Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

LUCA School of Arts (1)

UGent (1)


Resource type

dissertation (4)


Language

Dutch (3)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2018 (1)

2015 (2)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Dissertation
Adoptie strategische planning en management in de Vlaamse gemeenten
Authors: ---
Year: 2020

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Muzieksoftware : 1/2 : Finale 2014 : cursus voor afstandsonderwijs
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Gent Arteveldehogeschool Campus Kattenberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Muzieksoftware : 2/2 : Finale 2014 : cursus voor afstandsonderwijs
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Gent Arteveldehogeschool Campus Kattenberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Beyond the Senses: Het ontwikkelen van een multimodale aanpak in de begeleidingsklas piano
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2018 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef tracht een antwoord te vinden op de vraag hoe ik (de leraar) een multimodale aanpak kan ontwikkelen in de les pianobegeleiding. Het eerste deel betreft een literatuurstudie waarin het informatieverwerkingsproces in kaart wordt gebracht om vervolgens het begrip 'multimodaliteit' te kaderen in functie van dat proces. Bij het onderzoeken naar hoe de informatie wordt opgenomen door de zintuigen, blijkt dat een multimodale aanpak ook enige kennis vereist over de presentatie van informatie, wat ons brengt bij het begrip ‘multimedia’. Ten slotte wordt de leercontext pianobegeleiding onderzocht waaruit duidelijk wordt dat musiceren in de context begeleidingspraktijk meer kan zijn dan het instuderen van partituren. Het begrip ‘senso-motoriek’ toont aan dat er drie belangrijke modaliteiten te onderscheiden zijn in muziekonderwijs: de visuele en auditieve modaliteit die in functie staan van de motorische handelingen, de motorische modaliteit. In het tweede deel wordt het praktijkonderzoek beschreven. Het onderzoek vond plaats in de pianobegeleidingsklas in het eerste jaar van de middelbare graad van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Lier. De onderzoeksmethode was ‘action research’, een cyclisch proces waarbij plannen, uitvoeren, observeren en reflecteren centraal staan om de eigen praktijk te verbeteren. De principes van ‘action research’ sluiten goed aan bij het ontwikkelen van een multimodale aanpak waarbij er vertrokken wordt vanuit het perspectief van de leraar. In totaal waren er drie cycli. In de eerste cycli werd er gefocust op het ontwikkelen van tools die de leraar deed reflecteren over het al dan niet multimodaal voorstellen van de lesinhoud. In de tweede cycli waren alle tools compleet en werd het leerproces van de leerling in kaart gebracht om te controleren hoe de mono- of multimodale inhoud werd opgevangen. In de laatste cycli werden de principes van multimodaal leren overgebracht naar de stagementor, die vervolgens zelf de tools uitprobeerde. De resultaten uit het literatuuronderzoek werden vervolgens gekoppeld aan het praktijkonderzoek. Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen tijdens het verwerken van een multimodale inhoud, de voorkeur geven aan een bepaalde modaliteit of genoodzaakt zijn om te focussen op een bepaalde modaliteit om de succeservaring te verhogen. De multimodale inhoud wordt niet effectiever verwerkt indien deze niet is aangepast aan het leerproces van de leerling. Daarnaast zijn herhaling en automatisatie belangrijke factoren bij het leerproces. De leerlingen uit mijn praktijk gaven de voorkeur aan de visuele modaliteit en hadden extra aandacht nodig bij de motorische modaliteit. Daarnaast bleef de auditieve modaliteit op het niveau van de controle van wat er gespeeld werd. Het doel van de multimodale aanpak in mijn praktijk was de auditieve modaliteit op een niveau brengen waarbij de auditieve controle niet meer centraal staat maar waarbij de leerlingen aandacht schenken aan expressie, klank, naar elkaar luisteren, enzoverder. Bovendien is gebleken dat tools nooit de complexiteit van een les kunnen bevatten maar wel de mogelijkheid bieden om gericht te kunnen werken rond het onderzoeksthema en de leerlingen te evalueren op basis van de gekozen modaliteiten.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by