Narrow your search
Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Behandeling van depressie bij kinderen en adolescenten
Authors: --- ---
ISBN: 9026516088 9789026516085 Year: 2000 Publisher: Lisse Swets

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tot voor kort leefde in de kinder- en jeugdpsychiatrie de gedachte dat depressieve stoornissen bij kinderen en jonge adolescenten niet konden voorkomen. De laatste jaren wordt uit onderzoek echter duidelijk dat het tegendeel het geval is. Depressie komt voor bij zowel peuters en kleuters, kinderen in de basisschoolleeftijd als bij adolescenten. Depressie bij kinderen en adolescenten duurt vaak lang en kent veelal een ongunstig verloop. Bovendien is bij adolescenten het risico van suïcidaliteit en van drugs- en alcoholmisbruik groot. In dit boek wordt de behandeling van depressie bij kinderen en adolescenten vanuit verschillende invalshoeken belicht. Naast diagnostiek worden vooral verschillende behandelstrategieën en -settings (zoals school) besproken. Praktijkvoorbeelden krijgen daarbij ruime aandacht. Bovendien wordt speciaal stilgestaan bij preventie, suïcide, medicatie, bipolaire stoornissen en traumatische situaties (Zoals incest). Dit boek is onder andere bedoeld voor psychiaters


Book
De visitatie in literatuur en beeldende kunst van Byzantium en Italië tot het einde van de 13e eeuw : een inventariserend onderzoek naar de ontwikkeling in de afbeeldingswijze van het bezoek van Maria aan haar nicht Elisabeth in de vroegste literatuur en beeldende kunst
Authors: --- ---
ISBN: 9789087590352 Year: 2007 Publisher: Rijswijk JouwBoek.nl

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen
Authors: --- ---
Publisher: S.l. Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Van preventie tot straf : naar meer sociale vaardigheden bij jongeren.
Authors: --- ---
ISBN: 902651607X Year: 1999 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Agressie en (seksueel) geweld onder jongeren nemen onrustbarend toe. Weliswaar komt nog steeds een vrij kleine groep in aanraking met de politie en justitie, maar de ernst van de delicten stijgt. Naast de meer 'klassieke' middelen als Stop- en Halt-projecten of geldboetes worden er sinds een aantal jaren sociale vaardigheidstrainingen voor deze vergrijpen ingezet. In dit boek komen vragen aan de orde als: hebben dergelijke sociale vaardigheidstrainingen ook daadwerkelijk effect? Voor welk soort vergrijpen zijn zij wel of juist niet geschikt? Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Wat kan in preventieve zin gedaan worden, via bijvoorbeeld beïnvloeding van de ouders van deze jongeren? Bestaan er ook juridische middelen om het volgen van zogenaamde opvoedingscursussen af te dwingen? Of moeten vooral de scholen in het voortgezet (en basis) onderwijs meer ingeschakeld worden? Het boek is bedoeld voor jeugd-, school- en forensisch-psychologen, orthopedagogen, kinder- en jeugdpsychiaters, maatschappelijk werkers en schooldecanen. (Bron: covertekst)


Book
Gedragsverandering binnen en buiten de klas : gedragsverandering van leerling en leerkracht in het basis- en speciaal onderwijs.
Authors: --- ---
ISBN: 9789065082633 Year: 2006 Publisher: Amersfoort : CPS,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit programma wordt aan leerkrachten inzicht geboden in leerprincipes zoals geformuleerd in de gedragstheorie en vervolgens deze principes te kunnen herkennen in de eigen onderwijsleersituatie om ze systematisch en gepland in te kunnen zetten. De principes worden uitgelegd aan de hand van vele praktijkvoorbeelden en het hanteren ervan wordt gestructureerd door middel van oefeningen en opdrachten. Na voldoende oefening met behulp van het in het boek gepresenteerde programma is de leerkracht in staat om zijn gedrag ten opzichte van leerlingen zo te sturen dat probleemgedrag in de klas voorkomen of succesvol aangepakt kan worden. Het boek bevat drie delen: Gedragstheorie (gedragstheorie en gedrag, gedragstheorie en observeren, leren van gedrag: het belang van consequenten, uitlokken van gedrag: het belang van antecedenten); Omgang tussen leerkracht en leerlingen (beinvloeding van het groepsgedrag, het gedrag van de leerkracht, zelfmanagement door de leerkracht); Het veranderen van probleemgedrag (het analyseren van probleemgedrag, het voorbereiden van planmatige gedragsverandering, gesprekken met leerlingen, de uitvoering en afsluiting van het gedragsveranderingsplan);

Listing 1 - 6 of 6
Sort by