Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Didactic evaluation --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- evaluatie (onderwijs)
Choose an application
'Een kwalitatief hoogstaande samenleving heeft mensen nodig die kennen, kunnen en voelen; daar ligt voor ons als onderwijsmakers dus een grote verantwoordelijkheid.' Met deze woorden opent hoogleraar en politicus Jan Anthonie Bruijn deze bundel over toetsen en examineren in het hoger onderwijs. Het onderwijs heeft als opdracht samen met iedere student op zoek te gaan naar zijn of haar unieke talenten in de domeinen van kennen, kunnen en voelen, en mogelijkheden te creëren om in optimale omstandigheden verder te kunnen werken aan deze talenten. Een klimaat waarin refl ectie en feedback hand in hand gaan, is hierbij cruciaal. Het helpt de horizon en de stip op die horizon helder te krijgen, de route te bepalen, wegomleidingen te kiezen wanneer nodig en de route aan te passen wanneer informatie erop wijst dat dit niet de meest effectieve weg is naar de beoogde plaats van bestemming. Deze visie op onderwijs, die steeds vaker doorklinkt in gesprekken binnen en over het hoger onderwijs, vraagt om een herkadering van het waarom, wat en hoe van de manier waarop wij studenten toetsen en beoordelen. In deze bundel wordt door middel van artikelen en interviews stilgestaan bij inspirerende, vooruitstrevende, en professionele toets- en feedbackpraktijken in het hoger onderwijs.
Study methods --- Didactic evaluation --- Educational psychology --- Higher education --- Hoger onderwijs: didactiek --- hoger onderwijs --- feedback --- 378 --- Pedagogische psychologie --- Studiemethodiek --- Didactische evaluatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- HO (hoger onderwijs) --- evaluatie (onderwijs) --- studiebegeleiding --- PXL-Education 2018 --- evaluatie --- toetsen --- #SBIB:316.334.1O440 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Toetsen --- Hoger onderwijs --- Feedback --- Toets --- Examens --- Evaluatie
Choose an application
Choose an application
"Steeds meer scholen zetten toetsen niet meer alleen in om het leren van leerlingen te beoordelen, maar vooral om het leren van deze leerlingen een impuls te geven: zij zetten toetsen formatief in. Formatief toetsen kan de aansluiting tussen leren, instructie en beoordelen versterken, maar biedt leerlingen ook de kans meer eigenaarschap te voelen over hun leren en over de wijze waarop zij worden beoordeeld. In dit boek komen leraren aan het woord die vanuit visie en enthousiasme op individuele basis zijn gestart met vormen van formatief toetsen. Deze leraren zijn werkzaam in diverse onderwijssectoren en verzorgen onderwijs in vakken als lichamelijke opvoeding, filosofie, een taal, biologie of natuurkunde. In hun portretten spreken zij openhartig over de successen en mislukkingen tijdens het implementeren van formatief toetsen. Ook staat er in dit boek een aantal verdiepende artikelen over de praktijk van formatief toetsen. Deze gaan in op onderwerpen als feedback, leerlingmotivatie en zelfsturing. Het slothoofdstuk richt zich op de schoolbrede implementatie van formatief toetsen met als vraag: hoe te komen van een toetscultuur naar een feedbackcultuur?"--Back cover
484.4 --- Lichamelijke opvoeding --- Evaluatie --- Basisonderwijs --- wiskunde --- Motivatie --- Engels --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Nederlands --- Frans --- biologie --- Natuurkunde --- Evaluaties ; onderwijs --- Educational psychology --- Study methods --- Initial didactic situation --- Didactic evaluation --- Didactic strategies --- didactiek --- evaluatie (onderwijs) --- feedback --- 701 Didactiek
Choose an application
Kwaliteit van toetsing is een actueel en relevant onderwerp in het hoger onderwijs. De eisen die aan deze kwaliteit worden gesteld zijn terecht hoog: toetsing moet immers leiden tot zorgvuldige beslissingen over studenten. Het is echter een complexe taak voor opleidingen om deze toetskwaliteit te garanderen. Dit betekent dat de kwaliteit van de gebruikte toetsen, het toetsprogramma, het toetsbeleid, de toetsorganisatie en de toetsdeskundigheid van betrokkenen bij toetsing op orde moet zijn. Het boek heeft tot doel opleidingen in het hoger onderwijs handvatten te bieden om te werken aan de kwaliteit van toetsing. Om dit te bereiken wordt in dit boek op een onderbouwde en praktische wijze invulling gegeven aan het begrip toetskwaliteit. In dit boek wordt aangegeven wat hieronder wordt verstaan en hoe een opleiding dit kan vormgeven. Tegelijk wordt de methodiek De Toetsing Getoetst gepresenteerd. Met deze methodiek kunnen opleidingen met een systematisch stappenplan aan de slag met het analyseren en verbeteren van de kwaliteit van de toetsing binnen de eigen opleiding.www.maklu.be
Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- didactiek --- didactische werkvormen --- Education [Higher ] --- Management --- Education --- Belgium --- Evaluation --- Toetsing --- Toetsen --- examineren --- assessment --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- toetsvormen --- Toetsvragen --- 454.4 --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Evaluatie --- Toets --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Kwaliteit van toetsing is een actueel en relevant onderwerp in het hoger onderwijs. De eisen die aan deze kwaliteit worden gesteld zijn terecht hoog: toetsing moet immers leiden tot zorgvuldige beslissingen over studenten. Het is echter een complexe taak voor opleidingen om deze toetskwaliteit te garanderen. Dit betekent dat de kwaliteit van de gebruikte toetsen, het toetsprogramma, het toetsbeleid, de toetsorganisatie en de toetsdeskundigheid van betrokkenen bij toetsing op orde moet zijn. Het boek heeft tot doel opleidingen in het hoger onderwijs handvatten te bieden om te werken aan de kwaliteit van toetsing. Om dit te bereiken wordt in dit boek op een onderbouwde en praktische wijze invulling gegeven aan het begrip toetskwaliteit. In dit boek wordt aangegeven wat hieronder wordt verstaan en hoe een opleiding dit kan vormgeven. Tegelijk wordt de methodiek De Toetsing Getoetst gepresenteerd. Met deze methodiek kunnen opleidingen met een systematisch stappenplan aan de slag met het analyseren en verbeteren van de kwaliteit van de toetsing binnen de eigen opleiding.www.maklu.be
Education [Higher ] --- Rating of --- Management --- PXL-Central Office 2015 --- hoger onderwijs --- evaluatie --- toetsen --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- Toetsen --- Kwaliteitszorg --- Toets --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Veel scholen en opleidingen zijn of willen aan de slag met formatief handelen. Of het nu is om leerlingen en studenten te motiveren, hun zelfsturing te vergroten of om een betere balans te vinden tussen onderwijs en toetsing. Docenten zoeken echter vooral naar concrete manieren om formatief handelen te organiseren in de dagelijkse onderwijspraktijk. Hoe kan formatief handelen bijdragen aan een succesvol leerproces voor de leerling of student, maar ook aan een succesvol instructieproces voor de leraar en docent?In dit boek schetsen de auteurs aan welke uitvoeringsprincipes formatief handelen trouw moet blijven om van praktische en inhoudelijke betekenis te kunnen zijn. Ook maken ze duidelijk hoe docenten feedback effectiever en efficiënter kunnen inzetten, en welke essentiële rol de ?vergeten strategie? van kwaliteitsbesef bijbrengen hierin speelt.Kernboodschap van het boek is dat een geslaagde implementatie van formatief handelen en feedback in lessen begint bij een doordacht onderwijsontwerp. Als een docent immers een helder beeld heeft op de beoogde onderwijsdoelen en de samenhang tussen deze doelen, geeft dit houvast hoe formatief handelen in de dagelijkse didactiek zo optimaal mogelijk kan worden vormgegeven.Dit boek is geschikt voor leraren, docenten, leidinggevenden en curriculumontwikkelaars van primair tot hoger onderwijs. https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120481-formatief-handelen.html
Formatief evalueren --- Toetsen --- Evaluatie --- Didactiek --- Feedback --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs --- Didactic strategies --- evaluatie (onderwijs) --- Formatief handelen --- Onderwijs --- Curriculumontwikkeling --- feedback
Choose an application
Welke bouwstenen voor effectieve lessen kunnen docenten in het VO gebruiken en hoe pas je ze toe in de dagelijkse lespraktijk?In dit Nederlandstalig boek wordt voor docenten in het voortgezet onderwijs, het ABC van effectieve instructie helder en praktijkgericht beschreven. Wil jij als docent naast lesgeven, leerlingen actief laten participeren en heb je zelfstandig werken hoog in het vaandel staan? In het boek WIJZE LESSEN kun je het volgende verwachten:Een auteursteam van formaat: Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs en Paul Kirschner;Gebaseerd op het werk van o.a. Barak Rosenshine (2010) en Pashler en collega's (2007);Wetenschappelijk onderbouwd;Veel praktijkvoorbeelden en concrete lessuggesties;Bouwstenen onder de noemer van directe instructie, responsive teaching en expliciete instructie.(Bron: https://tenbrinkuitgevers.nl/wijze-lessen?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=NIEUW%3A+Wijze+Lessen%2C+twaalf+bouwstenen+voor+effectieve+didactiek)
Didactics --- didactiek --- 454.21 --- differentiatie --- leraarschap --- onderwijsstijlen --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- actief leren --- leren --- onderwijspraktijk --- onderwijsonderzoek --- Onderwijsstijlen --- Differentiatie --- Didactiek --- Onderwijs --- 370.02 --- Lesgeven --- PXL-Education 2019 --- onderwijskunde --- Internationalisering --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Onderwijsresearch --- 701 Didactiek --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O440 --- Pedagogie --- Onderwijsgedrag: algemeen --- didactische werkvormen
Choose an application
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|