Narrow your search

Library

KU Leuven (5)

LUCA School of Arts (3)

FARO (1)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

Thomas More Kempen (1)

UCLL (1)

VIVES (1)


Resource type

dissertation (4)

undetermined (3)

book (1)


Language

English (4)

Dutch (3)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2018 (2)

2012 (1)

2000 (2)

1996 (1)

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Ouverture : Paul et Vincent
Author:

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Fantasy on French Folk Songs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Three Psalms for paradise
Authors: --- ---
Year: 2000

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Invloed van muzikale stijlschema's op de kwaliteit van de zichtlezing. Cognitieve processen in de perceptie en productie van muziek. Verhandeling ingediend tot het behalen van de graad Meester in de Muziek optie Instrument-Zang: Klarinet
Authors: ---
Year: 2000 Publisher: Leuven Hogeschool voor Wetenschap en Kunst. Lemmensinstituut departement muziek, dramatische kunst en onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Invloed van muzikale stijlschema's op de kwaliteit van een zichtlezing : cognitieve processen in de perceptie en produktie van muziek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Cultuur 3
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789081346764 Year: 2012 Publisher: [Diepenbeek Katholieke Hogeschool Limburg]

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Veilig Samen Musiceren: Over de bijdrage van de muziekleraar aan de veilige leeromgeving tijdens de les instrumentaal groepsmusiceren
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2018 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

‘Veilig Samen Musiceren’ is een muziekpedagogisch onderzoek naar het realiseren van een veilige leeromgeving in de context van het instrumentaal groepsmusiceren. Leerlingen die zich niet veilig voelen in de sociale leercontext van de vakken samenspel of instrumentaal ensemble, worden mogelijk gehinderd bij hun ontwikkeling van nieuwe kennis en vaardigheden ontwikkelen en hun muzikale ontplooiing. Ze kunnen geplaagd worden door onzekerheid, stress, podiumangst en haken in extreme gevallen af. Het doel van dit onderzoek is om uit te zoeken wat de rol is van de muziekleraar tijdens het proces van het creëren van veiligheid voor de leerlingen. Hieruit ontstond de volgende onderzoeksvraag: “Hoe kan de muziekleraar bijdragen aan de veilige leeromgeving tijdens de les instrumentaal groepsmusiceren?”. De activiteiten die auteurs uit andere leercontexten aanbevelen om veiligheid te creëren zijn voorgelegd deze inzichten aan experts uit het werkveld via interviews en een focusgroep. Vervolgens zijn deze activiteiten uitgetest in het praktijkonderzoek. Het praktijkonderzoek heeft de vorm van een actieonderzoek, dat plaatsvindt in twee cycli. Elke cyclus bestaat uit telkens drie lessen aan drie ensembles. Deze praktijklessen hebben plaatsgevonden in de formele context van het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO). De gefilmde lessen zijn geanalyseerd aan de hand van een observatietool naar eigen ontwerp en, in het geval van de tweede cyclus, een opgestelde vragenlijst voor de leerlingen. Na elke cyclus wordt er gereflecteerd op de onderwijspraktijk, met betrekking op de bijdragen aan de veilige leeromgeving. Uit dit onderzoek is gebleken dat aanbevelingen uit het literatuuronderzoek, toegepast op de context van het instrumentaal groepsmusiceren, effectief bijdragen aan de veilige leeromgeving. De aanbevelingen voor de leraar luiden als volgt: (1) gewenst gedrag modelleren en een positieve relatie opbouwen met de leerlingen, (2) het lesgebeuren afstemmen op de leerlingen en betrokkenheid stimuleren, (3) de sociale relaties tussen de betrokken partijen bevorderen, (4) het centraal stellen van muziek en musiceren in de les en (5) het vermijden van problemen en ingrijpen in onveilige situaties. De realisatie van veiligheid zet leerlingen aan tot creativiteit en muzikale expressie. Daarnaast blijkt dat enerzijds de veiligheid van de leraar zelf een belangrijke rol speelt in het vormgeven van de veilige leeromgeving en anderzijds dat het belang van klasopstelling niet onderschat mag worden.

