Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Marokkaanse jongeren kunnen zich verbazen over de vrije manier waarop hun ouders in de jaren zestig en zeventig gekleed gingen. Zelf houden zij zich zeer bewust met hun kleding bezig en hechten in sommige gevallen aan religieuze voorschriften. De vraag is: verschilt de manier waarop zij zich kleden wezenlijk van die van hun ouders? Ik heb wel eens oude fotos van mijn ouders gezien. Mijn moeder droeg toen rokjes! En mijn vader had een Afro! Ik zei tegen hem, hoe durfde je? Maar dat was toen echt mode. Aan de hand van fotos en interviews met leden van verschillende generaties, schetst deze studi
Moroccans --- Ethnology --- Clothing --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Netherlands
Choose an application
Choose an application
History of the Netherlands --- emigration --- anno 1700-1799 --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1999 --- United States of America
Choose an application
Tot 1989 deelde een IJzeren Gordijn Europa op in twee delen. De landen ten oosten van de muur leefden onder een communistisch regime. Dit lespakket laat 15 getuigen aan het woord die onder het communisme opgroeiden en nu in België wonen. Ook historicus Bruno De Wever en journalist Stefan Blommaert getuigen over hun reizen achter het IJzeren Gordijn. De leerlingen gaan aan de slag met video's waarin de getuigen vertellen over hun dagelijkse leven toen en vrijheden en burgerschap vandaag. Thema's als schaarste, migratie en toekomstdromen komen aan bod. Het lespakket is geschikt voor leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs. De getuigenissen kunnen behalve in de les Geschiedenis ook gebruikt worden voor andere vakken, zoals PAV of de nieuwe eindtermen Burgerschap. Je kunt het lespakket aanvragen via de website van het Vredescentrum. Het is een toolbox vol directe links naar het filmmateriaal van de getuigen en online achtergrondinfo. Je kunt zelf kiezen hoe lang de les duurt en hoeveel je de leerlingen zelfstandig aan het werk zet: * 2 lesuren klassikaal (met beamer + geluidsbox) * 3-6 lesuren (met groepswerk op eigen laptop) Voor het groepsproject maken de leerlingen zelf een presentatie of mini-docu aan de hand van het filmmateriaal. Je vindt in de handleiding een link naar de Google Drive met lesmaterialen en een stappenplan voor de leerlingen.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|