onderwijs en gepersonaliseerde leerpaden. Niet alleen onderwijskundige motieven liggen aan de basis van de centrale plaats die de leerling vandaag krijgt in ons onderwijs. Op de voorgrond staan vooral overwegingen over efficiëntie, effectiviteit en maximale inzetbaarheid. Die motieven zijn het symptoom van fundamentele verschuivingen: van een onderwijsinstelling naar een leeromgeving, van disciplineren naar monitoren, van normalisering naar personalisering. Aan de hand van pedagogische toetsstenen onderzoekt dit boek de mogelijkheden en grenzen van personalisering in het onderwijs. De kernvraag daarbij is: wat is het effect op vrijheid en gelijkheid, op vorming en, vooral, op de school? De uitdaging is duidelijk: de leerling meer centraal plaatsen komt heel vaak neer op een minder centrale plaats van de school. Maar, zo vragen de auteurs zich af, wat als dat ‘ont-scholen' niet in het belang van de leerling is? Wat als dat ‘ont-scholen' vrijheid, gelijkheid en vorming in het gedrang brengt?


Book
Globale immuniteit : een kleine cartografie van de Europese ruimte voor onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789033453458 Year: 2003 Publisher: Leuven : Acco,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Globale immuniteit : een kleine cartografie van de Europese ruimte voor onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9034453452 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze tekst vindt zijn oorsprong in een diep onbehagen met de wijze waarop over onderwijs en vorming gesproken wordt in deze tijd van globalisering. We zijn op weg, zo luidt het, naar een lerende samenlveing en kennismaatschappij. De vormgeving van een Europese ruimte voor (hoger) onderwijs maakt daar deel van uit. Ze is, zo zegt men, onmisbaar voor de garantie van sociale groei en voor de bevordering van Europees burgerschap. Maar wie zijn de bewoners van de lerende samenleving? Wie, dat wil zeggen welk soort mens, wordt er verondersteld de Europese ruimte van onderwijs te bevolken? Wie worden we verwacht en opgeroepen te zijn? (Bron: covertekst)

Keywords


Book
A pedagogia, a democracia, a escola
Authors: ---
ISBN: 9788582172100 Year: 2014 Publisher: Autêntica: Belo Horizonte

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Rancière, public education and the taming of democracy
Authors: --- ---
ISBN: 9781444338430 Year: 2011 Volume: 17 Publisher: Oxford Wiley-Blackwell

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Rancière, Public Education and the Taming of Democracy introduces the political and educational ideas of Jacques Rancière, a leading philosopher increasingly important in educational theory. In light of his ideas, the volume explores the current concern for democracy and equality in relation to education. The book introduces and discusses the works of Jacques Rancière, a leading philosopher increasingly important in the field of educational theory and philosophy The volume will have a broad appeal to those in the field of education theory and philosophy, and those concerned with democracy, equal opportunities and pedagogy Balanced in its introduction of the political and educational ideas of this author and in its exploration in line with his work of some important issues in education and policy today Contributors from diverse countries and intellectual and cultural backgrounds, including the UK, US, Belgium, Sweden, Spain, France, Canada"--

Listing 1 - 10 of 146 << page
of 15
>>
Sort by