Keywords


Dissertation
Maatwerk in de pianoles: een onderzoek naar het individuele leerproces bij beginnende muzikanten.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
Year: 2018 Publisher: Leuven : LUCA School of Arts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek bestudeert de manier waarop kinderen van acht tot tien jaar in de pianoles leren en meer specifiek hoe een muziekleraar het leerproces dat in deze leercontext plaatsvindt, kan begeleiden. De centrale onderzoeksvraag is: “Hoe kan ik het leerproces in de pianoles bij kinderen van acht tot tien jaar ondersteunen, gelet op de verschillen in leren.” Iedereen leert op een andere manier, dat is een vaststaand feit. Maar hoe dient er met deze verschillen omgegaan te worden? Op deze vraag wordt in de literatuurstudie een antwoord gezocht aan de hand van de beschikbare literatuur rond leren, leerstijlen, leervoorkeuren en differentiatie (Kolb, 1983; Vermunt, 1989; Dunn & Dunn, 2008; Honey & Mumford, 2002; Economidou Stavrou, 2015; Coubergs et al., 2013; Ruijters, 2017). Daarnaast wordt ook de rol van de muziekleraar onderzocht (Strobbe & Van Regenmortel, 2012; Economidou Stavrou, 2015). De gebruikte pianomethodes (Dean, z.j.; Bastien, 1987; Emonts, 1992) worden tevens uitgebreid toegelicht. Vanaf september 2017 werd de in dit onderzoek beschreven literatuur in de praktijk getest via een multiple case study van drie leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) in de Stedelijke Academie voor Muziek, woord en Dans te Turnhout. De pianolessen vonden plaats op wekelijkse, individuele basis aan drie leerlingen die willekeurig werden geselecteerd. Tijdens de lessen werd gebruik gemaakt van de hierboven vermelde pianomethodes. Deze werden aangevuld met eigen materiaal, namelijk oefeningen die op maat gemaakt werden voor de leerlingen en instructievideo’s die ze thuis konden bekijken. De lessen werden opgenomen op video. Op basis van deze opnames werd het gedrag van de leerlingen tijdens het piano spelen in detail geanalyseerd aan de hand van zeven ‘leermetaforen’ ofwel ‘leervoorkeuren’: ‘kunst afkijken’, ‘participeren’, ‘kennis verwerven’, ‘ontdekken’, ‘oefenen’, ‘doorzien’ en ‘verbeelden’, voorgesteld door Ruijters (2017). Deze opnames werden ook gebruikt om de reactie en het gedrag van de leraar te bestuderen en te analyseren en dit aan de hand van een observatiewijzer gebaseerd op een onderzoek van Biedenbender (2012). De relevante elementen van deze lessen worden chronologisch per les beschreven aan het einde van deel twee van deze scriptie. Mogelijke verklaringen van de resultaten van deze analyses staan weergegeven in het derde en laatste deel: de discussie van de onderzoeksresultaten. Uit de analyses van de video’s blijkt dat de ene ‘leervoorkeur’ uit de theorie van Ruijters (2017) meer voorkomt dan de andere. Door de individuele lesaanpak was de leervoorkeur ‘participeren’ die berust op het principe van samen leren, slechts beperkt vast te stellen in dit onderzoek. Het principe van imitatie op het gehoor, ‘kunst afkijken’, werkte in vele gevallen wel maar het aanleren van liedjes op deze manier nam erg veel tijd in beslag tijdens de lessen. De leervoorkeuren ‘oefenen’ en ‘kennis verwerven’ waren door het vaak herhalen van een stukje een belangrijk gegeven. Zowel bij het spelen van de partituur als het naspelen op het gehoor, kwamen de leervoorkeuren ‘ontdekken’ en ‘doorzien’ tot uiting. Een opmerkelijke bevinding is dat de leervoorkeur die het meest prominent aanwezig was tijdens een les, afhankelijk was van het soort instructie dat door de leraar werd aangeboden. De leervoorkeur ‘verbeelden’ kwam daardoor beperkt aan bod.

Keywords

Listing 1 - 8 of 8
Sort by